تبیان، دستیار زندگی
تصور کنید روزی بتوانید یک مموری کارت را به مغز خود وصل کنید و از فایلهای موجود در آن بلافاصله استفاده کنید. مثلا اطلاعات مورد نیاز برای یک کنفرانس یا امتحان را دانلود کنید و آن را چند دقیقه قبل از شروع جلسه در مغزتان ذخیره کنید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن مرادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری  (5)


در این مطلب در ادامه قسمت های (1) و (2)  و (3)  و (4) به تازه ترین اخبار هفته دنیای علم و فناوری می پردازیم.

نخستین حافظه جانبی برای مغز ساخته شد

تصور کنید روزی بتوانید یک مموری کارت را به مغز خود وصل کنید و از فایلهای موجود در آن بلافاصله استفاده کنید. مثلا اطلاعات مورد نیاز برای یک کنفرانس یا امتحان را دانلود کنید و آن را چند دقیقه قبل از شروع جلسه در مغزتان ذخیره کنید و در جا از داده های آن استفاده کنید. یعنی یک ماتریکس تمام عیار. خب به نظر می رسد این تصور چندان هم دور از ذهن نیست. چون دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی توانسته اند قدمهای اولیه در این راه را بردارند.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری(5)

بعد از مطالعات فراوانی که دکتر تئودور برگر و همکارانش در مورد واکنشهای شیمیایی فرآیند یادگیری کوتاه مدت در مغز موشها انجام دادند، توانستد یک چیپ کوچک بسازند که از الکترودهایی برای اتصال به مغز و افزودن به ظرفیت حافظه استفاده می کند.این پروتز عصبی قادر است سیگنالهای عصبی را ذخیره کند و درست مانند یک حافظه جانبی الکترونیکی به موشها کمک کند تا سریعتر و بیشتر یاد بگیرند.

با روشن کردن مدار، یادگیری به موشها القا می شود و آنها "یاد می گیرند" و با خاموش کردن مدار، همه چیز را به سرعت فراموش می کنند.

دکتر برگر ادعا می کند که اگر بتوانند جزئیات بیشتری از فرآیند رمزنگاری سلولهای عصبی را بفهمند، قادر خواهند بود تقریبا هر چیزی را در حافظه ایجاد یا حذف کنند. دقیقا مثل یک فلش مموری که به مغز وصل می شود

در حال حاضر تحقیقات آنها بر روی موشها موفقیت آمیز بوده و هدف بعدی آنها اجرایی کردن این پروژه در مورد میمونهاست.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در مقاله ای که برای معرفی این تکنیک منتشر کرده اند، هدف از تحقیق بر روی چنین طرحی را کمک به بازیابی حافظه و یا افزایش ظرفیت حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر، سکته مغزی یا ضربه به جمجمه اعلام کرده اند. اما صبر کنید... مساله خیلی شبیه داستانهای علمی-تخیلی به نظر می رسد.

Scientists Create First Memory Expansion for Brain

Scientists Create First Memory Expansion for BrainImagine you can insert a memory card in your brain and go all Keanu Wow, I know Jiu-Jitsu! Reeves. It"s actually not that far away: Scientists have created a chip that allows rats to instantly know things. It"s amazing.

After studying the chemical interactions that allow short-term learning and memorization in rats, a group of scientists lead by Dr. Theodore Berger—from the University of South California"s Viterbi School of Engineering—have built a prosthetic chip that uses electrodes to enhance and expand their memory abilities. The chip is capable of storing neural signals, basically functioning as an electronic memory, allowing rats to learn more and keep it in the devices.

************

میکروسکوپ دیجیتال ویژه دانشمندان کوچک!

شرکتی به نام LR به منظور افزایش علاقمندی کودکان به پدیده های علمی میکروسکوپی ابداع کرده است که به کودکان امکان می دهد در کنار بزرگنمایی اجسام مختلف، از این موضوعات عکسهای دیجیتال به ثبت برسانند. برای جلب توجه کودکان نسبت به مسائل علمی راهکارهای متعددی وجود دارد، اما هدیه دادن یک میکروسکوپ یکی از جذاب ترین این راهکارها به شمار می رود.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری(5)

از آنجایی که تهیه یک میکروسکوپ واقعی می تواند هزینه زیادی به بار بیاورد و در عین حال استفاده از آن برای برخی از کودکان پیچیده و دشوار باشد، ابزارهایی مانند میکروسکوپ دیجیتال دستی Zoomy وجود دارند که می توان با اتصال آنها به رایانه بسیاری از اجسام را بزرگنمایی کرده و جزئی ترین بخشهای ساختار اجسام مختلف را به نمایش گذاشت.

این ابزار تخم مرغ مانند از قدرت بزرگنمایی 35 تا 53 برابر برخوردار بوده و می تواند با استفاده از حسگر VGA CMOS تصاویری با وضوح تصویری 640 در 480 به ثبت برساند. چهار چراغ LED نور مورد نیاز برای این میکروسکوپ را فراهم آورده و کودک می تواند با استفاده از قطعه ای پیچ مانند میزان تمرکز تصویر بر روی جسم را افزایش دهد.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری(5)

انرژی مورد نیاز این میکروسکوپ نیز با استفاده از کابل USB متصل به رایانه تامین خواهد شد. کودکان می توانند برای عکاسی از موضوع مورد بررسی خود تنها یک کلید که بر بالای این میکروسکوپ قرار دارد را فشار دهد. این میکروسکوپ توسط شرکتی به نام Learning Resources ابداع شده است.

