تبیان، دستیار زندگی
تمام شیرینی‌جاتی که به دندان‌ها می‌چسبند برای دندان مضرند؛ زیرا وقتی این مواد غذایی به دندان می‌چسبد اجازه نمی‌دهد بزاق در سطح آن جریان داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 ماده‌ی غذایی مضر برای دندان‌ها


تمام شیرینی‌جاتی که به دندان‌ها می‌چسبند برای دندان مضرند؛ زیرا وقتی این مواد غذایی به دندان می‌چسبد اجازه نمی‌دهد بزاق در سطح آن جریان داشته باشد.


خوردن آبنبات

احتمالاً شما نیز اولین باری که فرزندتان را به دندان‌پزشکی بردید را خوب به خاطر دارید. کودکان از دندان‌پزشکی می‌ترسند چون نمی‌دانند چه اتفاقاتی در انتظار آن‌هاست. البته فقط بچه‌ها نیستند که از این مطب تمیز و پُر از دستگاه‌های عجیب غریب وحشت دارند، خیلی از بزرگ‌ترها هم چندان دل و جرات پا گذاشتن به دندان‌پزشکی را ندارند. با این تفاوت که بزرگ‌ترها می‌دانند چه چیزی در انتظار آن‌ها است و به ویژه این که می‌دانند دندان‌پزشک کلی هزینه روی دست‌شان می‌گذارد و باید سر کیسه را شل کنند. اما ساده‌ترین راه حل برای فرار از دندان درد و هزینه‌های بالای آن این است که دندان‌های‌تان را تمیز و سالم نگه‌دارید و از خوردن مواد غذایی مخرب که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد بپرهیزید. قول می‌دهیم این شیوه، راحت‌ترین و کم هزینه‌ترین روش ممکن برای داشتن دندان‌هایی سالم و خوب است.

دندان‌پزشک‌ها معتقدند بلای اصلی دندان‌ها زیاده‌روی در خوردن شیرینی‌جات است. در واقع باکتری‌هایی که معمولاً در دهان زندگی می‌کنند شیرینی را به اسید تبدیل می‌کنند. زمانی که بزاق اسیدی می‌شود، کلسیم مینای دندان را حل می‌کند و وقتی که این روند ادامه می‌یابد، ساختار دندان آسیب می‌بیند و حفره‌هایی در آن شکل می‌گیرد. خوشبختانه در این میان بزاق دهان پا در میانی کرده و دندان‌ها را نجات می‌دهد. بزاق سرشار از کلسیم و فسفات است که اسیدها را خنثی می‌کند. به محض این که بزاق اسید را خنثی می‌کند مینای دندان دوباره کار جذب کلسیم را از سر می‌گیرد. این دو حالت هر روز برای دهان اتفاق می‌افتد. اما زمانی که حالت اسیدی شدن ادامه می‌یابد و یا به طور مرتب تکرار می‌شود، بزاق قدرتش را برای خنثی کردن اسیدها از دست می‌دهد. در این صورت ما بیشتر از آن کلسیمی که جذب کرده‌ایم را از دست می‌دهیم و به این ترتیب سر و کله‌ی پوسیدگی‌ها پیدا می‌شود.

اکنون که اندکی با روند پوسیدگی دندان‌ها آشنا شدید با ما همراه شوید تا با پنج ماده‌ی غذایی که می‌تواند تعادل اسیدی بزاق را بر هم بزند و باعث پوسیدگی دندان‌های‌تان شود آشنای‌تان کنیم.

آب نبات‌های سفت

شاید بعد از غذا، خوردنِ آبنبات نعنایی خیلی دلچسب به نظر بیاید به خصوص زمانی که غذای سنگین یا سالادی پر از کلم و سبزیجات مختلف خورده باشید. اما باید بدانید که به نظر دندان‌پزشک‌ها ضرر این کار بیشتر از منفعت آن است.

اگر شما نوشیدنی‌های اسیدی را به نوشیدنی‌های شیرین ترجیح می‌دهید باید بدانید که باز هم خطر آسیب زدن به دندان‌هایتان وجود دارد

آب‌نبات‌های نعنایی، انواع پاستیل‌ها و در کل شیرینی‌جات سفتی که به مرور در دهان آب می‌شوند بزاق را اسیدی می‌کنند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که این نوع شیرینی‌جات را مدت زمان طولانی در گوشه‌ای از دهان‌مان جا می‌دهیم و همین امر باعث تولید اسید می‌شود. اگر این کار را به دلیل ترس از بوی بد دهان انجام می‌دهید باید بگوییم که شیوه‌ی خوبی برای داشتن نفس خوش بو انتخاب نکرده‌اید. اگر عادت دارید که همیشه پاستیلی گوشه‌ی لپ‌تان داشته باشید سعی کنید از نوع کم شیرین یا کلا بدون شکر باشد.

