تبیان، دستیار زندگی
محصولات غذایی آماده و نیمه آماده دارای نمک زیاد، شکر، مواد نگه‌دارنده و برخی افزودنی‌های غیرضروری است که سلامتی افراد را تهدید می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخریدنی‌های غذایی!


محصولات غذایی آماده و نیمه آماده دارای نمک زیاد، شکر، مواد نگه‌دارنده و برخی افزودنی‌های غیرضروری است که سلامتی افراد را تهدید می‌کند.


وقت کم، مشغله زیاد و بیشتر از همه مدیریت نکردن زمان که تنبلی هم چاشنی آن می‌شود دلایلی شده‌اند که استقبال مردم از خرید و مصرف محصولات غذایی آماده و نیمه آماده بیشتر شود؛ غافل از این‌ که نمک زیاد، شکر، مواد نگه‌دارنده و برخی افزودنی‌های غیرضروری به این مواد غذایی سلامتی‌شان را تهدید می‌کند و باید چند برابر وقت و هزینه بیشتری را صرف درمان خود کنند.

مواد غذایی منجمد

سبزی‌های منجمد

گه‌گاهی استفاده از سبزی‌های منجمد آن هم به دلیل کمبود وقت مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر مصرف این‌گونه سبزی‌ها جایگزین همیشگی سبزیجات تازه شوند نه تنها ارزش غذایی مورد انتظار را ندارند بلکه هزینه زیادی را بر خانواده تحمیل می‌کنند.

سبزی‌های منجمد خواص سبزی‌های تازه را ندارند.

آب‌میوه‌های آماده

آبمیوه‌های آماده در کنار شکر و کالری زیادشان، مواد نگه‌دارنده، مواد افزودنی و سدیم زیادی دارند.

شکلات‌های پرکالری

این شکلات‌ها که اغلب در کنار صندوق فروشگاه‌ها جایگزین پول خرد، به مشتری تحمیل می‌شوند، شکر و چربی زیادی دارند و کالری‌شان هم زیاد است.

ادویه‌های ترکیبی

گاهی دیده شده که افرادی سودجو، در ترکیب ادویه‌ها از موادی همچون پوست فندق و ... که به صورت پودر درآورده‌اند، با کمی ادویه اصلی مخلوط کرده و به مشتری عرضه می‌کنند، در حالی که این ادویه‌های مخلوط شامل اجزایی هستند که خودتان به راحتی می‌توانید آن‌ها را بدون اضافه کردن نمک تهیه کنید.

نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار، پرکالری و سرشار از قند هستند و بررسی‌ها نشان داده است که مصرفشان موجب پوکی استخوان هم می‌شود.

هزینه خرید غذاهای گوشتی نیمه‌آماده مانند کباب‌های لقمه و همبرگرهای منجمد خیلی بیشتر از تهیه آن‌ها با گوشت تازه است، ضمن این که گاهی از گوشت‌های بی‌کیفیت در این فراورده‌ها استفاده می‌شود

آب‌های بطری شده

این محصول در مقایسه با آب آشامیدنی لوله‌کشی خیلی گران‌تر است و برای محیط زیست هزینه زیادی دارد. نصب یک فیلتر در شیر آب خانه خیلی کاربردی‌تر است.

چیپس و پفک

معمولاً در هر فروشگاه و سوپرمارکتی یک قفسه کامل به این‌گونه خوراکی ها تعلق دارد که بسته‌بندی‌های بسیار رنگارنگ و جذابی نیز دارند. چیپس یکی از خوراکی‌های خوش‌مزه اما بسیار پرنمک، پرکالری و کم خاصیت است. گاهی خوردن آن‌ها برای تغییر و تنوع ذائقه مشکلی ندارد ولی اگر بخواهد جزو لیست اصلی و همیشگی خرید شما باشد مضر و نامطلوب است.

ساندویچ‌های آماده

این محصولات به خاطر بسته‌بندی و طرح‌های جذاب‌شان قیمت بالایی دارند و اغلب شامل مقدار کمی نان، یک برش پنیر و یک برش نازک کالباس هستند؛ غذایی که ارزش غذایی کم و چربی و نمک زیادی دارد.

ناگت

غذاهای آماده طبخ

پیتزاها، ساندویچ‌های آماده، انواع ناگت‌ها و شنیتسل‌های آماده که فقط کافی است آن‌ها را در تابه یا ماکروویو قرار دهید، مواد غذایی‌ای هستند که به دلیل نمک فراوان، چربی زیاد و مواد افزودنی غیرضروری به سلامتی شما صدمه می‌زنند.

غذاهای گوشتی نیمه‌آماده

هزینه خرید غذاهای گوشتی نیمه‌آماده مانند کباب‌های لقمه و همبرگرهای منجمد خیلی بیشتر از تهیه آن‌ها با گوشت تازه است، ضمن این که گاهی از گوشت‌های بی‌کیفیت در این فراورده‌ها استفاده می‌شود که احتمال وجود باکتری ای. کلای در غذاهای گوشتی نیمه آماده بیشتر است.

انواع سُس‌ها

اخیراً در سوپر گوشت‌ها دیده می‌شود که یک یخچال مجزا را به انواع سس‌ها اختصاص داده اند که انواع سُس‌های مایونز و سُس‌های گوجه مانند سس تند و سس ماکارونی گران‌تر و شورتر از سس ساده هستند. این سس‌ها نه تنها چربی و نمک بالایی دارند بلکه اشتهای خوردن را بیشتر کرده و منجر به چاقی می‌شوند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: همشهری - مریم غفاری

مطالب مرتبط:

سفری خاطره‌انگیز با غذاهای خانگی

برچسب موادغذایی را بیشتر بشناسیم

یک لیست خرید سالم

کنسروها را کم مصرف کنید

برای غذا خوردن وقت بگذارید

هله هوله نخورید

حلیم و سوپ آماده بخریم یا نه؟

خوراکی های کم ارزش اعتیاد آورند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.