معاون ضوابط شرعی سازمان سیاسی – عقیدتی ناجا اظهار کرد: عدهای گمان میكنند که مراجع صاحباختیار خمسی میشوند كه به دفتر آنها پرداخت میشود و با آن هركاری كه دوست داشته باشند انجام میدهند اما واقعیت این است که مراجع صاحباختیار خمس نیستند بلکه امانتدار آن هستند.
وقتی فرد یا جامعه ای از دادن حقوق مالی واجب (خمس وزکات) سر باز زدند ،خداوند برکات خود را از مال و زندگی شان ،اعم از زراعت ،سر درختی ها ومیوه ها ومعادن -خواه فلزات باشد یا غیر فلزات مانند آب ها ی زیر زمینی- بر می دارد.
هر فقيهى كه خويشتندار و نگاهبان دين خود باشد و با هواى نفْسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد، بر عوام است كه از او تقليد كنند و البته اين ويژگي ها را تنها برخى فقهاى شيعه دارا هستند، نه همه آنها.
خمس از واجبات دین اسلام میباشد و یک واجب مالی است که مسلمانان باید به حساب اموال و سرمایه خود (با درنظرگرفتن درآمد و هزینه سالیانه خود) رسیدگی کنند و یک پنجم مشمول خمس را به عنوان خمس بپردازند.
با توجه به روایت «هو صِلَةُ الإمامِ فی کُلِّ سَنَة بِما قَلَّ أو کَثُرَ ثُمَّ قالَ وَ ما اُریدُ بِذلِکَ إلاّ تَزکیَتَکُم»؛ منظور برقرار ساختن پیوند با امام و پیشواى مسلمانان در هر سال از طریق کمک مالى است، کم باشد یا زیاد. سپس فرمود: «منظور من با این کار فقط این است که شما را پاکیزه کنم» که در تفسیر آیهای از سوره رعد مبنی بر وصل پیوند بیان شده منظور از «کمک مالی» چیست؟ آیا منظور همان خمس است؟
بر هر فرد واجد شرایط واجب است خمس درآمد مازاد بر مؤونه ی خود را پرداخت کند. منظور از درآمد در این جا، مال و ثروتی است که از راه فعالیت های اقتصادی به دست می آید اصطلاح عنوان کسب در آن دخالت دارد.
کارهای خیر بسیاری با خمس صورت گرفته، اما اعلام نشده است. صد میلیارد تومان از محل خمس در رابطه با بهداشت و بیمارستان خرج شده است. خدمات اجتماعی که با این خمس کم انجام می شود، رقم بالایی بوده است
دست گردان این است که حاکم شرع (مجتهد جامع شرایط) یا وکیل او و یا فرد مستحق، وجوه شرعى، از قبیل زکات و خمس را از مالک بگیرد و آن را دوباره به وى برگرداند.
ه طور کلى مکلف پس از رسیدن سال خمسى تا خمس مالش را نداده، نمى تواند در آن تصرف کند، و اگر قبل از پرداخت خمس در آن تصرف کند، مقدار خمس آن را ضامن است، و چنانچه پرداخت خمس فعلاً به صورت یک جا برایش امکان ندارد، مى تواند به یکى از نمایندگان مجاز مرجع تقلید
ه طور کلی خمس را باید دو قسمت کرد: یک قسمت آن سهم مبارک امام علیه السلام است و نیم دیگر سهم سادات. سهم سادات را باید بنابراحتیاط واجب به مجتهد داد، یا با اجازه مجتهدی که از او تقلید می کند به سادات فقیر یا یتیم نیازمند، یا ساداتى که در سفر وامانده اند و
البته جدا از این روایت، شاید ادب اقتضا کند که تا امکان دارد تمام قرآن های موجود خوانده شوند، اما به هر حال نمی توانیم به فردی که تمام قرآنهای منزلش را نخوانده گناهکار بگوییم، زیرا اصل خواندن قرآن امری واجب نیست که تارک آن را گناهکار بدانیم.
خاطر نشان می شود، اینگونه احکام عبادی، دارای ادله نقلی بوده و برگرفته از روایات معصومین (ع) است و نباید لزوماً به دنبال مستند عقلی و عرفی برای آن بود. البته شاید بتوان گفت که شاید این حکم، افراد متمکن جامعه را به سمتی هدایت کند که به جای ذخیره سازی و راکد
اگر در آمد مستقلی دارید که به آن خمس تعلق می گیرد باید خودتان مستقلاً خمس آنرا پرداخت نمائید. و اما نسبت به اموالی که از در آمد شوهرتان تهیه شده است باید توجه داشته باشید بسیاری از در آمد ها قبل از اینکه خمس به آنها تعلق بگیرد مصرف می شود چون در آمد ایشان
به طور کلی اموال و سرمایه هایی که به آنها خمس تعلق می گیرد، اگر یکبار خمس آنها پرداخت شود، دیگر متعلق خمس نمی شود حتی اگر سالیان دراز آن سرمایه بماند. اما اگر مال از چیزهایی باشد که رشد و نمو داشته باشد و یا قیمت آن اضافه شود، اصل آن دیگر خمس ندارد، اما ن