تبیان، دستیار زندگی
صنعت خودروسازی از جمله حوزه‌هایی است كه فناوری‌های مدرن و امروزی توانسته‌اند بسیاری از ابعاد آن را تحت تاثیر خود قرار دهند.به رغم این كه در 2 یا 3 دهه گذشته تصور این كه روزی بتوانیم هدایت اتومبیل‌های خود را ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت خودروهای هوشمند


صنعت خودروسازی از جمله حوزه‌هایی است كه فناوری‌های مدرن و امروزی توانسته‌اند بسیاری از ابعاد آن را تحت تاثیر خود قرار دهند.به رغم این كه در 2 یا 3 دهه گذشته تصور این كه روزی بتوانیم هدایت اتومبیل‌های خود را به رایانه‌هایی بسپاریم كه به جای راننده، مسوولیت هدایت اتومبیل را در مسیر حركت به عهده گیرند دور از ذهن به نظر می‌رسید، اما امروزه از گوشه و كنار دنیا خبرهایی درباره موفقیت شركت‌های بزرگ و پیشگام در این عرصه در زمینه ساخت خودروهای هوشمند بی‌نیاز از راننده به گوش می‌رسد.

رقابت خودروهای هوشمند

این اخبار نویدبخش آن است كه بسیار زودتر از آنچه تصور می‌كردیم این ایده‌ها به واقعیت مبدل شده‌اند و شكی نیست كه انفجار فناوری در عرصه دیجیتال، نقش موثری در این رابطه داشته است. در ابتدا به نظر می‌رسید كه مجهز بودن به فناوری‌های جدید دیجیتال تنها ویژگی اتومبیل‌های لوكس و تجملی باشد، اما امروزه سیستم‌های صوتی و تصویری پیشرفته، سیستم‌های امنیتی و همچنین بسیاری از فناوری‌ها نظیر سنسورهای عیب‌یاب خودروها، دزدگیرها و حتی سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) از ویژگی‌های معمولی اتومبیل‌های مدرن و امروزی محسوب می‌شوند و این گونه‌ است كه این خودروها را می‌توان از خودروهای نسل قدیم متمایز كرد.

موفقیت خودروهای گوگلی در مراحل آزمایشی

اگر قدری عمیق‌تر مسیر تحول خودروها از گذشته تا به امروز را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد كه این فناوری‌ها دست به دست هم داده و در كنار هم امكانات و تجهیزاتی را ایجاد كرده‌اند كه زمینه اصلی طراحی و ساخت خودروهای بدون راننده بوده است.براساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط لری بورنز، مدیر بخش تحقیق و توسعه شركت جنرال موتورز، نسل اول خودروهایی كه مستقل از راننده هستند تا سال 1394 / 2015 میلادی به بازار عرضه خواهد شد. اگرچه این فناوری برای راندن خودروها در مسیرهای شلوغ و پررفت و آمد نیاز به كمك‌راننده خواهد داشت، اما می‌تواند به گونه‌ای كه به طور كامل مستقل از راننده باشد در بزرگراه‌ها حركت كند. با تحقق وعده‌های جنرال موتورز شاهد انقلاب عظیمی در صنعت حمل و نقل در سطح دنیا خواهیم بود.

رقابت خودروهای هوشمند

این خودرو با داشتن سیستم‌های راداری، سنسورهای حركتی و سیستم‌های هشدار جاده‌ای و همچنین سیستم‌های كنترل ماهواره‌ای حوادث رانندگی و ترافیك شهری و برون‌شهری را به میزان قابل توجهی كاهش خواهند داد. علاوه بر این خودروهای هوشمند برخلاف انسان، هیچ‌گاه قوانین راهنمایی و رانندگی را زیرپا نگذاشته و حتی حق‌تقدم عابر پیاده و دیگر خودروها را نیز رعایت خواهند كرد. سالانه بیش از 100 میلیون نفر جان خود را به علت تصادفات رانندگی از دست می‌دهند و این در حالی است كه در  90 درصد این موارد خطای انسانی منجر به وقوع حوادث رانندگی می‌شود.

