تبیان، دستیار زندگی
در بیشتر مهمانی‌ها معمولاً به همراه نوشابه، دوغ هم بر سر سفره آورده می‌شود. شما همیشه سالم‌ترین گزینه را انتخاب نمایید اگر دوغ هم نبود، یادتان باشد که بهترین نوشیدنی، آب است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفره افطار و سحر

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد نهم)


در بیشتر مهمانی‌ها معمولاً به همراه نوشابه، دوغ هم بر سر سفره آورده می‌شود. شما همیشه سالم‌ترین گزینه را انتخاب نمایید اگر دوغ هم نبود، یادتان باشد که بهترین نوشیدنی، آب است.


سفره افطار ماه رمضان

پیشنهاد اول

پیشنهاد دوم

پیشنهاد سوم

پیشنهاد چهارم

پیشنهاد پنجم

پیشنهاد ششم

پیشنهاد هفتم

پیشنهاد هشتم

اغلب افراد به دلایل مشاغل زیادی که در طول هفته دارند، پنجشنبه و جمعه را برای افطاری دادن انتخاب می‌کنند. خوب نمی دونم که بگویم متأسفانه و یا خوشبختانه! این سفره‌های افطاری خیلی هم ساده نیستند و انواع و اقسام دسرها و غذاها را می‌توان در آن دید. اما آن قسمت ماجرا که دست خود ما می‌باشد این است که یادمان باشد که ما روزه گرفته‌ایم تا علاوه بر اطاعت از پروردگار و تمام فواید معنوی که برای‌مان دارد، از فواید جسمی آن نیز بهره ببریم. اگر سر سفره‌ی افطار کمی غافل شویم ممکن است آثار جسمی روزه داری و نمی‌دانم شاید برخی آثار معنوی آن را از بین ببریم. پس باید مراقب باشیم تا کاملاً هوشمندانه رفتار کنیم.

اگر برای‌تان خیلی سخت است که غذایی را در یک مهمانی افطاری از دست بدهید می‌توانید از همه‌ی غذاها به مقدار خیلی کم میل نمایید، اما روش بهتری هم هست، می‌توانید مقداری از غذا را برای سحری با خودتان به منزل ببرید. فکر نمی‌کنم هیچ میزبانی از این پیشنهاد ناراحت شود!

اما چه خوب است که سفره‌های افطار ساده باشد تا هم از اسراف و ریخت و پاش به دور باشد و هم نگرانی مهمان‌ها کمتر باشد!!

افطار:

چای یا آب جوش با 1 عدد خرما + سوپ شیر به اندازه‌ی یک لیوان + یک قاشق غذاخوری سر صاف حلوا.

توضیحات:

برخی افراد حتی حاضر نیستند سوپ شیر را به دلیل رنگ آن امتحان کنند و فکر می‌کنند که این غذا فقط برای بیماران است، اما توصیه می‌کنم حتماً یک بار هم که شده آن‌را بچشید تا از طعم دل‌پذیر آن لذت ببرید.

سوپ شیر را می‌توانید این طوری تهیه نمایید: ابتدا پیاز خرد شده را با روغن مایع مخصوص سرخ کردنی یا کمی کره (اگر در منزل بیمار قلبی دارید بهتر است از کره استفاده نکنید) تفت دهید، سپس زردچوبه را اضافه نمایید و کمی تفت دهید. در این لحظه جو را که حدود 2 ساعت خیس کرده‌اید درون قابلمه بریزید و بگذارید با کمی مرغ بپزد. وقتی نیم پز شد، هویج خرد شده، جعفری، گشنیز، قارچ خرد شده و نمک را نیز به آن اضافه نمایید تا کاملاً پخته شود. این سوپ تا این لحظه باید خیلی غلیظ شده باشد، یعنی باید با آب کمی بگذارید بپزد. در ظرف دیگری شیر را با یک قاشق سرخالی آرد خوب مخلوط نمایید و بگذارید روی شعله تا گرم شود. اگر شیر سرد را درون سوپ بریزید ممکن است ظاهر خوبی پیدا نکند و به اصطلاح ببُرد. وقتی شیر گرم شد، آن را درون قابلمه‌ی سوپ بریزید و بگذارید کمی بیشتر بپزد. لحظه‌ی آخر چند قطره آب‌لیمو بریزید و شعله را خاموش کنید.

