تبیان، دستیار زندگی
این روزها بسیاری از دانش آموزان، با دانستن رتبه کنکور خود، به انتخاب رشته دانشگاهی خود می پردازند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بووووووم

بوووووم

این روزها بسیاری از دانش آموزان، با دانستن  رتبه کنکور خود، به انتخاب رشته دانشگاهی خود می پردازند. در این مقاله در مورد انتخاب رشته مطالبی را ارائه  می دهیم و امیدواریم برای شما دوستان مناسب باشد. پس سعی کنید با دانستن این نکات ریز و کلیدی، اقدام به انتخاب رشته بنمایید.

بوم؟؟؟؟ Booooom

بوووووم

چیزی که خیلی اهمیت پیدا کرده و شاید تا به حال فقط راجع به آن اطلاعات ناقص و در همی را شنیده باشید بومی گزینی است.  قصد داریم به طور کامل راجع به این مبحث صحبت کنیم، چرا که امر بومی گرایی در دانشگاه ها کار انتخاب رشته را کمی دشوارتر کرده، اما شانس قبولی را برای هر فرد در ناحیه خودش بسیار بالاتر برده است.

از این جا به بعد مطلب، حرف ها و نکات بسیار جدی ای گفته می شود که باید به دقت به آن توجه کنید...

در ابتدا باید ببینیم یک شهر چگونه بوم شما محسوب می شود:

  1. 1. در صورتی كه محل اخذ مدرك تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرك پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یك بخش، شهر و یا استان باشد، داوطلب بومی آن بخش، شهر و استان تلقی می شود.
  2. 2. در صورتی كه محل اخذ مدرك تحصیلی سه سال آخر داوطلبی در یك بخش، شهر و یا استان نباشد، بخش، شهر و یا استان محل تولد داوطلب به عنوان بخش، شهر و استان بومی وی در نظر گرفته می‌شود.
  3. 3. داوطلبانی كه سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از كشور گذرانیده اند، استان تولد، استان بومی اینگونه داوطلبان تلقی خواهد شد.
  4. 4. داوطلبانی كه سه سال آخر محل تحصیل را خارج از كشور گذرانیده اند و همچنین استان تولد ایشان نیز خارج از كشور بوده است، استان بومی این قبیل داوطلبان تهران خواهد بود.

اما برای این که با نحوه گزینش بومی آشنا شوید باید انواع بوم ها و رشته های مرتبط با هر بوم را بشناسید، پس چند بند زیر را با دقت بیشتری بخوانید...

الف) رشته‌های استانی:

رشته‌هایی هستند كه در اكثر استان ها گسترش داشته و از نظر كاربردی نیز فارغ‌ التحصیلان آن، نیاز استان را تامین می‌كنند.

ب) رشته‌های ناحیه‌ای:

رشته‌هایی هستند كه در اكثر استان ها وجود نداشته، ولی در چند استان مجاور كه به عنوان یك ناحیه تلقی می‌شوند موجود باشند.

دسته بندی نواحی بومی کشور بر اساس جدول زیر است:

 * دسته‌ بندی‌ نواحی‌ بومی‌ كشور:

از مجموع‌ چند استان‌ مجاور، یك‌ ناحیه‌ بومی‌ ایجاد می‌گردد، که نواحی کشور در جدول زیر ذکر شده اند:

بوووووم

ج) رشته‌های قطبی:

رشته‌هایی هستند كه در اكثر نواحی وجود نداشته ولی در چند ناحیه مجاور كه به عنوان یك قطب تلقی می‌شود، موجود است.

جدول زیر تقسیم بندی قطب‌های كشور را نشان می‌دهد:

بوووووم

تا به اینجا شما فقط با انواع بوم ها آشنا شدید و واجب است که بدانید ارزش این بومی گرایی در هر دوره و دانشگاهی چگونه است، پس به ادامه متن توجه ویژه ای داشته باشید...

