تبیان، دستیار زندگی
دفاع مقدس اعطا می‌شود نباید ارزش‌ها را به یك مدل خاصی از رفتار منحصر كنیم. ... نظر امام خمینی (ره) این بود كه اگر می‌خواهید قدس را آزاد كنید باید اول بیایید كربلا را آزاد كنید.منظور امام (ره) این بود كه مشكل عراق باید حل شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدال شجاعت به رزمندگان حاضر

در دفاع مقدس اعطا می‌شود

نباید ارزش‌ها را به یك مدل خاصی از رفتار منحصر كنیم.

... نظر امام خمینی (ره) این بود كه اگر می‌خواهید قدس را آزاد كنید باید اول بیایید كربلا را آزاد كنید.منظور امام (ره) این بود كه مشكل عراق باید حل شود وعراق به دامن كشورهای اسلامی برگردد و بعد برای آزادسازی قدس تصمیم گرفته شود كه این امر در معادلات سیاسی اصلا پذیرفته شده است و بعد امام موافقت ‌فرمودند در حد آموزش به نیروهای لبنانی كمك شود و حزب‌الله از دل اینها برخاست و خود نیروهای حزب‌الله توانستند اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون كنند و فردای روز سوم خرداد سالگرد آزادسازی لبنان است. همانهایی كه در زمان عملیات بیت‌المقدس به لبنان حمله كردند بعد از بیت‌المقدس نیز شكست خوردند كه این تقارن زمانی، قابل توجه است.

اما امروز راه قدس از كربلا می‌گذرد، یعنی چه؟ جواب این است كه اگر كربلایی و عاشورایی عمل كنیم، قدس آزاد می‌شود، یعنی همین چیزی كه ملت فلسطین عمل می‌كند و با این نگاه، انشاءالله قدس آزاد خواهد شد، البته نظر امام در بحث‌های نظامی، نظر كارشناسان نظامی بود، ممكن است در برخی موارد امام نظر خاص داشتند كه به برخی آقایان گفته‌اند، اما از نظر قواعد، چیزی كه مستند نباشد، نمی‌توانیم به امام نسبت بدهیم و باید موسسه نشر امام آن را تایید كند.

در جلسات و محافل وقتی روی یك موضوعی بحث می‌شد، امام نظر كارشناسان را می‌پرسیدند، مثلا در یك مقطعی در حضور امام بحث بود كه اگر ناوهای آمریكایی به خلیج‌فارس آمدند، چه كار باید بكنیم؟ امام هم به عنوان یك ناظر در جمع حاضر بودند، از امام نظر خواستند. امام هم نظر بسیجی خودشان را دادند و فرمودند: من اگر جای شما باشم اولین ناوی كه آمد می‌زنم، اما امام نهایتا نظریه كارشناسان نظامی را تمكین و تایید می‌كردند و همان هم عمل می‌شد.

در قضیه خرمشهر هم، همین طور بود، وقتی بحث شد، گفتند شهر امنیت ندارند. اگر عراق را تنبیه نكنیم و او را رها كنیم، مشكل ایجاد می‌شود و اصل تامین و اصل تعاقب و استفاده از موفقیت به ما دیكته می‌كند باید جلو برویم تا دشمن سر جایش بنشیند، ضمن این كه ما شعاری داشتیم تحت عنوان تنبیه متجاوز. پس ورود به خاك عراق، كشورگشایی نبوده است. حتی جنگ بدر هم بازدارندگی بود.

