تبیان، دستیار زندگی
بروز تب‌ به ‌تنهایی‌ نباید شما را به‌ عكس‌العمل‌ وادارد. ممكن‌ است‌ سردرد و تن‌ درد ناشی‌ از یك‌ بیماری‌ باعث‌ افزایش‌ دمای‌ بدن‌ و در نتیجه‌ كسالت‌ و بی ‌قراری‌ فرزندتان‌ شده‌ باشد. البته‌ در چنین‌ حالتی، لازم‌ است‌ برای‌ آ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با فرزند تب دار خود چه کنیم؟ ( قسمت دوم)

بروز تب‌ به ‌تنهایی‌ نباید شما را به‌ عكس‌العمل‌ وادارد. ممكن‌ است‌ سردرد و تن‌ درد ناشی‌ از یك‌ بیماری‌ باعث‌ افزایش‌ دمای‌ بدن‌ و در نتیجه‌ كسالت‌ و بی ‌قراری‌ فرزندتان‌ شده‌ باشد. البته‌ در چنین‌ حالتی، لازم‌ است‌ برای‌ آسایش‌ فرزندتان‌ او را تحت‌ درمان‌ قرار دهید. استامینوفن‌ داروی‌ مناسب‌ و مؤثری‌ است، اما به‌ مقدار مناسب‌ و طبق‌ دستور پزشك‌ از آن‌ استفاده‌ كنید. در استفاده‌ از این‌ دارو مبنا را وزن‌ فرزند خود قرار دهید، نه‌ سن‌ او. البته‌ داروهای‌ دیگری‌ به‌ شكل‌ شربت‌ موجود هستند كه‌ دوام‌ و تأثیر آنها بیش‌ از استامینوفن‌ است‌ و‌ طبق‌ تجویز پزشك‌ می ‌توانید از آنها استفاده‌ كنید.

استفاده‌ از حمام‌ آب‌ سرد باعث‌ بالا رفتن‌ درجهِ حرارت‌ بدن‌ فرزندتان‌ می‌ شود. به‌ جای‌ این‌ كار، لباسش‌ را كم‌ كنید و دستمال‌ مرطوب‌ و سردی‌ بر روی‌ پیشانی‌ او قرار دهید. چنانچه‌ کودک‌ می ‌لرزد، تا زمان‌ رفع‌ لرزش، او را گرم‌ نگه‌ دارید.

چه‌ زمان‌ از بروز تب‌ نگران‌ شویم؟

چنانچه‌ نوزاد كمتر از دو ماه‌ شما دمای‌ بدنش‌ بیش‌ از 8/37 درجه‌ سانتیگراد است، با پزشك‌ متخصص‌ او تماس‌ بگیرید. در غیر این‌ صورت‌ دمای‌ بدن‌ ملاك‌ نیست، بلكه‌ رنگ‌ چهره‌ و نوع‌ رفتار بچه، مشخص‌ كنندهِ وضعیت‌ واقعی‌ اوست.

در موارد زیر فرزند خود را بلافاصله‌ نزد پزشك‌ متخصص‌ یا اورژانس‌ ببرید:

- كودك بیش‌ از حد بی ‌قرار و ناآرام‌ است‌ و طوری‌ رفتار می ‌كند كه‌ گویی‌ نمی ‌خواهد هیچ‌ حركتی‌ به‌ خود بدهد، یا هنگامی‌ كه‌ رنگ‌ پوست‌ او كبود و تیره‌ شده‌ است.

- تب‌ با كهیر یا حالت‌ تهوع‌ و استفراغ‌ همراه‌ است.

- تب‌ بیش‌ از 48 ساعت‌ طول‌ بكشد.

- فرزندتان‌ با خِس ‌خِس‌ و بسختی‌ نفس‌ می‌ كشد.

- دمای‌ بدن‌ كودك‌ بالاتر از 40 درجه‌ است؛ چون‌ در این‌ حالت‌ ممكن‌ است‌ عامل‌ تب‌ بیماری‌ جدی‌ و خطرناكی‌ باشد.

تشنج‌ تب‌

از هر ده‌ كودك‌ تب‌دار، یك‌ نفر همراه‌ با تب‌ خود تشنج‌ نیز دارد. اغلب‌ تشنج‌ در 24 ساعت‌ اولیه‌ بیماری‌ بروز می ‌كند و در مواقعی‌ حتی‌ پیش‌ از تشخیص‌ تب‌ توسط‌ والدین، خود را نشان‌ می ‌دهد. در این‌ حالت‌ كودك‌ به‌ خود می ‌پیچد، به‌ زحمت‌ نفس‌ می‌ كشد، بدنش‌ را سفت‌ می ‌كند و رنگ‌ چهره‌اش‌ كبود می ‌شود. این‌ حالت‌ به‌ طور معمول‌ حدود یكی‌ دو دقیقه‌ طول‌ می ‌كشد. در این‌ حالت‌ ممكن‌ است‌ فرزندتان‌ چند دقیقه‌ ای‌ خواب ‌آلوده‌ شود، اما بعد به‌ طور طبیعی‌ بیدار می ‌شود. تشنج‌ ناشی‌ از تب‌ به‌ بچه‌ ها آسیبی‌ نمی‌ رساند، بنابراین‌ در این‌ حالت‌ وحشت‌ نكنید و سعی‌ كنید خونسردی‌ خود را حفظ‌ كنید. در این‌ حالت‌ فرزند خود را به‌ یك‌ طرف‌ بخوابانید تا ترشحات‌ حاصل‌ از تشنج‌ از دهانش‌ خارج‌ شود. دست‌ خود را داخل‌ دهان‌ او نكنید و چیزی‌ میان‌ دندان هایش‌ قرار ندهید.

تنها در حالتی‌ كه‌ بچه‌ به‌ راحتی‌ نفس‌ نمی ‌كشد و تشنج‌ پس‌ از چند دقیقه‌ قطع‌ نشود، جای نگرانی دارد و باید با پزشك‌ تماس‌ بگیرید.

مجله سروش بانوان

لینک ها

گلودرد و راه درمان آن

دانستنی هایی درباره ی دیفتری و آنفلوانزا در كودكان

فروش کتاب های «

کودکان »، « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.