  1. 1. دوره روزانه:

الف) برای رشته های به شرح جدول ذیل پذیرش بومی پس از كسر سهمیه 40 درصدی رزمندگان به صورت 60 درصد گزینش بومی و 40 درصد گزینش آزاد صورت  می¬گیرد. در صورت عدم تكمیل ظرفیت اختصاصی به سهمیه رزمندگان، باقیمانده ظرفیت به صورت 50 درصد گزینش بومی و50 درصد آزاد به داوطلبان اختصاص خواهد یافت. البته گزینش بومی رشته‌های ذیل شامل كلیه گرایش های مربوطه می‌باشد:

گروه آزمایشی- نام رشته

  1. علوم ریاضی وفنی مهندسی برق، مهندسی مكانیك، مهندسی كامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی صنایع
  2. علوم تجربی پزشكی،دندانپزشكی، داروسازی و دامپزشكی
  3. علوم انسانی حقوق، روانشناسی و حسابداری

 ب) برای سایر رشته های دوره روزانه آزمون سراسری پذیرش بومی پس از كسر سهمیه رزمندگان به صورت 80 درصد بومی و 20 درصد آزاد صورت خواهد پذیرفت و در صورتی كه ظرفیت اختصاصی به سهمیه رزمندگان تكمیل نگردد، باقیمانده ظرفیت به صورت بومی جهت پذیرش داوطلبان اختصاص خواهد یافت.

  1. 2. نحوه گزینش بومی در دوره¬های دیگر به شرح ذیل می باشد:

بوووووم

هنوز برای این که به سراغ تقسیم بندی و نوع شکست ظرفیت رشته ها بین داوطلبین برویم زود است، ابتدا باید یکی دیگر از سهمیه ها را نیز بررسی کنیم :

سهمیه شاهد:

در هر رشته به اندازه 5% ظرفیت مازاد و اضافه تر از آنچه که در دفترچه شماره 2 اعلام شده است تحت عنوان سهمیه شاهد در نظر گرفته می شود.

عزیزانی که از این سهمیه برخوردارند لطفاً به نکته زیر توجه کنند:

  1. در انتخاب رشته با این سهمیه واقع نگر باشید و آینده نگر، به هیچ وجه رشته و دانشگاهی را برنگزینید که در آینده نتوانید در آن با آرامش خاطر و اطمینان به خودتان به ادامه تصیل بپردازید، رشته ای را در دانشگاهی انتخاب کنید که بتوانید با کوشش بیشتر از دوران دبیرستان با سایر ورودی های آن دانشگاه رقابت کنید.

با توجه به شناخت انواع سهمیه ها و به خصوص بومی و سهمیه شاهد به بررسی و نحوه شکست ظرفیت یک رشته با چند مثال می پردازیم:

در دوره روزانه برای رشته های مختلف گزینش بومی متفاوت و به صورت بومی استانی، بومی ناحیه ای و بومی قطبی می باشد. نوع گزینش بومی رشته های روزانه در ردیف رشته های دفترچه راهنمای شماره2 آزمون سراسری این دوره قید گردیده است. به مثال های زیر دقت کنید و ببینید که با توجه به چه نوعی از بومی شکست در ظرفیت رشته ها صورت گرفته است:  (روی شکل ها کلیک نمایید.)

بوووووم

بوووووم

بوووووم

حال باید به  سراغ انتخاب رشته/شهر های شما، یعنی همان انتخاب 100 رشته برویم. برای این که دچار سردرگمی و آشفتگی زیادی نشوید، روش گام به گامی را ارائه می کنیم  ولی الزاماً این تنها روش نیست و در ضمن یه سری عوامل و استثنائات موجب تغییرات در این روش می شود.

گام اول: انتخاب کردن رشته ها بر اساس علاقه

رشته های دلخواهتان را بر اساس علاقه و اشتیاقتان انتخاب کنید، سعی کنید به رشته هایی علاقه مند باشید که با توانمندی ها و روحیاتتان سنخیت داشته باشد؛ رشته هایی که به آن ها علاقه مند هستید.