امام راحل با ورود به خاك عراق به صورت مشروط موافقت كردند و فرمودند: در جایی عملیات كنید كه مردم آسیب نبینند، حتی‌المقدور، در همه مباحث، در تبلیغات نیز مقید بودیم. در تیراندازی‌ها، طراحی‌ها و همه چیز مقید بودیم و همین موارد دفاع مقدس ما را را به عنوان جنگ پاك از جنگهای ناپاك متمایز می‌كند . اسلام، ما را در چارچوب‌های خاصی مقید كرده است. در جنگ صفین، در یك مقطع وقتی كه سپاهیان معاویه، بین نیروهای حضرت علی (ع) و فرات حائل می‌شوند، آب را دریغ می‌كنند و بعد از این كه حضرت علی (ع) دستور حمله می‌دهند و منطقه آزاد می‌شود و دراختیار نیروهای خودی قرار می‌گیرد. آن جا یك عده‌ای پیشنهاد می‌دهند ما هم آب را دریغ كنیم كه حضرت علی (ع) می‌فرمایند: نه این كار را نكنید. اینها چارچوبهایی است كه در اسلام و تعالیم ائمه وجود دارد و در دفاع مقدس نیز از این موارد بارها دیده‌ایم.

مثلا بارها دیده شده خلبانی رفته پلی را منهدم كند اما مثلا دیده خودروری شخصی در حال عبور از روی پل است، اما خودش را به خطر می‌اندازد، دور می‌زند و بعد از عبور وسیله نقلیه، پل را منهدم می‌كند.

طرح اعطای مدال شجاعت به رزمندگان حاضر در جنگ تحمیلی

این طرح به ریاست جمهوری ارائه شد و ریییس جمهور نیز آن را در دستوركار گذاشته‌اند، یك گروه تشریفات در ریاست جمهوری آن را بررسی می‌كنند و امیدواریم به نتیجه برسد. بر اساس این طرح پیشنهاد شده هر كسی در جبهه بوده و لو حتی یك روز. این افتخاری برای اوست و مدال افتخاری است كه بیشتر جنبه معنوی دارد نه مادی و گروه مشاوران جوان ما آن را طراحی كرده‌اند. این مدال افتخار برای خانواده‌هایی است كه افرادی از آنها در دفاع مقدس حضور داشته‌اند.

چرا جنگ تحمیلی دفاع مقدس نام گرفت؟

در معارف ما هر چیزی كه به نوعی انتصاب به الله تبارك و تعالی داشته باشد حرمت پیدا می‌كند و مقدس است، مثل یوم‌الله،شهرالله،ولی‌الله،بیت‌الله و چون جنگ ما هم اساسش حكم الله بود و فرمانده‌اش روح‌الله، رزمنده‌اش جندالله و پشتیبانش هم حزب‌الله، لذا شد دفاع مقدس.

انتقال ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس به جامعه امروزی

این كه چند نفر در معرض این انوار رحمانی قرار گرفته‌اند. نیازمند كار تحقیقاتی است و شما هم باید به عنوان رسانه از نظر كمی تحقیق كنید. كیفی را باید از یك سلسله علائم خارجی بدست آوریم كه البته الان همه چیز بروز و ظهور ندارد، یعنی باید صبر كنیم یك میدان جانبازی و ایثار ایجاد شود، آن وقت می‌بینید چند نفر برای ایثارگری صف كشیده‌اند؟. بعضی از علائم خیلی امیدوار كننده است. بر اساس نظرسنجی انجام شده، جوانان گفته‌اند اگر جنگی پیش بیاید از دفاع دریغ نمی‌كنیم. ولی بعضی از علائم خارجی در بعضی از سطوح، نشان دهنده این است كه نفع طلبی و دنبال مطامع دنیایی رفتن حاكم شده و نگران كننده است.

قطعا آسیب‌هایی دیده‌ایم. این طور نیست كه بگوییم فضای الان مثل فضای جنگ است، الان آزادی‌هایی كه مردم در زمینه رفتاری دارند، آنها را از بعضی از قیوداتی كه لازم است، خارج كرده است، مثلا در زمان جنگ تحمیلی، اگر در كوچه‌ای شهیدی داده می‌شد، اهالی سعی می‌كردند شادی‌هایشان را معقولانه انجام دهند، اما الان این طور نیست. البته نمی‌خواهیم بگوییم جامعه در هر شرایطی باید مثل آن سالها باشد. از سوی دیگر، نباید ایثار را به معنای خون دادن تلقی كنیم، ایثار یعنی فرد در راه انجام وظیفه، خودش را نبیند.

