بسیاری تصور میکنند سزای دزد، بریدن دست اوست. آنگاه این حکم را برای کسی که با حیله و سندسازی، ارقام کلان از داراییهای عمومی را به یغما میبرد نیز صادر میکنند و در نهایت از اجرا نشدن این احکام گلایه دارند.
هر جرمی که اتفاق میافتد دارای دو جنبه است؛ یکی جنبه خصوصی و شخصی نسبت به کسی که به او ظلم شده است (مجنی علیه)، و دیگری جنبه عمومی در مقابل اجتماع و مردم، به جهت ایجاد اختلال روانی و عدم امنیت برای جامعه و نوع مردم.
زنا از بزرگترین گناهان است که اثرات بسیار مخرب در فرد و اجتماع بر جا می گذارد. به همین دلیل قرآن مجید تنها نمىگوید زنا نکنید، بلکه مىگوید: نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهى است.(اسراء،32، وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ
زنا عبارت است از عمل زناشویی با غیر همسر شرعی (دائم یا موقت) که از نظر قرآن، گناه بزرگى بوده و این عمل اگر توسط زن شوهردار یا مردی که همسر دارد، انجام شود، به آن زنای محصنه می گویند. (البته به چنین مردی که زنا انجام دهد،محصن گفته می شود که به طور عموم به
کسانی که قتل آنها به عنوان قصاص یا حد شرعی واجب شده است و حاکم شرع به آنها دستور میدهد مراسم غسل میت را خودشان در حال حیات انجام دهند و سه غسل میت را به جا آورده، سپس دو قسمت از قسمتهای سهگانه کفن را یعنی لنگ و پیراهن را میپوشند و مانند میت حنوط میکن
با توجه به اینکه فرزند با نطفه، نفقه و زحمت پدر رشد و نمو یافته است، و فرزند جزئی از وجود پدر محسوب میشود؛ از اینرو، تصرف در اموال فرزند یک نوع تصرف در مال خود به شمار میرود، چنانکه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) خطاب به شخصی میفرماید: تو و مالت
از نظر اسلام ارتباط جنسی با هر زنی فقط و فقط از راه ازدواج جایز است. بنابراین افراد می توانند با تفهیم ازدواج موقت به زنان اهل کتاب (مسیحی و دیگر ادیان) در صورت رعایت شرایط با آنان ازدواج کنند. ازدواج مرد مسلمان با زنان مسیحی و دیگر ادیان شرایط و ضوابطی و
کیفر دادن مجرمان در عرف جوامع بشری از اختیارات حکومت است و کسی جز حکومت، مجاز به انجام آن نیست. این مبنا از سوی فقه اسلامی هم مورد تأکید واقع شده است، فقیهان مسلمان اجرای حدود را در زمان حضور امام (علیه السلام) ،بر عهده امام معصوم (علیه السلام) و منصوبان