دقت کنید که از لحاظ آینده شغلی و ادامه تحصیل نیز شرایط مطلوبی را داشته باشد. پس از انتخاب ها، آنها را بر اساس علاقه و ذهنیتتان مرتب کنید. در  گام اول خیلی دقت کنید و به نکات زیر هم توجه خاصی داشته باشید:

  1. 1. لیست رشته های انتخابیتان باید شامل رشته های سقف انتخاب و کف انتخاب شما باشد، سقف یعنی ایده آل شما و کف یعنی به کمترین چیزی که می توانید به آن رضایت دهید و به همین ترتیب هم رشته هایتان را مرتب کنید.
  2. 2. رشته های مطلوب و مورد علاقه شما باید محدود باشد، تنوع زیاد رشته ها بیانگر اینست که شما هنوز علایقتان را نشناخته اید، تعدد رشته ها پسندیده به نظر نمی رسد.
  3. 3. در انتخاب رشته ها اصلاً به رتبه، نمره و شانس قبولیتان کار نداشته باشید، فقط رشته انتخاب کنید.
  4. 4. در انتخاب رشته ها اصلاً به دوره روزانه، شبانه و... کار نداشته باشید، فقط رشته انتخاب کنید.
  5. 5. در انتخاب رشته ها اصلاً به تهران و شهرستان کار نداشته باشید، فقط رشته انتخاب کنید.

گام دوم: اولویت بندی دوره های آموزشیبوووووم

در کارنامه اولیه ای که برای شما صادر می شود، با توجه به رتبه ای که آورده اید، مشخص می گردد که شما مجاز به انتخاب رشته در چه نوع دانشگاه و دوره هایی هستید، اما بر اساس اعتبار و اولویت، دوره ها به ترتیب زیر قرار می گیرند:

1. روزانه          2. شبانه          3. غیرانتفاعی          4. پیام نور          5. نیمه حضوری

گام سوم: انتخاب شهر و دانشگاهبوووووم

1. اگر احتمال می دهید که خارج از تهران قبول می شوید، شهرستان های مطلوب ذهن خود را انتخاب کنید.

2. سعی کنید این شهرستان ها در بوم خودتان باشد تا هم شانس قبولیتان بیشتر باشد و هم مشکلات مسافت و رفت و آمدتان از لحاظ هزینه های وقتی و مالی کاهش یابد.

3. اگر انتخابتان قرار است به خارج از بوم خودتان انتقال یابد، سعی کنید شهرستان هایی را انتخاب کنید که تا حدودی به اصالت خودتان نزدیک باشد تا از لحاظ فرهنگی و اجتماعی خیلی تحت فشار قرار نگیرید، در ضمن خیلی هم احساس غریبی نکنید.

4. در انتخاب شهرستان ها حتماً با اعضای خانواده تان مشورت کنید، تا در آینده به مشکلات زیادی بر نخورید.

5. سعی کنید دانشگاه های با اعتبار شهرستان ها را انتخاب کنید، مثلاً سمنان، قزوین، زنجان، قم، همدان، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و...

6. حتماً شرایط دانشگاه های شهرستان ها را از دفترچه شماره2 مطالعه کنید، شرایطی مثل خوابگاه، دوره های شبانه، شهریه ثابت، نسبت قبولی پسران به دختران آن دانشگاه و ...

گام چهارم: بررسی شانس قبولیبوووووم

  1. 1. استفاده از جداولی که رتبه و نمره آخرین نفر قبولی هر رشته در سال هال قبل را ارائه می دهند
  2. 2. استفاده از نرم افزار های انتخاب رشته مجازی

در هر حال به هیچ کدامشان نباید به طور کامل اتکا کرد چرا که قبولی هر سال با سال قبل متفاوت است اما استفاده از این دو روش را توصیه می کنیم چرا که نشان می دهد که در چه بازه ای از قبولی ها قرار دارید. همچنین از انتخاب های خیلی دور از ذهن و اشتباه جلوگیری می کند.

گام پنجم: ترتیب نهایی انتخاب هابوووووم

  1. 1. 25 انتخاب اولتان را ایده آل های خود قرار دهید، البته به ترتیب
  2. 2. 55 انتخاب میانیتان را عقلانی برگزینید تا شانس قبولیتان بیشتر باشد، البته به ترتیب
  3. 3. 20 انتخاب انتهاییتان را کف انتخاب هایتان بگذارید، ان شاء ا.. که کار به این جا نکشد، البته به ترتیب
  4. 4. باز هم تأکید می کنیم که بومی انتخاب کنید.
  5. 5. محدودیت های انتخابی مثل جایگاه انتخاب و تعداد انتخاب های رشته ها و دانشگاه های شرایط دار مثل، امام صادق(ع)، مالک اشتر، الزهرا(س)، نیمه متمرکز ها و... را حتماً رعایت کنید.

چند نکته:

در ادامه ذکر چند نکته را ضروری می دانیم...

