از بازاری که اکثر اهالی آن مسلمانند، میتوان گوشت و سایر محصولاتی که از اجزای حیوان به دست میآید را خریداری کرد، بدون آنکه در شرعی بودن ذبح حیوان دچار شک و تردید شویم.
یکی از بزرگ ترین معضلات این نظام بانکی، این است که پس از گذشت نزدیک به 40 سال از انقلاب اسلامی ایران، هنوز از شر "ربا" رها نشده است. بارها علما و مراجع عظام تذکر و هشدار داده اند و خواستار اصلاح آن شده اند اما هنوز آنچه می باید، نشده است.
بازاریابی شبکهای، روشی برای عرضه کالا به مشتری بازاریاب است که ضمنِ تأمینِ مایحتاج مردم، محلِ درآمد جانبی ایشان نیز میتواند باشد. بازاریابی هرمی، هنری برای تحریک افراد به خرید محصول میباشد؛ حتی اگر آن محصول موردِ نیازِ خریدار نباشد.
کی دیگر از تسهیلات بانکی که در نظام بانکداری به عنوان یک ابزار كار آمد مورد استفاده قرار می گیرد جعاله است که از ایقاعات محسوب میشود، و به موجب آن جاعل (کارفرما) در مقابل انجام عمل معیّن، طبق قرارداد پس از انجام عمل مُلزم به پرداخت جُعل (اجرت) معلوم می گ
اگر قصدتان از خرید کالای ایرانی این باشد که نظر حضرت آقا، مراجع معظم تقلید و دین این است؛ یا به هر حال این کار شما موجب تقویت مسلمانان و اقتصاد مملکت اسلامی شود تا بتوانیم در مقابله با دشمن و تحریم دشمن روی پاهای خودمان بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم،
قرض به شرط انسداد حساب نباشد:
اگر قرض دادن دوم كه بانك یا مؤسسه یا صندوق به افراد می دهد مشروط باشد به اینكه قرض گیرنده باید پولی را كه قبلاً به صندوق به عنوان افتتاح حساب پس انداز داده تا مدّت معینی پس نگیرد مثل این كه شرط نمایند كه پول وام گیرنده تا
1) مصالح: متقاضی تسهیلات
2) متصالح: بانک
3) مورد مصالحه و عوض آن: مبلغ معینی در ذمّه مصالح در ازاء اعطاء تسهیلات بانکی بدون دیرکرد و ربا مورد توافق.
4) شرط ضمن صلح: بانک در زمان تسویه حساب ، متناسب با پرداخت هر یک از اقساط تسهیلات در موعد مقرّر خو
تأسیس صندوق های وام و قرض الحسنه خانوادگی، اشکال ندارد، لیکن گذاشتن پول به قصد وام گرفتن جایز نیست و اگر کسی به قصد اینکه وام بگیرد در صندوق عضو شود، گرفتن وام حکم ربا را دارد و جایز نیست.
اما اگر به قصد اینکه صندوق تقویت شود و کسانی که نیاز به پول دارد ا
طبق آنچه ائمه معصومین علیهم السلام در مورد کمک مالی به برادر دینی، به ما سفارش کردند و دستور دادند، گاهی به برادران قرض می دهم بدون این که ضمانت و سود دریافت کنم. ولی متاسفانه احکام آن را نمی دانیم
در ربای قرضی، کسی که قرض می دهد به نوعی شرط منفعت در قرض می کند، به نحوی که بیشتر از آن مقدار که به قرض داده است، نصیبش شود. اگر چه دیر کرد بانک ها دارای اوصافی است که می توان از آن به عنوان ربا یاد کرد، ولی در عین حال به جهت فرق هایی که با ربا دارد، حکمش
دروغ جایز نیست، و در چنین مواردی می توان توریه کرد؛ یعنی به گونه ای صحبت کند که شنونده معنای ظاهری را بفهمد ولی گوینده معنای خلاف ظاهر را اراده کند.
در هر حال قرض دادن واجب نیست و فرد می تواند امتناع کند، ولی باید توجه داشت که قرض دادن ثواب بسیار دارد و س
از آنجا که تجارت و کسب نقش مهمی در زندگی مردم و رشد اقتصادی جامعه دارد و اقتصاد سالم مرهون آن است؛ از این رو لازم است که یک فرد تاجر و کاسب پیش از کار تجارت، نسبت به موضوعات و قوانین و احکام فقهی آن آشنا گردد، تا در معاملات و داد و ستد در مسیر ربا و معام
در فرض سؤال، معامله با چنین شخصی جایز نیست. ولی در صورتی که این فرد درآمدهای حلالی هم دارد، و نمی دانید آنچه در اختیار شما قرار داده از اموال حرام است یا حلال، معامله با او اشکال ندارد و تصرف در آن برای شما جایز است.
«سرقفلى»؛ عبارت است از: حقّ اولویّتى که مستأجر بر ملک پیدا می کند در مقابل پولى که به مالک در اوّلِ کار می پردازد و مطابق آن، مستأجرى که سرقفلى پرداخته در اجاره کردن آن ملک، از دیگران اولویّت دارد. گفتنی است؛ این پول غیر از کرایه دکّان یا خانه و امثال آن
از دیدگاه فقهی، حکمت اصلی تفاوت قیمت نقد و نسیه در چیست؟ آیا اصطلاح: للاجل قسط من الثمن مبنای فقهی دارد؟ آیا از نظر اسلام جایی وجود دارد که برای زمان ارزش مستقلی در نظر گرفته شده باشد؟
در برخی از کشورها مثل آذربایجان، عرف این طور است که اگر خانه ای را اجاره کنیم در اغلب اوقات پول اجاره را معین می کنیم، ولی وقت را معین نمی کنیم. به عنوان مثال صاحب ملک می گوید من خانه را دویست منات اجاره می دهم هر مدت زمان می خواهی بمان. حکم شرعی آن