تبیان، دستیار زندگی
زیبایی‌های چغاخور بیش‌تر از آن است كه بشود در چندین قاب عكس آن را به تماشا گذاشت یا در چند صد كلمه از آن نوشت. چغاخور را باید دیده باشید تا شاید كمی از لذت تماشایش را با این نوشته یادآوری كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمانی برای قشلاق پرندگان

زمانی برای قشلاق پرندگان

زیبایی‌های چغاخور بیش‌تر از آن است كه بشود در چندین قاب عكس آن را به تماشا گذاشت یا در چند صد كلمه از آن نوشت. چغاخور را باید دیده باشید تا شاید كمی از لذت تماشایش را با این نوشته یادآوری كنید. چغاخور، یكی از تالاب‌های ایران است كه اعتبار بین‌المللی دارد و مثل نگینی مسافران محور‌های ارتباطی شهركرد - خوزستان را به خود جلب می‌كند، تالاب زیبای چغاخور بختیاری است و برای دیدن آن باید به شهرستان بروجن در استان چهارمحال بختیاری سفر کنید.

این تالاب با مساحتی حدود 2300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار و در نزدیکی شهر بلداجی جا خوش کرده و از شهر کرد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. فضای وسیع، هوای مطبوع، چشم‌اندازهای زیبا و وجود انواع پرندگان مهاجر و بومی همراه آداب و رسوم اصیل بختیاری‌ها، این تالاب را در ردیف یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگری در استان چهارمحال بختیاری قرار داده است.

زمانی برای قشلاق پرندگان

رشته كوه كلار هم در سمت جنوب غربی مشرف بر تالاب است كه قله آن 3830 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تالاب را مرغزاری وسیع در بر گرفته كه مساحت آن حدود 700 هكتار برآورد شده است. این مرغزار در ماه‌های اردیبهشت تا مهر كه سطح آب رو به كاهش می‌گذارد، از این هم وسیع‌تر می‌شود.

زمانی برای قشلاق پرندگان

در چغاخور اردک‌های غواص و غاز نما، حواصیل، پرستوهای دریایی و کاکائی‌ها از مهم‌ترین گونه‌های پرندگان مهاجر هستند که بعد از 4 ماه زمستان گذرانی در این تالاب و با گرم شدن هوا به زیستگاه‌های اصلی خود در قاره اروپا برمی گردند.

زمانی برای قشلاق پرندگان

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید ویژگی منحصر به فرد تالاب، وجود نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (کپوردندان) در این مکان است. در تابستان دیدن عشایر بختیاری و روستاهای بختیاری‌نشین اطراف چغاخور بسیار لذت بخش است. مناسب‌ترین زمان‌ها برای بازدید از این تالاب فصل‌های بهار و تابستان ذکر شده است.

زمانی برای قشلاق پرندگان

امکانات چغاخور

راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سكوی نشیمن، دسترسی به واحد اقامتی و پذیرایی، پاركینگ از امکاناتی است که در سفر به چغاخور می‌توانید از آن‌ها بهره مند شوید. بد نیست بدانید که از مدتی پیش مطالعات طرح ساخت دهكده سیاحتی چغاخور هم در فضایی به وسعت 20 هكتار از زمین‌های حاشیه تالاب سد چغاخور انجام شده و شاید به همین زودی‌ها بتوانید برای سفر به این دهکده برنامه ریزی کنید. این دهكده شامل فضای سبز، فضای سرپوشیده، ساخت رستوران، چایخانه، سیاه چادر، استراحتگاه مسافران، هتل و زمین ورزشی است و قرار است در آن 173 واحد مسكونی ساخته شود.

زمانی برای قشلاق پرندگان

راه‌های دسترسی

راه‌های دسترسى به تالاب از طریق جاده آسفالته بروجن، ناغان و شهركرد، ناغان در ضلع شرقى و شمال غربى و راه آسفالته سرد روستاهاى حاشیه در ضلع غربى در جنوب شرقى تالاب امكان پذیر است.

زمانی برای قشلاق پرندگان

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: جام جم، سایت ماهیگیری ورزشی