تبیان، دستیار زندگی
حس گر های بو به بخشی از مغز که مسئول احساسات و حافظه است پیغام می فرستند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بینی و زبان  1

هدف از نوشتن این مطلب آشنا نمودن شما عزیزان با بینی و زبان و ساختار و نحوه عملکرد آن ها می باشد...

همان گونه که در مطالب مرتبط قبلی نیز توضیح دادیم، این مطلب به صورتی تهیه شده که برای عموم مردم قابل استفاده باشد. لذا سعی شده به صورت کاملاً ساده و قابل درک نوشته شود. شما عزیزان در صورتی که به این مطلب علاقه مندید اطلاعات کامل تری در این زمینه به دست آورید. کافی است این امر را از طریق بخش نظرات که در زیر همین صفحه آورده شده است به گوش ما برسانید تا ما نیز مطالب تخصصی تر و کامل تری را برای شما تهیه نموده و بر روی سایت قرار دهیم.

حس گر های بو در بینی و حس گر های مزه در زبان وجود دارند.
بینی و زبان 1

حس گر های بو به بخشی از مغز که مسئول احساسات و حافظه است پیغام می فرستند. دلیل اینکه برخی بو ها یادآور احساسات و یا خاطرات خاص می باشند، نیز همین امر می باشد.

بینی و زبان 1

حس گرهای مزه نیز پیغام هایی به بخش هایی از مغز که مسئول تشخیص مزه اند و همچنین بخش های مربوط به ترشح بزاق و تحریک اشتها اند می فرستد.

بو و مزه به کمک هم به انسان این قابلیت را می دهند که بتواند مزه غذاهای مختلف را تشخیص داده و همچنین بتوانند صدها نوع غذای مختلف را از هم تشخیص بدهد.

هر چند زبان تنها می تواند چهار نوع مزه را تشخیص دهد، بینی قابلیت تشخیص بیش از 000/10 نوع بو را دارد لذا

در هنگام سرما خوردگی، غذاها به نظرمان بی مزه می آیند.

بینی و زبان 1

بو و مزه همچنین به محافظت از ما کمک می کنند. بوی آتش به ما فرمان فرار می دهند. مزه تلخ به ما هشدار وجود زهر داده و باعث می شوند غذا را تف کنیم.

به شکل فوق دقت کنید. دیدن درون سر انسان به ما کمک می کند محل ارگان های چشایی و بویایی را تشخیص دهیم. حس گر های بو در بالای بینی و محل پیوند حفره های بینی قرار دارند که در شکل مقابل با نقطه 1 مشخص شده. نقطه 2 حس گر های مزه را نشان می دهد که بر روی زبان قرار دارند. زبان وظیفه هدایت غذا به درون گلو را نیز بر عهده دارد.

گیرنده های بو:

بینی و زبان 1

در بالای حفره بینی بیش از 25 میلیون گیرنده بو وجود دارد. هر گیرنده در نوک خود دارای بیش از 20 عدد مژه مو مانند می باشد که با ماده مخاطی پوشیده شده اند.

مولکول های بو در این مخاط حل شده و به مژک ها می چسبند و لذا پالس های عصبی مولکول بو به داخل بینی هدایت می کند باعث می شود عمل بویایی بهتر صورت پذیرد.

تمیز شدن بینی:

عطسه کردن باعث می شود جریانی حاوی دانه های مخاط با سرعت حدود 160 کیلومتر بر ساعت از بینی خارج شود. دلیل آن وجود میکروب یا گرد و خاک درون بینی می باشد که با این روش به سرعت از بین می رود.

بینی و زبان 1


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: پوریا میرعشقی - تنظیم: یگانه داودی