تبیان، دستیار زندگی
رئیس پلیس نیروی انتظامی تهران بزرگ در جلسه‌ای با روسای اصناف گفت: «از این پس استخدام فروشنده مرد در فروشگاه‌های عرضه کننده لباس بانوان ممنوع است و در صورت مشاهده تخلف به شدت برخورد قانونی می‌شود.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروشندگان مرد و لباس‌های زنانه

فروش فله‌ای لباس‌های اندامی


رئیس پلیس نیروی انتظامی تهران بزرگ در جلسه‌ای با روسای اصناف گفت: «از این پس استخدام فروشنده مرد در فروشگاه‌های عرضه کننده لباس بانوان ممنوع است و در صورت مشاهده تخلف به شدت برخورد قانونی می‌شود.»

سردار عزیز الله رجب زاده با بیان این خبر گفت: «اهداف جلسه ما که با روسای اصناف برای امنیت زنان صورت گرفته این بود که به فروشگاه‌ها و صنوف تذکرات لازم داده شود.»

لباس-فروشنده-مردانه-بدحجابی

وی در ادامه گفت: از تذکراتی که قرار است به مسوولان صنوف داده شود این است که از این پس از فروشندگان مرد در فروشگاه‌های عرضه لباس زنانه جلوگیری به عمل می‌آید و صرفاً باید صندوق دار مرد باشد و بقیه کارکنان باید زن باشند و همین طور با افرادی که وضعیت ظاهری مناسبی ندارند که به نوعی خارج از عرف هستند به طور مثال فروشندگان پوشاک و حتی خریداران به شدت برخورد قانونی می‌شود.

در جامعه اسلامی علاوه بر زنان همه اقشار جامعه به عفاف پایبندند و این موضوع باید در همه شئون به خوبی تجلی یابد. در این زمینه، ممنوعیت فروش پوشاك زنانه توسط فروشندگان مرد و نظارت بر طراحان و تولید كنندگان مد و لباس برای جلوگیری از رواج پوشاك نامناسب، از راه‌های مهم برای تقویت و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است.

این روزها شاهد هستیم در بیشتر فروشگاه‌های لباس زنانه مانند مانتو فروشی‌ها، فروشندگان مرد مشغول به کار هستند که این امر با توجه به باورهای دینی ما کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد و مشکلاتی را نیز ایجاد کند .

به عنوان مثال در اکثریت قریب به اتفاق فروشگاه‌های واقع در میدان هفتم تیر شهر تهران که به عنوان مرکزی برای خرید لباس زنانه شناخته می‌شود، فروشندگان مرد مشغول به فعالیت هستند که این موضوع با توجه به وجود نیروی کار فراوان زن غیر منطقی به نظر می‌رسد..

با وجود اینکه همواره با استفاده از نیروی کار زن در فعالیت‌های طاقت فرسا و محیط‌های کاری مردانه به دلیل ارزان‌تر بودن و کم توقع بودن آن‌ها اعتراض می‌شود، انتظار می‌رود که در فروشگاه‌های لباس زنانه نیز فروشندگان زن فعالیت داشته باشند که بر خلاف انتظار شاهد هستیم که اکثر فروشندگان این مغازه‌ها مرد هستند که این امر می‌تواند صدماتی را به جامعه وارد نماید.

در چند سال گذشته آن طور که باید به جوانان فرصت حضور در صحنه‌های اجتماعی داده نشده و این قشر از جامعه این روزها برای اثبات خود و در حقیقت خودی نشان دادن در بین همسالان به هر روشی متوسل می‌شود که استفاده از لباس‌های بدن نما و اندامی هم ازجمله این موارد است

پیشنهاد یك نماینده مجلس

عفاف و حجاب از مسائل مهمی است كه در مورد آن نباید دچار افراط و تفریط شد

راه گسترش و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه، تعامل و همگرایی همه نهادها و اجرای درست قوانین در این زمینه است. جامعه ایران در حال حاضر آماج شبیخون فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی است و كسانی كه مسئولیت مقابله با این شبیخون را در عرصه‌های مختلف به عهده دارند بایستی در تعامل با یكدیگر زمینه ظهور و بروز رفتارهای ضد عفاف و حجاب را در جامعه از بین ببرند.

مشكل ما در بحث حجاب و عفاف این است كه نگاه مسوولان دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی كشور در این زمینه یكسان نیست و هماهنگی لازم در باره آن وجود ندارد.

ما معتقدیم در موضوع عفاف و حجاب دولت به تنهایی مسوول نیست و برخی از دستگاه‌های مسوول خارج از آن نیز باید به مسئولیت خود در این زمینه به خوبی عمل كنند.

