تبیان، دستیار زندگی
فیلم توهین آمیزِ معاویه و حسن و حسین (علیهما‌ السلام) که چهره ی مبارک امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به تصویر کشیده مبنای کار خود را فتوای یک مفتی اردنی وابسته به وهابیون معرفی کرده است . بنا بر فتوای احمد هلیل نمایش چهره ی مبارک امامان حسن و حسین (ع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه ام بی سی و امام حسین


فیلم توهین آمیزِ "معاویه و حسن و حسین (علیهما‌ السلام)"  که چهره ی مبارک امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به تصویر کشیده مبنای کار خود را فتوای یک مفتی اردنی وابسته به وهابیون معرفی کرده است . بنا بر فتوای "احمد هلیل" نمایش چهره ی مبارک امامان حسن و حسین (علیه الاسلام) در آثار هنری بلا مانع می باشد.

فیلم-وهابیت-وهابی-حسن و حسین

شبکه ی "ام‌ بی ‌سی" (MBC کانال تلویزیونی ماهواره ‌ای رایگانی می ‌باشد که فیلم و سریال های متنوع کمدی و اکشن و درام و رمانتیک جهانی را با زبان اصلی و زیرنویس فارسی پخش می‌ کند . این شبکه ی وابسته به عربستان ، سابقه ای طولانی در تولید و به نمایش گذاشتن فیلم های ضد اسلامی دارد و این بار فیلمی ضد اسلامی و جنجالی تحت عنوان "معاویه ، حسن و حسین" را ساخته است.

سریال "الاسباط" یا "معاویه و حسن و حسین (علیهما‌ السلام)" كه عنوان "الفتنه الكبری" یا "فتنه بزرگ" یا "مشعل‌ های نور" را هم به خود داشته و در نهایت قرار شد به عنوان "الحسن و الحسین و المعاویه" یا به اختصار "الحسن و الحسین" از سوی 10 شبكه عربی به روی آنتن برود.

این فیلم توهین آمیز که چهره ی مبارک امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به تصویر کشیده مبنای کار خود را فتوای یک مفتی اردنی وابسته به وهابیون معرفی کرده است . بنا بر فتوای "احمد هلیل" نمایش چهره ی مبارک امامان حسن و حسین (علیه الاسلام) در آثار هنری بلا مانع می باشد.

نکته ی عجیب و تناقض آمیز این است که وهابیون همواره از مخالفان سرسخت و شدید نمایش تصاویر صحابه ی پیامبر اسلام (صلی ‌الله علیه و آله و سلم) بوده اند ، به طوری که حتی به تصویر در آمدن چهره ی بازیگران ایفا کننده ی نقش شخصیت هایی چون معاویه و عبدالله بن زیبر در سریال های ایرانی "امام علی(ع)" و "مختارنامه" اعتراض آن ها را بر انگیخته و حتی حکم به تحریم تماشای این سریال ها داده بودند ، اما عجیب است که از نظر آن ها تصویر سازی امامان معصوم (علیهم الاسلام) که فرزندان پیامبر(ص) هستند ، اشکالی ندارد.

شبكه ی "روتانا الخلیجیه" متعلق به امیر ولید بن طلال (از شاهزادگان سعودی) كه شریک رسانه ‌ای و تجاری رابرت مرداک (غول رسانه ‌ای و صهیونیست مشهور كه اخیراً در انگلیس رسوایی بسیار بزرگی به بار آورد) است ، پیشتاز پخش این سریال شده و با پخش گزارش‌ ها و تیزرهای متعدد درباره ی این سریال ، برای جلب مخاطب تلاش می ‌كند

در خلاصه ی داستان این سریال آمده است : "این سریال به زندگانی امامان حسن و حسین (علیهما ‌السلام) و فتنه بزرگی كه پس از رحلت حضرت رسول (صلی ‌الله علیه و آله و سلم) رخ داد و نقش آنان در دفاع از خلیفه ی سوم عثمان ‌بن عفان و همراهی با امیرالمؤمنین علی ‌بن ابیطالب (علیه ‌السلام) می ‌پردازد ؛ این سریال همچنین كنار رفتن امام حسن (علیه ‌السلام) از خلافت مسلمین برای ایجاد صلح بین مسلمانان و وحدت امت اسلامی را به نمایش می ‌گذارد." در همین حال شبكه ی "روتانا" در گزارشی درباره ی این سریال اعلام كرد : "این سریال نقش یهودیان در توطئه و اختلاف ‌افكنی بین مسلمانان پس از كشته شدن عثمان را تا شهادت امام حسین(علیه‌ السلام) به تصویر می‌كشد."