اقدامات در حال انجام در حوزه تاریخ دفاع مقدس

كارهای زیادی در حوزه تاریخ داریم. یكی از طرح‌ها، طرح دایره‌ المعارف دفاع مقدس است كه جلد اول آن آماده شده و توسط كارشناسان و صاحب‌نظران در حال بازبینی است و آن را به صورت محدود توزیع كرده‌ایم. طرحی هم تحت عنوان تاریخ جامع دفاع مقدس داریم كه دستور مقام معظم رهبری است كه ما باید تاریخ جامع دفاع مقدس را تدوین بكنیم كه پروژه آن هم شروع شده است. بخش زیربنایی بحث مشخص شده است كه می‌تواند ده‌ها جلد كتاب شود و تدوین آن نیز چند سال طول بكشد.

مقدمات كار دیگری هم شروع شده و آن تدوین كتاب درسی در مورد تاریخ دفاع مقدس است كه به اطلاع مقام معظم رهبری هم رسیده است. یك كار تحقیقاتی و علمی و پژوهشی است كه دو تن از اساتید برجسته تاریخ كشور هم با ما در این زمینه همكاری خواهند كرد و با كمك فرماندهان نظامی و محققان دانشگاهی و نظامی تدوین می‌شود، نتیجه این كار كتابی تحت عنوان جبران عقب‌ماندگی 200 ساله ایران در دفاع 8 ساله است. این كتاب پس از تدوین در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد و پس از تصویب این شورا تحت عنوان كتاب درسی به صورت الزامی در تمامی دانشگاه‌های كشور توسط دانشجویان گذرانده شود.

كار دیگری در حوزه تاریخ شفاهی جنگ شروع كرده‌ایم كه قرار است بر اساس آن، خاطرات فرماندهان جمع‌آوری شود. تا كنون این خاطرات به صورت نوار، ضبط و نگهداری شده است و الان به این نتیجه رسید‌ه‌ایم تا با تبدیل آنها به سی دی، عرضه شود و اولین گام را معاونت تبلیغات بنیاد انجام داده و سی‌دی خاطرات شهید بروجردی را كه از زبان فرماندهان در محفل خصوصی بیان شده بود، ثبت و ضبط كرده كه به صورت یك محصول فرهنگی عرضه می‌شود و بنا داریم كه اجازه ندهیم خاطرات شفاهی منجمد شوند، بلكه با تبدیل به سی‌دی در اختیار عموم قرار گیرد. با همه مراكز فعال هم در این زمینه همكاری می‌كنیم.

راویان تاریخ دفاع مقدس، مشكلات پیش رو و راهكارها

در روایتگری از صدر اسلام هم این مشكل را داشته‌ایم و عده‌ای احادیث پیامبر (ص) اسلام و وقایعی مانند تاریخ عاشورا را تحریف كرده‌اند، حوادث تاریخی مهم همیشه در معرض این آسیب هست، دفاع مقدس هم نمی‌تواند از این قضیه مستثنی باشد، اما تلاش می‌كنیم این را نظامند بكنیم. به این معنا كه یك «انجمن راویان دفاع مقدس» را در حال شكل‌دهی هستیم كه این انجمن تركیبی از عناصر برجسته‌ای از سپاه، ارتش و جهاد است كه اینها باید افرادی كه قصد روایتگی دارند دسته‌بندی و درجه‌بندی كنند.كسانی كه در جنگ بودند، محفوظاتشان مربوط به منطقه‌ای است كه در آن منطقه جنگیده‌اند، چه بسا همزمان از سایر محورها و مناطق اطلاعات كافی نداشته باشند. اینها باید تقویت و تكمیل شوند و سایر اطلاعات جانبی را هم اضافه كنند تا بتوانند تصویر كاملتری از رخدادهای جنگ ارائه دهند.