آب‌نبات‌های ژله‌ای یا میوه‌های خشک

آب‌نبات‌های ژله‌ای، انواع شکلات‌ها و حتی میوه‌های خشک مثل آلوخشک و در حالت کلی تمام شیرینی‌جاتی که به دندان‌ها می‌چسبند برای دندان مضرند. اگر دنبال دلیل می‌گردید باید بگوییم وقتی یکی از همین مواد غذایی به یک یا چند دندان می‌چسبد اجازه نمی‌دهد بزاق در سطح آن جریان داشته باشد. در نتیجه بزاق نمی‌تواند اسید را خنثی و سطح دندان و مناطقی که شیرینی به آن چسبیده است را اسیدزدایی کند، برای همین هم شما کلسیم بیشتری از دست می‌دهید.

توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از مصرف نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌ها اندکی آب بنوشید. همچنین می‌توانید برای کاهش تماس این مایعات با دندان‌هایتان هنگام نوشیدن آن‌ها از نی استفاده کنید

متأسفانه برخی از مواد غذایی مثل میوه‌های خشک که برای بدن خوب هم هستند از این قاعده مستثنی نبوده و به دندان‌ها آسیب می‌رسانند. به خاطر این که باکتری‌های موجود در دهان هر قندی را به اسید تبدیل می‌کند و قند تصفیه شده با میوه‌های خشک برای‌شان فرقی نمی‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم بعد از این که از این قبیل شیرینی‌جات چسبنده میل کردید دندان‌های‌تان را مسواک بزنید.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

توصیه می‌کنیم از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و غلیظ که پرکالری هستند و به ورزش‌کاران توصیه می‌شوند بپرهیزید. این نوشیدنی‌ها نه تنها اسیدی هستند بلکه مدت زمان طولانی روی دندان‌ها جا خوش می‌کنند. اگر به سلامت دندان‌های‌تان علاقه‌مندید انرژی مورد نیاز بدن‌تان را با خوردن مواد غذایی دیگر تأمین کنید.

لیمو ترش

لیموترش

اگر شما نوشیدنی‌های اسیدی را به نوشیدنی‌های شیرین ترجیح می‌دهید باید بدانید که باز هم خطر آسیب زدن به دندان‌هایتان وجود دارد.

لیموترش میوه‌ی اسیدی است و اگر عادت دارید وقت و بی وقت آب لیموترش سر بکشید یا مدتی لیموترش میک بزنید باید بدانید که کلسیم مینای دندان‌های‌تان را به خطر می‌اندازید.

نه تنها قند طبیعی موجود در لیموترش (یا شکری که خودمان به آن اضافه می‌کنیم) در دهان اسیدی می‌شود بلکه خود لیموترش به طور طبیعی اسیدی است و همین امر باعث آسیب رساندن به دندان‌ها می‌شود.

نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌ها

اینجا نیز متهم اصلی قند است. بعضی‌ها عادت دارند که این قبیل نوشیدنی‌ها را قبل از قورت دادن برای مدتی در دهان خود نگه می‌دارند یا انگار که دهان‌شویه می‌کنند نوشیدنی‌ها را در لا به لای دندان‌های‌شان جریان می‌دهند. اگر جزو این قبیل افراد هستید باید بگوییم که باز مینای دندان‌تان تهدید می‌شود. توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از مصرف نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌ها اندکی آب بنوشید. همچنین می‌توانید برای کاهش تماس این مایعات با دندان‌هایتان هنگام نوشیدن آن‌ها از نی استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

مواد غذایی که دندان‌ها را سفید می‌کند

سلامت دهان و لثه با 14 خوراکی

دندان های سالم با تغذیه سالم

7 توصیه غذایی برای سلامت دندان ها

خرما، دشمن پوسیدگی دندان

رژیم غذایی مضر برای دندان ها، کل بدن را تهدید می کند

مقدار پوسیدگی دندان، به شکل و نوع ماده غذایی بستگی دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.