تبیان، دستیار زندگی
م حسین (ع) در منابع مرجع» در خانه کتاب ترکیب داوران جایزه ادبی بوکر 2003 اعلام شد مهرزاد مینویی در گذشت برگزاری میزگرد «امام حسین (ع) در منابع مرجع» در خانه کتاب نشست این هفته ی کتاب ماه ، به میزگرد امام حسین (ع) در مناب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر هنری (21 اسفند)

نشست این هفته ی کتاب ماه ، به میزگرد امام حسین (ع) در منابع مرجع ، اختصاص داشت.

در این میزگرد که با حضور جمعی از صاحبنظران علوم دینی ، عصر دیروز در محل خانه کتاب برگزار شده بود ، محمد سمیعی ، محمد اسفندیاری ، علی رفیعی ، محمد جواد صاحبی ، عبدالهادی مسعودی ، علی صدرایی خویی و دکتر حسن تبرائیان ، به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند.

علی رفیعی در ابتدا گفت: «متاسفانه ، روش دانشنامه نویسی در خصوص زندگی امام حسین (ع) کمتر اعمال شده است. بیشتر کتاب هایی که به زندگی آن حضرت پرداخته اند ، در محدوده ی "واقعه کربلا" محصور مانده و کلیات زندگی ایشان را منعکس نکرده اند.

« دائرة المعارف حسینیه» که قرار است در 500 جلد منتشر شود ، از شیوه نگارش دانشنامه ای پیروی نمی کند ، گرچه می تواند اطلاعات جامعی را در خصوص زندگی امام حسین (ع) به مخاطبان منتقل سازد. وی افزود: اگر مخاطبان قادر باشند که 500 جلد را خریداری و مطالعه کنند!

« کلیات امام حسین(ع) » تنها به سخنان ایشان اختصاص دارد و "فرهنگ عاشورا" اثر "جواد محدثی" تلاشی است ادامه دار جهت ارائه کتابی با روشهای دائره المعارف نویسی. « تاریخ امام حسین» هم بیشتر کتابی تاریخ نگارانه است که حتی ترتیب تاریخی وقایع را رعایت نکرده است. محمد اسفندیاری نیز گفت: «ما هنوز دائرة المعارفی برخوردار از روشهای علمی در مورد امام حسین(ع) نداریم. کتابهای موجود بیشتر منابعی محسوب می شوند.»


ترکیب داوران جایزه ادبی بوکر 2003 اعلام شد

یک روزنامه نگار که کوهنوردی حرفه ای نیز هست به همراه  یک فیلسوف ، به فهرست هیات داوران جایزه ادبی بوکر امسال راه یافتند.

روزنامه نگار مشهور "ربکا استفنز" که کتابی درباره ی صعود به قله ی اورست به رشته ی تحریر درآورده یکی از پنج داور جایزه بوکر خواهد بود و پروفسور جان کری ، منتقد و نویسنده معروف برای دومین بار متوالی به ریاست هیات داوران این جایزه ی مهم ادبی منصوب شده است.

پروفسور کری از منتقدین برجسته ادبی انگلیس است که به مدت 25 سال در سمت استاد زبان انگلیسی دانشگاه آکسفورد به تدریس مشغول بوده است.

گفتنی است در فهرست دیگر داوران جایزه بوکر ، آنتونی گریلینگ فیلسوف و مؤلف چندین کتاب مشهور از جمله بیوگرافی ویلیام هازلیت است و هم چنین فرانیس استاک ، مجری ، گزارشگر و رمان نویس مشهور و "دیوید تیلور" نویسنده ی پنج رمان و منتقد چندین مجله و روزنامه مشهور از دیگر چهره های شاخص در تعیین برنده ی نهایی بوکر امسال خواهند بود.


مهرزاد مینویی در گذشت

مهرزاد مینویی تدوین گر و رئیس کانون تدوین گران خانه سینما ، دو شنبه شب  در اثر سانحه رانندگی درگذشت. وی که متولد 1328بود ؛ تدوین فیلم هایی همچون مادیان ، زیر باران ، دست نوشته ها ، زیر بام های شهر ، وصل نیکان ، پوتین ، بربال فرشتگان ، سجاده آتش ، لاک پشت ، جان سخت ، عشق شیشه ای ، شوکران ، آب و آتش ، سفر به فردا و دو فیلم "سال سخت در خمین" و "دوشیزه" را که در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمده ، بر عهده داشت. مراسم تشییع جنازه ی مینویی روز شنبه از مقابل تالار وحدت برگزار خواهد شد.

سرویس ادبی هنری این موسسه نیز درگذشت مهرزاد مینویی را به خانواده ی ایشان و جامعه سینمایی کشور تسلیت می گوید.