  1. 1. اگه رتبه ی شما 3000 و رتبه ی فرد دیگری 3001 باشد، اول به طور کامل 100 انتخاب و وضعیت قبولی شما بررسی می شود و بعد انتخاب های فرد دیگر.بوووووم
  2. 2. اگه رتبه ی شما 3000 باشد و اشتباهاً رشته ای را در انتخاب های اولتان بگذارید که مثلاً با رتبه 7000 هم می شود قبول شد، شانس قبولی در رشته ی بهتر را از دست داده اید، پس باید باز هم تأکید کنیم:
  3.  به ترتیببوووووم
  4. 3. باید توجه داشته باشید که در مهر یا آبان کارنامه نهایی صادر می شود و می توانید نسبت به رشته خود تغییراتی ایجاد کنید اما لازمه ی این امر به پا کردن یک کفش آهنی است.بوووووم
  5. 4. سعی کنید دفترچه شماره2 سال قبل را نیز داشته باشید، گاهی اوقات ظرفیت بعضی از رشته ها تغییر می کند که اصطلاحا از دید خیلی ها جا می ماند، حتی بعضی اوقات رشته های جدیدی به دانشگاه ها اضافه می شود که حتی بسیاری از مشاوران کنکور و انتخاب رشته هم مطلع نمی شوند.بوووووم
  6. 5. آقایان به هیچ وجه رشته های دانشگاه الزهرا رو انتخاب نکنند. بوووووم
  7. 6. حواستان حتماً به تعهدات خوابگاهی دانشگاه ها باشد، به خصوص دختر خانم ها و به خصوص برای دوره های شبانهبوووووم
  8. 7. حواستان به پردیس های دانشگاه تهران (فومن و قم) و پردیس دانشگاه امیرکبیر (اراک) باشد. در صورت پذیرش در این دوره ها و پردیس ها امکان انتقال و یا تغییر رشته به تهران نیز نیست.بوووووم
  9. 8. از محل برگزاری دوره های شبانه و شهریه آن ها آگاهی کامل کسب کنید، به خصوص در رابطه با دانشگاه تهران و امیرکبیر.بوووووم
  10. 9. ممکن است بعضی از افراد به رشته خاصی علاقه مند باشند و بخواهند به طور خیلی خاص در آن رشته خاص قبول شوند، پس ما هم فشار خاصی نمی آوریم که حتماً چند رشته خاص را در ذهن داشته باشید، شما انتخاب های اول خود را بهترین دانشگاه های رشته خاص قرار دهید، اما بعد از آن به روش ذکر شده انتخاب رشته کنید تا موجبات پشیمانی شما نگردد.بوووووم
  11. 10. بعضی از داوطلبان نیز به هیچ وجه حاضر نیستند در جایی غیر شهر خود تحصیل کنند، این عزیزان نیز به صورت گام به گام عمل کنند و رشته های مهندسی دوره های روزانه و شبانه تهران یا شهرستان خودشان را به ترتیب و اولویت انتخاب کنند، و بعد از آن به سراغ غیر انتفاعی های تهران یا شهرستان خود؛ و رشته های مدیریت، حسابداری و علوم اقتصاد های تهران یا شهرستان خودشان بروند.بوووووم
  12. 11. تا آنجا که می توانید سعیتان بر این باشد که کارشناسی پیوسته بخوانید.بوووووم
  13. 12. افرادی که رتبه ای نزدیک به 7000 دارند می توانند رشته های معدن یا نساجی امیرکبیر را انتخاب کنند، در این صورت باید در این رشته ها بادقت درس بخوانند، چرا که در آینده بازار کار بهتری خواهند داشت .بوووووم
  14. 13. طبق آخرین اطلاعات،  دانشگاه افسری امام علی(ع) (ارتش) و دانشگاه افسری امام حسین(ع) (سپاه) جذب دانشجویانشان را از کنکور سراسری حذف کرده اند و برای جذب دانشجو از کنکورهای داخلی خودشان استفاده می کنند.بوووووم

برای کسب مشاوره ی رایگان در انتخاب رشته ی دانشگاه به بخش مشاوره کنکور سایت تبیان به آدرس زیر مراجعه نمایید:

index.aspx?pid=845&GroupID=714


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: سروش نظریان - تنظیم: یگانه داودی