این سریال که با اهداف پیدا و پنهانی ساخته شده است به طور کلی چند هدف عمده را دنبال می نماید :

1) تبرئه ی یزید بن معاویه در فاجعه ی شهادت امام حسین (علیه ‌السلام) و صرفاً مجرم دانستن امثال عبیدالله بن زیاد ، عمربن سعد ، شمر و اهالی كوفه در این حادثه با استناد بر گفته ی خودِ یزید كه دستوری برای شهادت امام حسین (علیه‌ السلام) نداده است و از ماجرای كربلا بی ‌اطلاع بوده است.

2) ارائه ی صلح امام حسن مجتبی )علیه السلام) به شكل نادرست و تبرئه ی معاویه از نقض صلحنامه و نشان دادن برتری وی در برابر امام علی (علیه ‌السلام) و امام حسن مجتبی (علیه ‌السلام) در وقایع پیش ‌آمده فی مابین.

الاسباط-امام حسین-جنگ نرم-فیلم

3) یكسان نشان دادن امام حسن و امام حسین (علیهما ‌السلام) با فاسقی مانند یزید (علیه‌ اللعنه).

4) پاک و مطهر نشان دادن تصویر معاویه و یزید.

5) تحریف و شبهه‌ اندازی در حقایق و مسلمات شیعه و تحریف مذهب تشیع اثنی عشری و نسبت دادن این اندیشه به ریشه‌ های یهودی (منظور این است كه تفكری به نام شیعه ، نوعی انحراف از اسلام اصیل جلوه داده می‌ شود كه با طراحی یهودیان و دسیسه ی آن ها در میان مسلمانان ایجاد شده و خود امیرمؤمنان و خاندان پیامبر به دنبال شكل‌ گیری چنین تفكر خاصی نبوده‌اند.)

6) تنزل جایگاه حسنین (علیهما‌السلام) با به تصویركشیدن آن دو حضرت و نشان دادن آن دو امام معصوم (علیهما‌السلام) بدون هیبت و بدون هرگونه وقار و قداست به‌ سان دو انسان عادی.

در مجموع بی ‌شک پرداختن این سریال به برهه ی منجر به عاشورای سال 61 هجری ، نوعی دسیسه در جهت ضربه زدن به تفكر اصیل شیعی تلقی می ‌شود . در مستند "روزی ، روزگاری ایران" هم كه در سال 1385 ساخته شد ، این موضوع به خوبی تبیین شده بود كه اساس ایدئولوژی امروز ایرانیان را عاشورای سال 61 هجری تشكیل می ‌‌دهد . در این مستند كه شبكه 4 انگلیس ساخت و از این شبكه و نیز شبكه ی "پی ‌بی ‌اس" امریكا پخش شد ، تأكید شده بود كه متن پنهان سیاست كنونی حكومت ایران را تفكر عاشورا تشكیل می ‌دهد .  شبكه ی "روتانا الخلیجیه" متعلق به امیر ولید بن طلال (از شاهزادگان سعودی) كه شریک رسانه ‌ای و تجاری رابرت مرداک (غول رسانه ‌ای و صهیونیست مشهور كه اخیراً در انگلیس رسوایی بسیار بزرگی به بار آورد) است ، پیشتاز پخش این سریال شده و با پخش گزارش‌ ها و تیزرهای متعدد درباره ی این سریال ، برای جلب مخاطب تلاش می ‌كند.

نکته‌ی عجیب و تناقض‌آمیز این است که وهابیون همواره از مخالفان سرسخت و شدید نمایش تصاویر صحابه ی پیامبر اسلام (صلی ‌الله علیه و آله و سلم) بوده‌اند

باید توجه نمود که در مقابل این همه حمایت مخالفت هایی نیز در سطح جهانی صورت گرفته است . در واكنش به ساخت این سریال از سال‌ های قبل با فضا سازیِ صورت گرفته از جانب آیت ‌الله محمد باقر مهری ، بسیاری از علمای شیعه ، درخصوص آن فتوا داده اند و ساخت آن را حرام دانستند از جمله حضرات آیات عظام مكارم شیرازی ، ‌نوری همدانی ، صافی گلپایگانی و جعفر سبحانی . در میان اهل سنت نیز مخالفت‌ های جدی با ساخت این سریال صورت گرفت از جمله "الاَزهَر" دو بار به صورت رسمی از زبان دكتر احمد الطیب ، شیخ الازهر با آن مخالفت كرد و استدلال آن ها این بود كه نباید چهره ی خاندان پیامبر(صلی ‌الله علیه و آله و سلم) به نمایش گذاشته شود.

متاسفانه این قبیل جهت گیری ها امروزه در حوزه ی رسانه ‏ای و با نام جنگ نرم به کَررات مشاهده می شود و عمده هدف مشترک این نوع جنگ و دستاورد های آن تحریف واقعیات دین اسلام  ، تغییر عقاید مسلمین و اسلام هراسی در میان مردم جهان با افکار و ادیان دیگر می باشد و تنها راه خنثی سازی آن آگاهی بخشی و تبیین واقعیت پروژه های این طرح (جنگ نرم) است.

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: رجانیوز / فارس نیوز / سایت نقد فارسی