تبیان، دستیار زندگی
بتاکاروتن در بدن ما باعث ایجاد یک واکنش بیوشیمی می‌شود که در پایان آن رنگ پوست به طور ملایمی تیره می‌شود. این ماده باعث ترشح...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذاهایی که پوست را برنزه می‌کند


بتاکاروتن در بدن ما باعث ایجاد یک واکنش بیوشیمی می‌شود که در پایان آن رنگ پوست به طور ملایمی تیره می‌شود. این ماده باعث ترشح ملانین می‌شود.


این روزها خیلی‌ها سعی می‌کنند پوست برنزه یا پوستی طلایی رنگ داشته باشند. این است که ساعت‌ها آفتاب می‌گیرند یا خود را به دستگاه‌های سولاریوم می‌سپارند و یا این که با کرم‌های برنزه کننده سعی در طلایی کردن پوست خود دارند.

اما آیا تصور می‌کنید برنزه شدن بدون قرار گرفتن افراطی در معرض پرتوهای UV و آفتاب سوختگی امکان پذیر نیست؟ باید بگوییم سخت در اشتباهید. مواد غذایی وجود دارد که به برنزه شدن پوست‌تان کمک کرده و از خشکی آن جلوگیری خواهد کرد. مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، بتاکاروتن، ویتامین A و E برخی از نوشیدنی‌ها و ... می‌توانند شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر کنند. پس با ما همراه شوید و بیشتر با این مواد غذایی آشنا شوید.

بتاکاروتن

بتا کارتن: ترشح ملانین را تحریک می‌کند

بتاکاروتن ماده اصلی مورد نیاز برای داشتن پوستی برنزه و زیباست.

این مواد، پیگمان‌ها یا همان رنگدانه‌هایی هستند که درمیوه‌ها و سبزیجات وجود دارند به ویژه در میوه و سبزیجات نارنجی رنگ.

بتاکاروتن در بدن ما باعث ایجاد یک واکنش بیوشیمی می‌شود که در پایان آن رنگ پوست به طور ملایمی تیره می‌شود.

این ماده باعث ترشح ملانین می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که رنگ برنزه به پوست می‌دهد و همچنین از پوست محافظت می‌کند زیرا آنتی اکسیدان محسوب می‌شود.

چگونه بتاکاروتن بیشتری جذب کنیم؟

هویج به طور خاص و علاوه بر آن زردآلو و سبزیجات دیگری که نارنجی نیستند بلکه سبز تیره‌اند مانند اسفناج.

توجه داشته باشید میوه و سبزیجاتی سرشار از بتاکاروتن هستند که کاملاً رسیده باشند.

ویتامین A، شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر می‌کند

ویتامین A، برای حفظ سلامت پوست لازم و ضروری است. این ویتامین مفید در احیای سلول‌های پوستی نقش فعالی دارد و زمانی که قصد برنزه شدن دارید به تیره شدن پوست‌تان کمک می‌کند. از این گذشته این ویتامین برای بینایی نیز بسیار مفید است.

چگونه ویتامین A بیشتری جذب کنیم؟

ویتامین A در مواد غذایی چرب وجود دارد. این مواد غذایی دارای کالری زیادی هستند بنابراین باید در مصرف آن مراقب تعادل غذایی خود باشید.

لبنیات (شیر، کره، پنیر)، زرده‌ی تخم مرغ و جگر گاو منبع اصلی ویتامین A محسوب می‌شوند.

ویتامین E، پوست‌تان را اتو می‌کشد

ویتامین E دارای خواص بی‌شماری است. این ویتامین در واقع التیام‌بخش و مرهم پوست محسوب می‌شود. ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان از سلول‌های پوستی محافظت می‌کند. دکتر فرانک سینگر، متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: «ویتامین E از چربی پوست محافظت کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. از این رو پیدایش چین و چروک‌های عمیق و ریز را به تأخیر می‌اندازد.».

