تبیان، دستیار زندگی
تقلا برای خوابیدن بعد از یک روز خسته کننده ... ممکن است سرشماری گوسفندان یا حتی خوردن قرصهای خواب هم چندان موثر نباشند. اما پژوهشگران دانشکده پزشکی پیتز بورگ در آخرین کنفرانس خواب سال 2011 روش جالبی را برای درمان بیخوابی پیشنهاد کردند: خنک کردن مغز!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری (6)


در این مطلب در ادامه قسمت های (1) و (2)  و (3)  و (4) و (5) به تازه ترین اخبار هفته دنیای علم و فناوری می پردازیم.

مغز خنک، خواب خوب

تقلا برای خوابیدن بعد از یک روز خسته کننده ... ممکن است سرشماری گوسفندان یا حتی خوردن قرصهای خواب هم چندان موثر نباشند. اما پژوهشگران دانشکده پزشکی پیتز بورگ در آخرین کنفرانس "خواب" سال 2011 روش جالبی را برای درمان بیخوابی پیشنهاد کردند: خنک کردن مغز!

مغز خنک، خواب خوب

آنها یک کلاه پلاستیکی خنک کننده ابداع کرده اند که قسمتهای پیشانی را می پوشاند و با پایین آوردن دمای مغز می تواند به خواب سریعتر فرد کمک می کند. در تحقیقی که آنها بر روی افراد عادی و بیمارانی که از بیخوابی رنج می بردند انجام دادند، افراد بیخواب بعد از پوشیدن این کلاه خاص، بطور میانگین در زمان 13 دقیقه به خواب رفتند، یعنی زمانی برابر با افراد سالم.

دانشمندان فکر می کنند این کلاه با پایین آوردن دمای مغز باعث کاهش سوخت و ساز آن (بخصوص در ناحیه پیشانی مغز) می شود و به خواب سریعتر و راحت تر فرد کمک می کند. هنوز این کلاه ها به صورت تجاری وارد بازار نشده اند، همچنین عوارض احتمالی استفاده از آنها نیز هنوز مشخص نشده است؛ مثلا معلوم نیست که آیا استفاده از این کلاهها باعث تشدید علائم افراد مبتلا به سینوزیت خواهد شد یا نه.

*********

تحقق آرزو: با عینک پرتو ایکس افکار اطرافیانتان را بخوانید! 

محققان موسسه فناوری ماساچوست در حال ساخت یک عینک هستند که می‌تواند تفکرات فرد مقابل را آشکار کند. این عینک که "پرتوایکس اجتماعی" نام دارد از یک دوربین داخلی برخوردار بوده که به نظارت بر حالات صورت افراد دیگر پرداخته و این داده‌ها را با 21 حالت شناخته شده انتقال احساس مطابقت می‌دهد.

این عینک در مرحله بعدی از طریق یک گوشی و چراغ‌های روی عینک از احساسات فرد مقابل خبر می‌دهد. در سیستم شبه چراغ راهنمایی این عینک، رنگ قرمز نشان‌دهنده حالت منفی، رنگ زرد به معنی حالت نیمه علاقمند مخاطب و رنگ سبز به علاقمند بودن فرد اشاره دارد. به گفته محققان، استفاده از این عینک‌ها در جریان یک گفت‌وگو مانند داشتن یک حس اضافی است که شما را از علاقمند یا بی‌حوصله بودن طرف مقابل آگاه می‌کند.

عینک پرتو ایکس

گوشی‌های این دستگاه برای افراد مبتلا به اوتیسم طراحی شده که در تعامل با دیگران با مشکلاتی روبرو هستند؛ اما این تیم تحقیقاتی اکنون از این فناوری استفاده‌های بهتری کرده‌اند. این نمونه پیش‌ساخت در حال حاضر با استفاده از دوربینی به اندازه یک دانه برنج در قاب عینک کار می‌کند که با یک سیم به یک رایانه کوچک قابل اتصال به بدن متصل می‌شود. این دوربین به نظارت بر این مطلب می‌پردازد که چقدر و هر چند وقت یکبار هر کدام از این 24 حالت در صورت فرد نقش می‌بندند. سپس این اطلاعات توسط نرم‌افزار داخل رایانه تحلیل شده و پس از مقایسه با بانک حالات چهره به فرد منتقل می‌شود.

این عینک‌ها هنوز در مراحل اولیه قرار داشته و تنها در 45 درصد موارد درست عمل می‌کنند، چیزی که محققان امیدوارند در جریان پیشرفت این عینک، بهبود پیدا کند. این محققان در مرحله بعدی امیدوارند که بتوانند روزی یک عینک تقویت کننده واقعیت بسازند که اطلاعات درمورد احساسات فرد مقابل را بر روی عدسی شیشه منعکس کند.

*********

مشخصات فنی تلویزیون 950 سامسونگ ارایه شد

از وقتی تصاویر این نمایشگر زیبای سامسونگ چند هفته پیش در اینترنت منتشر شد، افراد زیادی را عاشق خودش کرد. حالا مشخصات فنی نمایشگر 950 سامسونگ منتشر شده است تا شما را خوشحال تر هم بکند. ‏

‏این نمایشگر که در دو سایز 23 و 27 اینچی ارایه می شود قادر است تصاویر دو بعدی را به سه بعدی تبدیل کند و از نوع LED - Backlit است. رزولیشن صفحه 1920 در 1080 است و کنتراست 1000 : 1 دارد. زمان پاسخ دهی تصویر هم 2 میلی ثانیه است. شرکت سامسونگ آنها را در دو مدل نمایشگر و نمایشگر/تلویزیون HD به بازار ارایه می کند. تا این محصول هم بازی های سه بعدی را تحویل تان بدهد و هم یک تلویزیون HD سه بعدی داشته باشید. ‏

تلویزیون 950 سامسونگ

نام دقیق مدل 23 اینچی S23A950D و مدل 27 اینچی S27A950D است. روی آنها انواع ورودی و خروجی را هم پیدا می کنید. چیزهایی مانند HDMI و USB2 به همراه ورودی/خروجی دیجیتالی صدا و ورودی کابل شبکه و Display Port. یک حسگر مخصوص هم روی این نمایشگرها وجود دارد که هدف اش کم کردن مصرف انرژی است. این حسگر هنگامی که از اتاق خارج شوید به صورت خودکار نمایشگر را خاموش می کند. ‏

‏اما تمام این امکانات یک طرف، طراحی زیبای این نمایشگرهای سه بعدی در طرف دیگر قرار میگیرد که واقعا وسوسه برانگیز است. قرار است این نمایشگر ها از دو ماه دیگر به بازار ارایه شوند اما متاسفانه هنوز قیمت آنها اعلام نشده است.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

ایسنا

نارنجی

بی بی سی