محققان امیدوارند با استفاده از سیستم‌های هوشمند، خطای انسانی به عنوان یكی از عوامل اصلی در بروز سوانح رانندگی از میان برداشته شود و در نتیجه مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی تا حد امكان به حداقل كاهش یابد. یكی از فناوری‌هایی كه به عنوان 10 فناوری برتر سال 2010 ‌/‌ 1389 معرفی شد، اتومبیل‌های بدون راننده گوگل بود

اتومبیل گوگل مجهز به حسگرهای رادار، یك مسافت‌یاب لیزری و همچنین دوربین‌های ویدئویی است كه با استفاده از این امكانات حتی از دیگر رقبای خود نیز پیشی گرفته و نه‌تنها قادر است در بزرگراه‌ها به خوبی حركت كرده و مانور دهد، بلكه با استفاده از فناوری‌هایی نظیر سیستم نقشه‌برداری منحصر به فردی كه دارد، در شهرهای پررفت و آمد نیز تردد خواهد كرد. اتومبیل‌های بدون راننده گوگل در كنفرانس TED كه در روزهای پایانی سال 1389 برگزار شد، شركت‌كنندگان را به گردش برد و به این ترتیب این افراد موفق شدند به عنوان نخستین مسافران اتومبیل آینده، با امكانات این وسیله حمل و نقل هوشمند آشنا شوند.

رقابت خودروهای هوشمند

نفوذ فناوری‌های دیجیتال در خودروسازی

هوشمندی از جمله ویژگی‌هایی به شمار می‌رود كه این روزها به همه ابعاد زندگی انسان‌ها نفوذ كرده است. یكی از حوزه‌هایی كه با نفوذ پدیده هوشمندی با تحولات شگفت‌انگیزی مواجه شده، صنعت خودروسازی است.

به نظر می‌رسد همان‌طور كه امروزه بدون وجود بسیاری از فناوری‌های نوین دیجیتالی كه به عنوان یكی از نیازهای مهم و روزمره زندگی انسان مطرح شده‌اند با مشكلات بسیاری مواجه می‌شویم، خودروهای هوشمند نیز بتوانند بسیاری از ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار دهند.

با حضور اتومبیل‌های هوشمند در بازار دارندگان خودرو از نگرانی همیشگی خود مبنی بر سرقت خودروها تا حدود زیادی درخواهند آمد، اما مشكل جدیدی به نام هك كردن اتومبیل و ویروس‌های اتومبیلی جایگزین آن خواهد شد

گوگل به عنوان یكی از پیشگامان در صنعت ساخت خودروهای هوشمند پس از موفقیت‌هایی كه در بسیاری از حوزه‌های مختلف از آن خود ساخته بود، قدم به این عرصه گذاشت تا با ارائه خدمات جدید در این زمینه و مشاركت در پروژه‌های تحقیقاتی كه درباره ایجاد تغییراتی اساسی در سیستم حمل و نقل شهری انجام می‌شد، نقش موثری را در خلق تصویری جدید از آینده حمل و نقل عمومی شهری برعهده گیرد. بررسی‌های آزمایشی انجام شده روی خودروهای گوگل حاكی از آن است كه این اتومبیل‌ها در كاهش حوادث ترافیكی و همچنین بهبود مصرف سوخت نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته‌اند.

رقابت خودروهای هوشمند

این خودرو تاكنون بیش از 220 هزار كیلومتر را با موفقیت طی كرده و گوگل امیدوار است پس از جلب رضایت و موافقت مسوولان تا هفت سال آینده این فناوری را در عرصه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار دهد. این در حالی است كه از سوی دیگر، استفاده از این فناوری‌های جدید در خودروهای آینده موجب خواهد شد تا افراد در حین رسیدن به مقصد بتوانند به امكانات مختلفی نظیر همان‌هایی كه در محیط خانه یا محل كارشان در اختیار دارند دسترسی داشته باشند. بنابراین چندان دور از انتظار نخواهد بود كه در نسل آینده خودروها، علاوه بر اطلاعات مربوط به موتور و سیلندر، اطلاعات مربوط به سیستم‌عامل نیز از مشخصه‌های مهم خودروها محسوب شود. به این ترتیب فناوری‌های دیجیتال می‌تواند صنعت خودروسازی را در مسیری پیش ببرد كه نه‌تنها پرونده مرگ انسان‌ها براثر تصادفات رانندگی برای همیشه بسته شود، بلكه خودروها بتوانند موجبات سرگرمی و آرامش سرنشینان خود را نیز تا رسیدن به مقصد فراهم كنند.