لباس-فروشنده-مردانه-بدحجابی

استفاده از لباس‌های اندامی ارزش شده است"

در بحث از عفاف در حیطه پوشاک، علاوه بر تفکیک جنسیتی فروشندگان موضوع دیگری نیز نیاز به رسیدگی دارد. گزارش‌های رسیده از گوشه و کنار کشور حاکی از فعالیت دست‌های پنهان برای ترویج بی بند باری‌های اخلاقی با استفاده از لباس‌های بدن نما است. در آستانه فصل تابستان خرید و فروش لباس‌هایی تحت عنوان «لباس اندامی» در جامعه و در بین جوانان رایج شده است. این در حالی است که چندی پیش مسئولان از تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی در حوزه پوشاک خبر داده بودند.

این روزها اگر برای چند دقیقه در مقابل بوتیک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ لباس در سطح شهرتوقف داشته باشید، با تبلیغاتی مواجه می‌شوید که تا پیش از این کمتر خودنمایی می‌کرد: تبلیغ لباس‌هایی تحت عنوان «لباس‌های اندامی»! این نوع از البسه که به لباس‌های اندامی شهرت پیدا کرده است در بوتیک‌های سطح شهر به فروش می‌رسد.

قیمت این نوع البسه که در دو نوع مردانه و زنانه تولید می‌شود، از قیمت لباس‌های معمولی بسیار پایین تراست و بیشتر به صورت فله‌ای و درهم خرید و فروش می‌شود. فروشنده لباس‌های اندامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی تهیه این نوع از لباس‌ها می‌گوید: لباس‌های اندامی این روزها بیشتر مشتری دارد و جوان‌ها به ویژه پسرها از این نوع لباس‌ها استقبال بیشتری می‌کنند.

رد پای فروشندگان لباس‌های اندامی در فضای مجازی!

جالب اینجاست که لباس‌های اندامی در فضای مجازی هم خرید و فروش می‌شود، فقط کافی است واژه «لباس اندامی» را در اینترنت جستجو کنید. با انبوهی از سایت‌ها و وبلاگ‌هایی مواجه می‌شوید که نه تنها این نوع لباس‌ها را تبلیغ می‌کنند، بلکه برای فروش آن شماره حساب‌های بانکی و شماره‌های تلفن همراه را هم از طریق سایت در اختیار مشتری قرارمی دهند.

ممنوعیت فروش پوشاك زنانه توسط فروشندگان مرد و نظارت بر طراحان و تولید كنندگان مد و لباس برای جلوگیری از رواج پوشاك نامناسب، از راه‌های مهم برای تقویت و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است

اما دکتر قیصری روانشناس و مشاور خانواده درباره علل و عوامل گرایش جوانان به استفاده از این نوع لباس‌ها می‌گوید: پسرهای جوان با پوشیدن این لباس‌ها می‌خواهند در مقابل جنس مخالف ابراز وجود کنند و در محافل و مجالس در برابر دخترها خودی نشان دهند که متأسفانه این باور غلط و استفاده روز افزون از لباس‌های اندامی در بین جوانان به یک ارزش تبدیل شده است.

به باور قیصری، در چند سال گذشته آن طور که باید به جوانان فرصت حضور در صحنه‌های اجتماعی داده نشده و این قشر از جامعه این روزها برای اثبات خود و در حقیقت خودی نشان دادن در بین همسالان به هر روشی متوسل می‌شود که استفاده از لباس‌های بدن نما و اندامی هم ازجمله این موارد است.

بنا بر اظهارات این روا نشناس، یکی دیگر از عوامل مهم در گرایش جوانان به استفاده از این نوع البسه نامناسب ، ایجاد برخی محدودیت‌ها در خانواده‌ها است. در حال حاضر برخی خانواده‌ها به بهانه پوشش مناسب برای جوانان محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند که این محدودیت‌های بی مورد نه تنها جوان را به سمت پوشش مناسب مشتاق نمی‌کند، بلکه روز به روز در اثر ورود مدهای جدید به بازار برای خودنمایی در بین همسالان به پوشش‌های نامناسب هم گرایش پیدا می‌کنند.

به گفته قیصری ، چنانچه جوانان به ویژه پسرها در عرصه‌های مختلف توانایی اظهار نظر و مشارکت را داشته باشند و در حقیقت میدان برای خود نشان دادن آن‌ها مهیا باشد، کمتر به سمت این‌گونه از البسه گرایش پیدا می‌کنند.

بدیهی است که مسئولان اداره اماکن نیروی انتظامی و همچنین متولیان امر فرهنگ کشور می‌بایست به طور جدی‌تر به این موضوع توجه داشته باشند و استانداردها و بخشنامه‌هایی را برای این موضوع وضع کنند که این مسائل به این صورت بروز پیدا نکنند.

حال باید دید آیا می توان با توجه به گسترش فروشگاه های زنانه از فروشنده آقا استفاده نکرد و واقعا جذب نیروی انسانی خانم در فروشگاه های لباس زنانه چقدر به نفع ما هست و آیا این امر شدنی است؟!

فرآوری: زهرا تعالی

بخش اجتماعی تبیان


منابع:

سایت تابناک

سایت آینده نیوز

سایت خبری- تحلیلی  بولتن

لینک‌های مرتبط :

• مد و تکرار آن 

• خوش تیپی با لباس تاناکورایی! 

• ردپای هویت‌های بن تنی