تبیان، دستیار زندگی
طبیعتا آب میوه‌ها همان خواص میوه‌ها را دارند. این مایعات خوش طعم کالری کمی داشته و سرشار از آب هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب‌میوه‌های طبیعی؛ مایعات سلامتی


طبیعتا آب میوه‌ها همان خواص میوه‌ها را دارند. این مایعات خوش طعم کالری کمی داشته و سرشار از آب هستند.


آب‌میوه

آب میوه‌ها منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای محسوب می‌شوند که انرژی بدن را تأمین و فعالیت‌های آن‌را تنظیم می‌کنند.

از این‌ها گذشته آب میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند که خاصیت حفاظتی دارند و از بدن در مقابل بیماری‌ها حفاظت می‌کنند.

همچنین فیبرهای موجود در آب‌میوه‌ها دستگاه گوارش را تقویت می‌کنند.

آب میوه‌ها منبع ویتامین‌ها

آب میوه‌ها سرشار از ویتامین‌هایی هستند که برای عملکرد سلول‌ها لازم و ضروری‌اند. از جمله:

1. ویتامین C. این ویتامین معروف برای مقابله با عفونت‌ها بسیار موثر عمل می‌کند و بدن ما برای مقاومت در برابر انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها به آن نیازمند است.

2. ویتامین A. اکثر ما ویتامین A را به تقویت کننده‌ی چشم می‌شناسیم. کاملاً درست است. ویتامین A برای افزایش دید شبانه بسیار لازم است.

3. ویتامین B9 یا همان اسید فولیک. بدن ما برای ساختن گلبول‌های قرمز به این ویتامین نیاز فراوان دارد.

آب میوه‌ها؛ منبع مواد معدنی

اگر متخصصان توصیه می‌کنند که حتماً آب میوه بنوشید بی دلیل نیست. آب میوه‌ها سرشار از مواد معدنی‌ هستند از جمله پتاسیم که از احتباس آب جلوگیری می‌کند و منیزیم که آرام‌بخش عضلات است. از این گذشته آب میوه‌ها سرشار از عنصرهای کمیابی مثل سلنیوم و ... می‌باشند که برای حفظ تعادل غذایی لازم هستند.

آب میوه‌ها؛ منبع آنتی اکسیدان‌های محافظتی

آنتی اکسیدان‌ها وظیفه‌ی مقابله با اثرات منفی و مخرب رادیکال‌های آزاد را بر عهده دارند. این مواد مغذی به صورت پلی‌فنول‌ها، کاروتنوئیدها، ویتامین‌های C و E در آب میوه وجود دارند و به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها کمک می‌کنند.

آب طالبی به راحتی از دستگاه گوارش عبور می‌کند. توصیه می‌شود افرادی که از بیماری یبوست، هموروئید، روماتیسم، آرتریت و مشکلات ریوی رنج می‌برند از این آبمیوه‌ی خوشمزه غافل نشوند

آب میوه‌ها؛ سرشار از آب 

آب میوه‌ها به طور متوسط از 90 درصد آب تشکیل شده‌اند. بنابراین می‌توانند با کمک نوشیدنی‌های دیگر که در روز مصرف می‌کنیم نیاز بدن به آب را برآورد کرده و آب بدن را تأمین کنند.

آب میوه‌ها کم کالری‌اند

میزان انرژی زایی آب میوه‌ها برابر خود میوه‌ها است. به طور متوسط یک لیوان آب میوه حاوی 30 تا 90 کیلوکالری، انرژی است. قند آب میوه‌ها اغلب به صورت فروکتوز است. این ماده به آب میوه طعم شیرین می‌دهد و قدرت انرژی‌زایی آن بالا و کالری آن کم است. آب میوه‌ها فاقد لیپیدها هستند.

اکنون که اندکی با خواص آب میوه‌ها آشنا شدید با ما همراه شوید تا شما را با خواص بیشتر چند آب میوه آشنا کنیم:

آب طالبی

طالبی سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و قندهای طبیعی است. آب طالبی به راحتی از دستگاه گوارش عبور می‌کند. توصیه می‌شود افرادی که از بیماری یبوست، هموروئید، روماتیسم، آرتریت و مشکلات ریوی رنج می‌برند از این آبمیوه‌ی خوشمزه غافل نشوند. طالبی توکسین‌ها یا همان سموم بدن را دفع می‌کند. اگر گوشت طالبی را روی سوختگی‌های سطحی و التهاب‌ها بگذارید باعث آرامش بخشی و تسکین التهاب و درد می‌شود. خلاصه اینکه طالبی بدن را خنک می‌کند، مُدر و ملین است و اشتها را باز می‌کند. توصیه می‌کنیم هیچ‌وقت آب طالبی را با آب میوه‌های دیگر قاطی نکنید.

آب آلبالو

آلبالو

آلبالو میوه‌ی حساسی است و باید با دقت انتخاب و خریداری شود. آلبالوهای قرمز، براق و بدون لک و کرم خوردگی را انتخاب کنید. برای شستشو کافی است آن‌ها را زیر آب بگیرید و توصیه می‌کنیم بیش از سه روز نگهداری نشوند.

آلبالو و بالطبع آب آلبالو سرشار از فیبرها، گلوسیدها، ویتامین‌های C و E، آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر هستند. این میوه‌ی خوش‌رنگ و زیبا قدرت دفاعی بدن را بالا می‌برد و بدن را سم زدایی می‌کند. آلبالو برای مقابله با میگرن نیز مفید بوده و جوشانده‌ی دم آن با مشکلات ادراری و روماتیسم مقابله می‌کند. برای جلوگیری از دریازدگی هسته‌ی آلبالو را مک بزنید.

آناناس

آناناس میوه‌ی چندان انرژی زایی نیست. اما با این حال حاوی منیزیم، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B و بتاکاروتن‌ها است. معمولاً گفته می‌شود که آناناس باعث لاغری می‌شود اما باید بگوییم این گفته درست نیست. آناناس فقط کم کالری است. این میوه‌ی خوشمزه مُدر است و هضم غذا را راحت می‌کند و به خاطر دارا بودن فیبر، دفع را نیز راحت می‌سازد. برای پیشگیری از سوزش معده روی چند تکه آناناس که با احتیاط پوست گرفته شده است چند قطره عسل بریزید و میل کنید.

زردآلو

زردآلو آب چندانی ندارد بنابراین بهتر است به جای آن که آب آن‌ را بگیریم آن را میکس کنیم. زردآلوهایی که کاملاً رسیده‌اند بیشترین ارزش غذایی را دارند. بنابراین زردآلوهای رسیده را خریده و مصرف کنید. توجه داشته باشید که زردآلو معده را اسیدی می‌کند.

سیب

موقع خرید بهتر است سیب‌های سفت و سالم را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که پوست سیب حاوی میزان زیادی ویتامین A است. سیب حاوی پکتین است. این ماده در روده‌ها ژلی درست می‌کند که سموم را دفع و فعالیت دستگاه گوارشی را فعال و همچنین میزان کلسترول خون را تنظیم می‌کند. آب سیب را می‌توان با آب میوه‌های دیگر قاطی کرد مثل آب هویج.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

7 آب‌میوه‌ی پیشنهادی

خاکشیر؛ نوشیدنی مناسب این روزها

صبحانه با طعم آب‌میوه

رفع عطش با آب‌میوه

3 خاصیت فوق‌العاده‌ی آب آلبالو

فواید آب سیب

آب پرتقال از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کند

آب سیب از سکته قلبی پیشگیری می‌کند

تأثیر آب انار در رفع مواد سمی بدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.