رقابت تنگاتنگ خودروسازان بزرگ

به گفته كارشناسان خودرو تا سال 1405 شمسی، سامانه‌های هوشمند مبتنی بر پردازش اطلاعات، كنترل خودروهایی كه در راه‌های درون‌شهری و برون‌شهری تردد می‌كنند را بر عهده خواهند گرفت. بسیاری از خودروهای امروزی به سیستم‌های موقعیت‌یاب مجهز بوده و با استفاده از اطلاعاتی كه از طریق این سیستم‌ها به دست می‌آورند از وضعیت راه‌ها و ترافیك شهری و حتی بین‌شهری مطلع شده و بر این اساس سریع‌ترین راه را برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌كنند، اما ایده ارتباط بین خودروها و پردازش اطلاعات جاده‌ای، ساخت خودروهای آنلاین را امكان‌پذیر ساخته و حركت خودروها را بدون حضور راننده امكان‌پذیر می‌سازد.

شركت فولكس نیز اعلام كرده است كه موفق به ساخت خودرویی جدید شده كه می‌تواند مسافت‌های طولانی را بدون نیاز به راننده طی كند. در خودروهایی كه تحت عنوان خودروهای بدون راننده طراحی می‌شوند به‌رغم حضور راننده، خودرو به صورت اتوماتیك در مسیر خود به حركت ادامه خواهد داد

فولكس واگن كه از بزرگ‌ترین شركت‌های خودروسازی آلمان است از 3 سال پیش به این فكر افتاده بود كه نسل جدیدی از خودروهای هوشمند را به بازار عرضه كند و به این ترتیب با ساخت این خودروی جدید این شركت هم قدم به عرصه رقابت شركت‌های بزرگی گذاشت كه در تلاش هستند با افزودن ویژگی‌ها و امكانات منحصر به فرد به نسل جدید خودروهای تولیدی خود، رتبه نخست این رقابت جهانی را از آن خود سازند. خودروی بدون راننده ساخته شده توسط این شركت می‌تواند بدون نیاز به حضور راننده در یك مسافت طولانی و با سرعت متوسط 130 كیلومتر در ساعت در آزادراه‌ها حركت كند. به گفته مدیر بخش تحقیقاتی این شركت، ویژگی‌ منحصر به فرد این خودروی هوشمند این است كه از وقوع هرگونه‌ حادثه‌ای در هنگام تردد جلوگیری خواهد كرد و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت كه عرصه دیجیتال، مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی را به صفر نزدیك كند.

رقابت خودروهای هوشمند

علاوه بر این مایكروسافت نیز همكاری‌های جدیدی را برای تولید خودروهای هوشمند با شركت بزرگ خودروسازی تویوتا آغاز كرده است و اینها همه نشان می‌دهد كه جنبش‌هایی در صنعت خودروسازی شكل گرفته كه می‌تواند آینده این صنعت را دستخوش تحولات اساسی كند، اما برای این كه بتوانیم با اطمینان از عملكرد این سیستم‌ها، هدایت وسایل نقلیه را در مسیرهای شهری و برون‌شهری به این فناوری بسپاریم باید مطمئن باشیم كه آیا این سیستم‌ها در برابر آلودگی به ویروس‌های كامپیوتری ایمن هستند یا نه. با حضور اتومبیل‌های هوشمند در بازار، دارندگان خودرو از نگرانی همیشگی خود مبنی بر سرقت خودروها تا حدود زیادی درخواهند آمد، اما مشكل جدیدی به نام هك كردن اتومبیل و ویروس‌های اتومبیلی جایگزین آن خواهد شد. بنابراین شاید باید حدود 10 سال دیگر منتظر بمانیم تا شاهد تردد این خودروها در شهرها باشیم، اما آیا ممكن است تا آن زمان از فناوری‌های جدیدتری رونمایی شود كه شاید در حال حاضر هیچ ایده‌ای درباره آنها در ذهن نداشته باشیم؟

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: jamejamonline