تبیان، دستیار زندگی
پا مهم‌ترین عضو بدن است. تمام وزن بدن روی پاهای ماست و کارهای روزانه و زندگی ما بر اساس سلامت پاها انجام می‌گیرد، اما متاسفانه اغلب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترک پا و درمان آن


پا مهم‌ترین عضو بدن است. تمام وزن بدن روی پاهای ماست و کارهای روزانه و زندگی ما بر اساس سلامت پاها انجام می‌گیرد، اما متاسفانه اغلب مردم به این عضو مهم و حیاتی اهمیت کافی نمی‌دهند.

این روزها انواع مختلف کرم‌های مخصوص ترک پا را در داروخانه‌ها می‌بینیم که استفاده از آنها رو به افزایش است، چراکه خیلی از افراد با مشکل ترک پا روبه‌رو هستند که علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا، گاهی دردناک و اذیت‌کننده هم می‌شود.


ترک کف پا

چرا کف پا ترک می‌خورد؟

پوشیدن صندل و کفش‌های تابستانی، خشکی هوا، هر عاملی که جریان خون را در پا کاهش دهد، خشکی پوست، چاقی، استفاده از کفش‌های نامناسب یا راه رفتن با پای برهنه در مناطقی که مناسب نیست، مانند مناطق سنگی موجب ترک خوردن کف پا می‌شود.

یائسگی از مهم‌ترین عوامل ایجاد ترک پا در زنان است که به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود.

اگر ترک کف پا در اثر خشکی پوست و اگزما به وجود ‌آید، گاهی با درد نیز همراه است.

چطور ترک پا را بهبود دهیم؟

برای جلوگیری از ترک‌خوردن کف پا باید در پیاده‌روی‌های طولانی از کفش‌های پشت و جلو بسته استفاده شود.

همچنین زنان خانه‌دار می‌توانند در طول روز با پوشیدن جوراب از اصطکاک کف پا با فرش و موکت و ایجاد ترک پا پیشگیری کنند.

چرب نگه داشتن پوست پا و استفاده از اسید سالیسیک، اوره و گلیسیرن در درمان ترک پا موثر است. همچنین شستشوی پا با آب گرم و رعایت بهداشت مفید خواهد بود.

بهتر است افرادی که چاق هستند، وزن خود را کاهش دهند. اگر افراد این کار را انجام دهند، ترک پا با درمان یا بدون درمان تا حدی بهبود می‌یابد.

افرادی که از ترک پا رنج می‌برند، می‌توانند با مراجعه به پزشک و استفاده از کرم‌های مرطوب و چرب‌کننده مناسب، این مشکل را درمان کنند.

پوشیدن کفش مناسب و استفاده از جوراب و کرم مرطوب کننده در بهبود ترک پا موثر است

خانم‌ها به طور معمول بیشتر از کفش‌های پاشنه بلند و تنگ استفاده می‌کنند. همچنین آن‌ها در مواقعی بدون جوراب کفش می‌پوشند، اما در مقابل آقایان در بیشتر مواقع جوراب و کفش‌های پوشیده دارند. خود جوراب نیز تا حدی می‌تواند از پاها محافظت کند و احتمال بروز ترک پا را کاهش دهد. به همین دلیل شاید این مشکل میان خانم‌ها بیشتر دیده شود.

علاوه بر این موارد، برخی افراد نسبت به پا و مشکلات آن از جمله ترک پا بی‌اهمیت هستند. در حالی که اگر تنها هفته‌ای یک بار به پاهای خود توجه و رسیدگی کنند، به عنوان مثال چند دقیقه‌ای پای خود را در آب نمک قرار داده و ماساژ دهند، سپس آبکشی کرده و کرم بزنند، این مساله برای آن‌ها پیش نخواهد آمد.

اگر ترک‌ها خیلی دردناک نباشند، در داروخانه‌ها کرم‌های مخصوصی برای ترک پا وجود دارد که مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. البته این نکته را هم فراموش نکنید که تنها یک یا دو مرتبه استفاده از چنین کرم‌هایی مشکل را حل نمی‌کند. بلکه باید برنامه‌ای دقیق و مداوم برای استفاده از چنین کرم‌هایی داشته باشیم تا به تدریج ترک‌ها بهبود یابد، اما هنگامی که ترک پا عمیق است و احتمال عفونت وجود دارد، باید حتما به پزشک مراجعه شود.

باید به سلامت پاها بیشتر توجه شود و مردم با رعایت مسائلی مانند کاهش وزن، استفاده از کرم‌ها و پوشیدن کفش‌های مناسب از بروز ترک‌پا پیشگیری کنند.

به طور کلی اگر افراد مراقبت‌های لازم را به درستی انجام دهند و درمانی که توسط پزشک متخصص به آن‌ها توصیه می‌شود را جدی بگیرند، ترک پا به طور حتم بهبود می‌یابد.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

جام جم - دکتر زهره نیکبخت، متخصص پوست و مو

ایسنا - دکتر رضا یعقوبی ، متخصص پوست و مو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.