************

دوچرخه الکتریکی از جنس فیبرکربن که خودش را شارژ میکند

نمونه مفهومی INgSOC که فریم آن انگشت کشیده و استخوانی یک بیگانه را برای بیننده تداعی می‌کند، دوچرخه الکتریکی‌ ایی از جنس فیبرکربن تقویت‌شده است. باتری INgSOC با رکاب‌زدن دوچرخه‌سوار شارژ خواهد شد.

در سال‌های اخیر شاهد ارائه نمونه‌های مفهومی متعددی از دوچرخه‌ها بودیم. بعضی از آنها تا می‌شدند و تعدادی دیگر می‌توانستند نیروی حاصل از رکاب‌زدن دوچرخه را ذخیره کنند.

نمونه مفهومی INgSOC که یکی از تازه‌ترین نمونه‌های ارائه شده است، یک دوچرخه فاقد زنجیر و پره‌های چرخ است که می‌تواند به کمک نیروی رکاب‌زدن، الکتریسیته یا تلفیقی از این دو حرکت کند

در طراحی این دوچرخه که فریمی مشابه نمونه‌های کنونی دارد از زاویه‌های تند و طراحی اسپرت استفاده شده که می‌تواند انگشت استخوانی و کشیده یک بیگانه را برای ببینندگان تداعی کند که دارد به جلو اشاره می‌کند.

پشت صندلی این دوچرخه باتری‌ای تعبیه شده که می‌تواند از دوچرخه جدا شود و نشانگر میزان شارژ این باتری روی دسته قرار گرفته است. به کمک این باتری دوچرخه‌سوار می‌تواند در طی مسیر تنها حرکت به وسیله نیروی الکتریکی را انتخاب کند، همراه با استفاده از این نیرو به کمک پدال‌زدن حرکت دوچرخه را تسریع کند یا اینکه تنها از توان بدنی‌اش برای پدال‌زدن استفاده کند. اگر دوچرخه‌سوار حالت سوم را انتخاب کند، بخشی از نیروی پدال‌زدن او توسط باتری ذخیره خواهد شد.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری(5)

ادوارد کیم و بنی کاملی، طراحان این دوچرخه برای سبک و مقاوم ساختن فریم آن از فیبرکربن تقویت‌شده توسط پلیمر استفاده کرده‌اند. این طرح به نحوی خم‌شده که مقاومت در مرکز دوچرخه را به حداکثر برساند. آنها می‌گویند: «راندن این دوچرخه راحت و کنترل آن آسان است و به دلیل طراحی آیرودینامیکش نسبت به رقبای دیگر در حرکت انعطاف‌پذیرتر خواهد بود».

روی فریم اصلی جایی برای قرار گرفتن تلفن همراه تعبیه‌شده که می‌تواند به استفاده از جی.پی.اس آن یا دیگر راهنماهای بی‌سیم کمک کند. در این طراحی چراغ‌ها و امکان راهنمازدن هنگام گردش به چپ و راست نیز پیش‌بینی شده است.

طراحان این نمونه مفهومی به زودی ساخت نمونه اولیه‌ای از این طرح را به کمک یکی از محققان دانشگاه نیومکزیکو آغاز خواهند کرد. شاید روزی برسد که شاهد حرکت INgSOC در خیابان‌ها باشیم.

Although the technology is not exactly new, I still find the look of a spokeless/hubless bike wheel somewhat spell-binding. When combined with a frame design that wouldn"t look out of place on the pages of a Marvel comic strip, the effect seems positively extra-terrestrial. Such is the case with the INgSOC concept from Edward Kim and Benny Cemoli, a very strange-looking human/electric two-wheeler design sporting sharp lines and some dangerous-looking edges.

The popular and trusted diamond frame design has served bicycles and riders well for more than a hundred years. Nevertheless, designers regularly attempt to break away from this successful shaping - examples of such diversions include Raleigh"s iconic Chopper from the 1970s, the strangely pleasing arc frame of the PiCycle, the frankly odd RoundTail and the design that combines classic (if all-but-abandoned) styling with modern technology, the

The INgSOC bike"s frame looks like a bony alien finger pointing the way forward. Behind the seat is a removable battery pack, with a battery charge level indicator on the handle. This is the power source for the bike"s electric motor underneath. The rider could choose to zip through traffic powered solely by the motor, or ensure a smooth pedal action by getting some assistance from the motor, or pedal only for those occasions when the battery runs dry or the cyclist feels like keeping fit. While in pedal-only mode, some of the energy generated by the rider would be directed to the battery pack to charge it.

The designers see frame strength being supplied by lightweight carbon fiber reinforced polymer that"s been specially cured to improve core strength. Kim and Cemoli say that INgSOC offers the flexible handling and comfort qualities offered by more traditional bikes while also benefiting from the aerodynamics of triathlon designs.

There"s a smartphone dock on the hump of the upper part of the frame to keep the rider in touch with the world while on the move or perhaps act as a GPS or wireless performance monitor. Lighting is included in the design, with direction indicators built-in.

فراوری محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

گیزمگ،ایسنا، گیزمودو