تبیان، دستیار زندگی
حجاب و پوشش بانوان موضوعی است که در جامعه کنونی در مورد آن،سوالها و شبهات بسیاری وجود دارد. قرآن کریم وقتی مسئله لزوم حجاب را بازگو می‌کند علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می‌فرماید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجاب اختیاری،حجاب واقعی


حجاب و پوشش بانوان موضوعی است که در جامعه کنونی در مورد آن،سوالها و شبهات بسیاری وجود دارد. قرآن کریم وقتی مسئله لزوم حجاب را بازگو می‌کند علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می‌فرماید: «ذلک اَدنی اَن یَعرِفنَ فَلا یُوذین» (سوره احزاب _ 59) برای اینکه شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند» چرا که آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند.

حجاب اختیاری،حجاب واقعی است

حجاب!موضوعی که سالهاست دغدغه ذهنی بسیاری از کارشناسان،متفکران و عامه مردم جامعه بوده است.افراد بسیاری در موقعیت های مختلف این موضوع را به چالش کشیده و آنرا مورد بحث و بررسی قرار داده اند. اما به واقع این همه بحث و جدل برای به دست آوردن چه نوع معرفت و شناختی می باشد؟

به نظر می رسد برای ورود و پرداختن به مبحث خطیری همچون حجاب، بهتر است به این نکته اشاره شود که زن و مرد دو موجود و مخلوق خداوند متعال هستند که با خصلتهای متفاوتی به لحاظ روحی و جسمی،آفریده شده اند. همین تفاوتها موجب می شود تا تکالیف و وظلیف متفاوتی برای هر یک از آنها وجود داشته باشد.

از جمله تفاوتهای تکلیفی زن و مرد، رعایت حجاب از جانب زنان می‌باشد . حجاب به معنی "پوشیدن" بوده و در اصطلاح فقها ، کلمه "ستر" بکار رفته که آن هم به معنی پوشش است. به نظر می رسد برای هر مسلمانی لازم است که در قدم اول برای فهم اصول و قوانین دین خود به کتاب آسمانی اش رجوع کند. مسلما برای ما که از دین مبین اسلام پیروی می کنیم،قران بزرگترین و بی نقص ترین منبع یادگیری و تبعیت است.

چنانچه در رابطه با موضوع حجاب به قران رجوع کنیم ملاحظه می کنیم که در سوره نور آیه 31 به این حکم الهی،به گونه ای اشاره شده است. با این بیان که ( و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را _ از هر نامحرمی _ فرو بندند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که _ طبعا _ از آن پیداست و باید روسری خود را بر گردن خویش فرو اندازند و زیورهایهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان _ هم‌کیش _ خود یا کنیزانشان یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده‌اند آشکار نکنند و پاهای خود را _ به گونه‌ای به زمین _ نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد. ای مومنان همگی _ از مرد و زن _ به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.)

هر چند که این موضوع قابل توجهی است که فهم و تفسیر عبارات قران امری ساده نیست و ذیل این عبارات قرانی تفاسیر و توضیحات بسیاری وجود دارد.اما آنچه مسلم است اینکه هر انسان عاقلی با خواندن این عبارات حتی اگر توضیح و تفسیر خاصی هم به دنبال آن نباشد،متوجه می شود که آنچه اسلام از زنان خواسته،در چه حدود و میزانی است

بنابراین این ادعا که برخی بیان می کنند که ما از طریق قران نتوانستیم به موضوع حجاب دسترسی پیدا کنیم،ادعایی غلط است و نشان می دهد که اگر انسان به دنبال فهم حقیقت باشد،فطرت پاک و خداجوی او به وی کمک می کند تا به اصل واقعی و حقیقی هر چیزی دست پیدا کند.

در رابطه با لزوم و وجوب حجاب برای زنان،سالیان درازی است که کتابها،مقالات و تحقیقات مختلفی در سرتاسر جهان صورت گرفته است. اگر کسی طالب یادگیری و فهم دقیق فلسفه حجاب باشد،راه های زیادی برای تحقیق و پرسش باز است که می تواند از طریق انها به خود کمک کند تا به حقیقتی ناب دسترسی پیدا کند.

