تبیان، دستیار زندگی
این برنامه‌ی غذایی به شرط این که در مصرف مقدار روغن دقت لازم را داشته باشید، حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد. بسته به میزان فعالیت بدنی‌تان می‌توانید آن را کمی بیشتر و یا کمتر کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفره افطار و سحر

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد هفتم)


این برنامه‌ی غذایی به شرط این که در مصرف مقدار روغن دقت لازم را داشته باشید، حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد. بسته به میزان فعالیت بدنی‌تان می‌توانید آن را کمی بیشتر و یا کمتر کنید.


افطار

پیشنهاد اول

پیشنهاد دوم

پیشنهاد سوم

پیشنهاد چهارم

پیشنهاد پنجم

پیشنهاد ششم

افطار:

چای یا آب جوش با 1 عدد خرما + فرنی به اندازه‌ی یک لیوان + یک برش هندوانه.

توضیحات:

1- فرنی را نزدیک افطار آماده کنید تا موقع خوردن هنوز گرم باشد. آن را خیلی شیرین و غلیظ نکنید. برای تهیه‌ی فرنی از مخلوط یک لیوان شیر و یک قاشق غذاخوری آرد برنج و کمی شکر (فکر کنم یک قاشق غذاخوری سرخالی کافی باشد) و هل و گلاب استفاده نمایید.

2- هندوانه با داشتن بیش از 90 درصد آب، برای رفع تشنگی بسیار مناسب است. هیچ میوه‌ای تا این اندازه آب ندارد. بهتر است دمای آن خیلی سرد نباشد، همین که کمی خنک باشد کافی است. دقت داشته باشید که اگر فرنی‌تان خیلی داغ باشد و بلافاصله بعد آن هندوانه‌ی خیلی یخ بخورید، دچار مشکل خواهید شد. در ضمن این طوری دندان‌های‌تان نیز آسیب می‌بینند.

جهت تأمین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از

سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید. شربت خاکشیر، تخم شربتی و

شربت تهیه شده از آب‌لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشند، گزینه‌های خوبی هستند

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً حدود ساعت 21:15

شام:

ماکارونی به اندازه‌ی یک لیوان + گوشت چرخ کرده به اندازه‌ی حدود چهار قاشق غذاخوری سر صاف + یک پیش دستی سبزی خوردن + یک کاسه ماست کم چرب به اندازه‌ی نصف لیوان.

توضیحات:

به جای گوشت چرخ‌کرده می‌توانید از سویا هم استفاده نمایید. برخی افراد هم مخلوطی از این دو را با هم استفاده می‌کنند و اتفاقاً، هم خوش طعم می‌شود و هم مغذی. اگر شما هم می‌خواهید از ترکیب این دو استفاده نمایید کافی است سویا را کمی خیس کنید و سپس با گوشت یا گوشت چرخ کرده و یک عدد فلفل دلمه‌ای، دوباره چرخ کنید تا کاملاً مخلوط شود.

قبل خواب:

یک لیوان شیر عسل

توضیحات:

شیر عسل را خودتان در منزل تهیه نمایید. خیلی ساده است یک قاشق مرباخوری عسل را در شیر داغ یا آب جوش حل کنید و سپس آن را درون یک لیوان شیر که بهتر است کم چرب باشد حل کنید. دمای شیر به دلخواه شماست.

خورش لوبیا سبز

سحری:

پلو خورش لوبیا سبز (حدود 10 قاشق غذاخوری سر صاف پلو با خورش کم روغن حاوی 4 تکه گوشت خورش به همراه نصف لیوان از سبزیجات خورش) + سالاد به اندازه‌ی مخلوط یک لیوان از سبزیجات مختلف با آب‌غوره یا آب‌لیمو و 2 قاشق مرباخوری روغن زیتون + یک عدد میوه مثل گلابی.

توضیحات:

1- طرز تهیه‌ی این خورش را می‌توانید با کلیک کردن بر روی نام آن ببینید. لوبیا سبز به دلیل داشتن فیبر فراوان، آب زیادی را در خودش نگه می‌دارد و این آب در طول روز کم کم آزاد می‌شود و بدین ترتیب شما کمتر تشنه می‌شوید.

از روغن کمی برای تهیه خورش استفاده نمایید، غذاهای چرب احساس گرسنگی را در طول روز افزایش می دهند.

2- گلابی دارای دانه‌های بسیار ریزی است که این دانه‌ها از جنس سلولز است و در دستگاه گوارش هضم نمی‌شود. از این رو با عبور از دستگاه گوارش، معده و روده را پاک می‌کند و کلیه‌ی مواد زائد باقی‌مانده در شکم را دفع می‌کند. از این رو برای پیشگیری از یبوست که از مشکلات رایج روزه داری می‌باشد بسیار مفید است.

 چند نکته:

1- این برنامه‌ی غذایی به شرط این که در مصرف مقدار روغن دقت لازم را داشته باشید، حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد. بسته به میزان فعالیت بدنی‌تان می‌توانید آن را کمی بیشتر و یا کمتر کنید.

2- جهت تأمین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت تهیه شده از آب‌لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشند، گزینه‌های خوبی هستند.

مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

موقع افطار پُرخوری نکنید

8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری

موقع سحری و افطار چه بخوریم؟

مژده به چاق‌ها در ماه رمضان

تأثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

بخور نخورهای ماه رمضان

سحری مثل ناهار سبک باشد

در تابستان حتماً سحری بخورید

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.