تبیان، دستیار زندگی
جشن هشتادسالگی رضا سیدحسینی و پنجاه‌سالگی «مكتب‌های ادبی» یك عمر فعالیت ادبی رضا سیدحسینی در جشن هشتادسالگی‌اش گرامی داشته می‌شود. در مراسم شب هشتادمین سال تولد این مترجم پیشكسوت كه توسط مجله بخارا با حضور نویسندگان و هنرم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل از مترجم پیشكسوت ایران


جشن هشتادسالگی رضا سیدحسینی و پنجاه‌سالگی «مكتب‌های ادبی»

یك عمر فعالیت ادبی رضا سیدحسینی در جشن هشتادسالگی‌اش گرامی داشته می‌شود.

در مراسم شب هشتادمین سال تولد این مترجم پیشكسوت كه توسط مجله بخارا با حضور نویسندگان و هنرمندان برگزار می‌شود، احمد سمیعی، ‌بهاء‌الدین خرمشاهی، هوشیار انصاری‌فر و مهشید نونهالی درباره‌ی وجوه گوناگون زندگی و كتاب‌های رضا سیدحسینی سخنرانی می‌كنند.

این مراسم روز پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه، ساعت شش بعدازظهر در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

علی دهباشی درباره‌ی انگیزه و چگونگی برگزاری شب تجلیل از سیدحسینی گفت: نوشته‌ها و ترجمه‌های سیدحسینی از 1326 كه اولین ترجمه‌اش منتشر شد، تاكنون بر آگاهی و رشد ادبی سه نسل تاثرگذارده است و مسأله‌ی مهم‌تر، استمرار كار ادبی سیدحسینی در طول چندین دهه است كه شایسته‌ی تحسین و تجلیل است. دیگر این‌كه این روزها مصادف شده با پنجاهمین سال انتشار كتاب «مكتب‌های ادبی»؛ این كتاب سیدحسینی از زمره‌ی اولین منابعی است كه به زبان فارسی درباره‌ی مكاتب ادبی در دنیای غرب نوشته شده است و هنوز پس از نیم قرن، یكی از مراجع نویسندگان و محققان ما به شمار می‌رود.

از رضا سیدحسینی تاكنون 34 جلد كتاب منتشر شده است كه به ترجمه‌هایی از آندره مالرو، مارگریت دوراس، یاشار كمال، ژان پل سارتر، آندره ژید، آلبر كامو، توماس مان، ارسكین كالدول، بالزاك و ... می‌توان اشاره كرد. همچنین مجموعه‌ی شش‌جلدی «فرهنگ آثار» كه سرپرست و عضو اصلی تالیف و ترجمه آن بوده است.

مجله‌ی بخارا جشن هشتاد سالگی رضا سید حسینی را پس از برگزاری مراسم تجلیل از نویسندگان و شاعران خارجی همچون رابیندرانات تاگور، گونترگراس و اوسیپ ماندلشتام برگزار می‌كند.

لینک:

ادبیات