اگر با اندکی تامل به وقایع دنیای اطرافمان بنگریم،متوجه خواهیم شد که بسیاری از افراد و فرقه های فکری،نوک تیز سلاح خویش را به سمت حجاب نشانه گرفته اند. آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چرا در برخی از کشورهای اروپایی همچون فرانسه، این همه جنجال و مخالفت با رعایت حجاب بانوان در اماکنی عمومی،همچون دانشگاه و مدرسه مطرح بود؟آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا چندین سال قبل با ساخت مناره مسجد در کشور سوئیس مخالفتهایی صورت گرفته بود؟

حجاب اختیاری،حجاب واقعی است

یک پاسخ ساده و قابل فهم برای این سوالات وجود دارد.نکته مهم اینجاست که رعایت پوشش توسط بانوان مسلمان یک نشانه بارز و قابل دیدن برای همگان است.همانطور که مناره مسجد نشانه و نمادی بارز از مسلمانان است. انچه مسلم است اینکه دنیای مدرن امروز دوست ندارد که نشانه های اسلام و مسلمان بودن در برابر دیدگان افراد وجود داشته باشد.چرا که سردمداران امور فرهنگی و متفکران غربی به خوبی می دانند که انچه دیده می شود،تاثیر عمیق و بانفوذی بر افراد دیگر به جا می گذارد که این اثرگذاری ممکن است در برخی از موارد،منافع انان را به خطر بیندازد. به همین خاطر است که به مقابله با حجاب می پردازند در حالیکه ادعای دموکراسی در جامعه غربی گوش همگان را کر کرده است. این دموکراسی را در کتابخانه ها و مراکز علمی رعایت می کنند.چنانچه با مراجعه به تمامی کتابخانه های معتبر دنیا خواهید دید که معتربرترین کتب اسلامی و حتی شیعی،در کتابخانه های ممالک غربی وجود دارد و دموکراسی و آزادی به این شیوه برای مردم فراهم شده است.اما وقتی نشانه بارز اعتقاد یک زن مسلمان در سطح جامعه نمایان می شود،احساس خطر می کنند از گرایش سایرین به این نماد و جستجوی فلسفه و چگونگی این پوشش که ممکن است موجب بروز گرایش نسبت به اسلام در میان سایر مردمان شود.

این موارد ،حاوی نکات بسیار مهم و قابل تاملی است که هر یک از ما باید به آن فکر کنیم. اگر بدون تعصب و با نگاهی واقع بینانه به بررسی دنیای اطرافمان بپردازیم خواهیم دید که افرادی هستند که در آن سوی دنیا تلاش می کنند تا من و شما نسبت به حجاب و پوششی که دینمان برای ما به ارمغان آورده،بی تفاوت و بی میل باشیم و حتی نسبت به آن دچار حس تنفر باشیم و آرزو کنیم تا شرایطی داشته باشیم که از رعایت پوشش رها شویم.

وقتی اجبار از حدود خاصی فراتر رود، نتیجه معکوس به دنبال خواهد داشت.اجبار در مواردی از این دست همچون فنری عمل می کند که هر چه بیشتر به آن فشار آورده شود،با سرعت بیشتر و شتاب بیشتری پرش خواهد کرد.شاید وضعیت جامعه ما هم بی شباهت به این موضوع نیست

در رابطه با این موضوع حرف و سخن بسیار است. ما نیز قائل به این حقیقت هستیم که هیچ اجباری در پذیرش دین نیست.این گفته خداوند متعال است و بدین معناست که هر انسانی مختار و آزاد است در پذیرش دین و دیندار بودن و دیندار زیستن. ما هرگزنمی توانیم کسی را مجبور به پذیرش دین و ارکان دینی کنیم. البته هدایت و راهنمایی،موضوعی ارزشمند و مهم است.اما تا حدی که افراد خواستار آن باشند و نسبت به این مساله تمایل داشته باشند. البته زمانی که افراد دین را پذیرفتند باید به وظایف آن نیز عمل کنندو اگر در کشوری زندگی می کنند که دین رسمی اش اسلام است باید در پوشش خود حداقل های این دین را لحاظ کنند.

این روزها بارها و بارها به این موضوع فکر می کنم که اگر زنان و دختران این مرز و بوم،فلسفه وحقیقت والای حجاب و پوشش را درک می کردند و با تمایل و علاقه به این سمت می آمدند،شهر ما رنگ و بوی دیگری داشت و همه چیز واقعی تر بود.

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

زن یا ملکه زیبایی؟

خواننده ای که حجاب را برگزید!

حجاب محدودیت است!؟ 

حجاب ، نفعی برای مردان!؟