تبیان، دستیار زندگی
ژوکوند کودکان نقاش ایرانی برنده 2 جایزه جهانی انتشار دو اثر موسیقی برای محرم کشف راز لبخند مرموز ژوکوند واشنگتن – پس از پنج قرن راز لبخند تابلوی مونالیزا معروف به لبخند ژوکوند اثر لئوناردو داوینچی کشف شد. به گزارش یک پایگاه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واشنگتن – پس از پنج قرن راز لبخند تابلوی مونالیزا معروف به لبخند ژوکوند اثر لئوناردو داوینچی کشف شد.

به گزارش یک پایگاه اطلاع رسانی در اینترنت ، راز تابلوی مونالیزا ، معروف به لبخند ژوکوند را مارگارت لیوینگستون استاد دانشگاه هاروارد کشف کرد.

این استاد دانشگاه درباره این که چرا لبخند چهره مونالیزا ، وقتی بیننده به طور مستقیم به تابلو نگاه می کند محو می شود ، پاسخ قانع کننده ای یافته است.

بر اساس نظریه لیوینگستون ، این لبخند تنها زمانی آشکار می شود که بیننده به بخش های دیگر نقاشی نگاه کند. انسان برای دیدن اشیا از دو بخش مختلف چشم خود استفاده می کند ، که یکی به بینایی مستقیم و دیگری به بینایی جانبی موسوم است.

انسان برای نگاه مستقیم به یک شی ، از بخش مرکزی شبکیه استفاده می کند که برای تشخیص سایه ها و جزییات کمرنگ ، ضعیف تر عمل می کند. در مقابل ، چشم انسان قادر است جزییات محوتر را به کمک نگاه جانبی تشخیص دهد و این همان خاصیتی است که ستاره شناسان برای مشاهده اجرام آسمانی ، از آن استفاده می کنند.

لئوناردو داوینچی اثر مونالیزا را در قرن 15 میلادی خلق کرده است و به مدت پنج قرن دانشمندان را با معمای دشواری روبرو کرده بود. این نقاشی مشهور در موزه لوور پاریس نگهداری می شود.


کودکان نقاش ایرانی برنده 2 جایزه جهانی

جوایز دوم و سوم مسابقه بین المللی نقاشی "پولونگ کوک"  کشور هنگ کنگ به کودکان نقاش ایرانی رسید.

مهریار لسانی 6 ساله ، یاسمن قدیمی پور 9 ساله و سارا سلیمانی 10 ساله -  هر سه از تهران -  از نقاشان ایرانی شرکت کننده در این مسابقه بین المللی بودند که نفر اول ، جایزه دوم و 2 نفر دیگر به طور مشترک جایزه سوم را از آن خود کردند. به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در این مسابقه بین المللی که به مناسبت سال بین المللی اکوتوریسم و سال بین المللی کوهستان با موضوعات: "حفظ کوهستان" و "محیط طبیعی" ، آبان ماه در کشور هنگ کنگ برگزار شده بود ، کودکان ایرانی با 44 اثر شرکت داشتند.

گفتنی است ، مرکز فرهنگی و هنری "پولونگ کوک" با 135 سال فعالیت در تاسیس مراکز فرهنگی و مدارس غیر انتفاعی ، این مسابقه را برگزار کرده بود.


انتشار دو اثر موسیقی برای محرم

مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت محرم حسینی اقدام به تولید و انتشار آلبوم های موسیقی مناسب با این ایام کرده است.

آلبوم های وداع (1و2) ارکستر مجلسی و سنتی با آهنگسازی و صدای حسام الدین سراج و مجموعه ققنوس (شامل 9 نوار) حاوی آواها ، مرثیه ها ، پیش خوانی ها ، نوحه ها و گوشه ها در تعزیه ایران ، توسط این مرکز تولید و آماده توزیع است. علاقمندان ، سازمان ها و نهادها می توانند برای تهیه این آثار با مرکز موسیقی حوزه هنری تماس بگیرند.