چگونه ویتامین E بیشتری جذب کنیم؟

میوه‌ها و سبزیجاتی از قبیل گردو، فندق، کیوی، رازیانه، نخودفرنگی و ...علاوه بر این روغن‌های گیاهی مثل روغن گل آفتاب‌گردان، روغن کلزا و روغن ماهی نیز منبع ویتامینE  می‌باشند.

اشعه‌های ماورای بنفش باعث ایجاد فرسایش و تشکیل رادیکال‌های آزاد

در سطح پوست می‌شوند. بدن برای مقابله با آسیب سلول‌های خود از

آنتی اکسیدان‌هایی که دارد استفاده می‌کند

آنتی اکسیدان‌ها برای جلوگیری از آسیب پرتوهای UV

زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، اشعه‌ی ماورای بنفش می‌توانند به سلول‌های پوستی آسیب زده یا آن‌ها را خراب کنند. اشعه‌های ماورای بنفش باعث ایجاد فرسایش و تشکیل رادیکال‌های آزاد در سطح پوست می‌شوند. بدن برای مقابله با آسیب سلول‌های خود از آنتی اکسیدان‌هایی که دارد استفاده می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق غذا جذب بدن می‌شود و درست به همین دلیل باید به تغذیه‌ی خود اهمیت دهید. ریزمغذی‌های بسیار موثر برای مقابله با رادیکال‌های آزاد عبارتند از سلنیوم، زینک یا همان روی، لیکوپن و ویتامین C.

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها

زردآلو، گوجه فرنگی، گریپ‌فروت قرمز و هندوانه سرشار از لیکوپن هستند.

ماهی‌ها، تخم مرغ و غلات غنی شده سرشار از سلنیوم هستند.

کیوی، پرتقال، جعفری و فلفل سرشار از ویتامین C هستند.

گردو سرشار از روی است.

علاوه بر مواد غذایی ذکر شده نباید فراموش کرد که آلو خشک و تمشک منبع آنتوسیانین و قهوه و کاکائو سرشار از پلی‌فنول‌هایی هستند که از آنتی اکسیدان‌های مفید دیگر محسوب می‌شوند.

نوشیدنی‌های مفید برای بهتر برنزه شدن

برای این که پوست‌تان بهتر برنزه شود و یا ماندگاری بیشتری داشته باشد نیازی نیست که حتماً هزینه‌های زیادی را برای نوشیدنی‌های مخصوص صرف کنید. متخصصان تغذیه معتقدند که آب بهترین و مناسب‌ترین نوشیدنی تابستان است.

هویج و آب آن

افرادی که نمی‌توانند به راحتی سبزیجاتی مثل هویج را که سرشار از فیبر است هضم کنند، می‌توانند آب آن‌را گرفته و میل کنند.

بعضی از میوه و سبزیجاتی که سرشار از بتاکاروتن یا آنتی اکسیدان هستند به صورت آب میوه خوشمزه‌تر هستند مثل: گریپ‌فروت قرمز، پرتقال و...

توصیه می‌کنیم آب‌میوه‌ها را خودتان در منزل تهیه کنید. آب میوه‌های صنعتی و آماده اغلب حاوی شکر اضافه و مواد رنگی و ... هستند.

کدام مواد غذایی که مانع از برنزه شدن خوب پوست می‌شود؟

هیچ ماده‌ی غذایی مزاحمتی برای برنزه شدن پوست ایجاد نمی‌کند. اما با این وجود باید بگوییم که الکل و توتون پوست را حساس می‌کند. در واقع این دو ماده فعالیت رادیکال‌های آزاد پوست را تحریک و به این ترتیب سلول‌های پوست را نابود می‌کند و در نتیجه پوست تیره و چروک می‌شود. برای داشتن پوستی شاداب و با طراوت سیگار را ترک کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

وقتی مواد غذایی بلای پوست می‌شود

این ها را بخورید تا جوش نزنید

پوستی بدون چروک با تغذیه مناسب

پوستی جوان با تغذیه ای مناسب

11 دوست پوست

به خاطر پوست‌تان آب بنوشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.