جنگ را هم باید درست بنویسیم و هم درست روایت كنیم و لازمه‌اش این است كه افرادی كه وارد این كار می‌شوند صلاحیت‌های لازم را داشته باشد و از یك فیلتری عبور كنند و تلاش ما هم این است این كار را نظامند كنیم. البته كار دشواری است برای این كه خیلی از افرادی كه به مناطق جنگی اعزام می‌شوند، الزاما از كانال رسمی وارد نمی‌شوند. خیلی از افراد از محله‌ای، مسجدی و اداره‌ای می‌روند.

بعضی راویان ممكن است مثل بعضی مداحان غلو كنند و باید این خطر را كم كنیم. به این هم اكتفا نكردیم. مجوز پژوهشكده‌ علوم و معارف دفاع مقدس را دریافت كرده‌ایم و در حال تاسیس است مسولش هم سردار سوداگر از فرماندهان عالی‌رتبه جنگ است. این پژوهشكده در آینده بر روی كار راویان نظارت بیشتری می‌كند.

نسلی كه بلاواسطه جنگ را درك كرده‌اند، وقایع را منتقل می‌كنند. اما بعضی وقتها از همین فرد حاضر در جنگ وقتی مطلبی دریافت می‌شود، افرادی كه دریافت می‌كنند درست دریافت نمی‌كنند. در حال حاضر درصدد كنترل بیشتر راویان هستیم. آموزش‌ها باید به صورت هدفمند و منسجم انجام شود.

كار جدیدی نیز برای آموزش نسل جوان و دانش‌آموزان برای روایتگری جنگ شروع كرده‌ایم كه بر اساس آن، اطلاعات جنگ به صورت سینه به سینه منتقل می‌شود. اگر فرد توانمندی باشد می‌تواند خیلی راحت مسایل دفاع مقدس را به نسل‌های بعدی انتقال دهد و سال گذشته 150 دانش‌آموز در گام اول آموزش دیده‌اند و قرار است این كار را در مدارس دخترانه و پسرانه گسترش دهیم، البته از دبیرستان شروع كرده‌ایم تا هر دانش‌آموز بتواند در مورد یكی از عملیاتهای دفاع مقدس 10 دقیقه تا 15 دقیقه كنفراس می‌دهد.

در مراسمی كه قرار است بنیاد شهید برگزار كند، پیشنهاد كردیم یكی از دانش‌آموزان در آن مراسم روایتگری بكند و مردم می‌بینند جوانان ما چقدر می‌توانند در مورد وقایع تاریخی كشور صحبت بكنند. این مقدمه كار است كه به ترتیب گسترش می‌یابد.

نباید ارزش‌ها را به یك مدل خاصی از رفتار منحصر كنیم

معتقدم نباید ارزش‌ها را به یك مدل خاصی از رفتار منحصر كنیم، چون انسان ابعاد وجودی مختلفی دارد.

ادامه دارد...

لینک:

هیچ كس نیامد به ما بگویدبعد از آزادسازی خرمشهر جبران مافات می‌كنیم

فیلم عملیات بیت المقدس

ارزیابی عملیات بیت‌المقدس از زبان شهید حسن باقری

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر

ویژه نامه آزادی خرمشهر

عملیات بیت المقدس

سردار سرلشكر پاسدار شهید مهدی باكری

سردار سرلشكر پاسدار شهید حاج حسین خرازی

سردار سرلشكر پاسدار شهید مهدی زین‌الدین

عملیات بیت المقدس - 4

سردار سرلشكر پاسدار شهید غلامحسین افشردی (حسن باقری)

عملیات بیت المقدس

كتاب عملیات بیت المقدس