اگر سوپ‌تان قبل از اضافه کردن شیر رقیق بود، آرد بیشتری به شیر اضافه نمایید و اگر خیلی غلیظ بود آرد را کمتر بریزید و یا اصلاً نریزید.

برخی افراد نخودفرنگی، گوجه فرنگی، زعفران و ... نیز اضافه می‌کنند؛ شما هم اگر دوست داشتید می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید تا سوپتان از نظر مواد مغذی، غنی‌تر شود.

بعد از افطار و شام حتماً حدود 20 تا 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید؛ این

میزان فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و همچنین حفظ نشاط و سلامتی‌تان کمک خواهد کرد

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلا ساعت 21:15

شام:

سالاد الویه به اندازه‌ی سه قاشق غذاخوری سر صاف + 3 کف دست نان + یک لیوان دوغ.

توضیحات:

1- برای تهیه‌ی سالاد الویه معمولاً سس مایونز و یا دیگر سس‌های آماده که بسیار پرکالری هستند استفاده می‌شود. اما حیف است این غذایی که هیچ ماده‌ی سرخ کردنی ندارد و همه چیز تا لحظه‌ی آخر کاملاً سالم تهیه می‌شود، با مقدار زیادی سس مخلوط شود و بسیاری از خواص مفید آن، این گونه به هدر برود. پیشنهاد من این است که مقدار کمی سس را با مقدار زیادی ماست غلیظ شیرین و آب‌لیمو و کمی روغن زیتون مخلوط نمایید و این سس را درون سالادتان بریزید. این طوری هم مزه‌ی سس را حس می‌کنید و هم کالری آن را پایین آورده‌اید.

2- در بیشتر مهمانی‌ها معمولاً به همراه نوشابه، دوغ هم بر سر سفره آورده می‌شود. شما همیشه سالم‌ترین گزینه را انتخاب نمایید اگر دوغ هم نبود، یادتان باشد که بهترین نوشیدنی، آب است.

قبل خواب:

دو عدد میوه مثل آلو و شلیل.

توضیحات:

آلو یکی از میوه‌های مفید این فصل است که خوشبختانه در زمان روزه داری هم به آن بسیار نیاز است؛ هم برای رفع تشنگی و هم برای رفع یبوست.

زرشک پلو با مرغ

سحری:

زرشک پلو با مرغ ( 10 قاشق سرخالی پلوی کم روغن + نصف سینه‌ی مرغ یا یک ران کوچک) + سالاد تهیه شده از سبزیجات مختلفی مثل کاهو، کلم، هویج، گوجه فرنگی و خیار همراه با آب‌لیمو و دو قاشق مرباخوری روغن زیتون + یک برش هندوانه به اندازه‌ی یک لیوان.

توضیحات:

زرشک را با کمی روغن تفت دهید. احتیاجی هم نیست که برای تهیه‌ی این غذا حتماً برنج را آبکش کنید، همان طور که در مطالب قبلی هم ذکر کردم، برنج کته خواص تغذیه‌ای بیشتری دارد.

چند نکته:

1- این برنامه‌ی غذایی ممکن است برای برخی افراد زیاد به نظر برسد و برای برخی دیگر کم. در قسمت اول این سری مطالب نیز ذکر کردم که کالری مورد نیاز افراد مختلف با شرایط سنی، وزنی، قدی، جنسی و میزان فعالیت متفاوت، فرق می‌کند، این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده است که بیشتر افراد در محدوده‌ی مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارند و نه کمبود وزن) را در بر بگیرد.

2- در صورتی که مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشد، این برنامه‌ی غذایی حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد. بسته به میزان فعالیت بدنی‌تان می‌توانید آن را کمی بیشتر و یا کمتر کنید. به طور معمول باید وزن افراد چاق در این ماه مبارک کاهش یابد. اگر متوجه افزایش وزن شدید، غذای‌تان را کمتر کنید.

3- جهت تأمین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت تهیه شده از آب‌لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشند، گزینه‌های خوبی هستند.

4- بعد از افطار و شام حتماً حدود 20 تا 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید؛ این میزان فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و همچنین حفظ نشاط و سلامتی‌تان کمک خواهد کرد.

مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

موقع افطار پُرخوری نکنید

8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری

موقع سحری و افطار چه بخوریم؟

مژده به چاق‌ها در ماه رمضان

تأثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

بخور نخورهای ماه رمضان

سحری مثل ناهار سبک باشد

در تابستان حتماً سحری بخورید

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.