تبیان، دستیار زندگی
بخش حوزوی نمایشگاه در حقیقت قلب نمایشگاه قرآن كریم است، چون نهادی كه اصالتاً كارش قرآنی است و در خدمت قرآن است، حوزه علمیه می‎باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عضو مجلس خبگان رهبری:

بخش حوزوی، قلب نمایشگاه قرآن است

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی

بخش حوزوی نمایشگاه در حقیقت قلب نمایشگاه قرآن كریم است، چون نهادی كه اصالتاً كارش قرآنی است و در خدمت قرآن است، حوزه علمیه می‎باشد.

به گزارش روابط عمومی، حجة الاسلام و المسلمین "سید احمد خاتمی" در مراسم افتتاحیه بخش حوزوی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم كه عصر دیروز ـ دهم مرداد ـ در مصلی امام خمینی تهران برگزار شد، اظهارداشت: برگزاری نمایشگاه قرآن در آستانه ماه مبارك رمضان از ابتكارات ستودنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است كه به آن افتخار می‎كنیم.

عضو خبرگان رهبری افزود: این نظام، نظامی است كه آرزوی پیاده شدن احكام قرآن در كشور را دارد و در این عرصه نشاط خوبی در جامعه دیده می‎شود و امیدواریم با كار رسانه‎ای كه انجام می‎گیرد، شاهد استقبال بیش از بیش از این سفره الهی باشیم.

وی با اشاره به حضور مراكز حوزوی در نمایشگاه قرآن ادامه داد: بخش حوزوی نمایشگاه در حقیقت قلب نمایشگاه قرآن است؛ چون حوزه اصالتا كارش قرانی است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: سال گذشته كه در این جمع سخن می‎گفتم، بحث دیروز و امروز و فردای حوزه‎ها را در رابطه با قرآن مطرح كردم كه وظیفه ما امروز چیست و چه چشم اندازی برای آینده باید داشته باشیم.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیات و روایاتی كه وظیفه ما را درباره انس با قرآن بیان می‎كند اظهارداشت: در روایاتی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم داریم كه می‎فرمایند با قرآن باشید، رهبر و جلودار شما قران باشد و همچنین خود قرآن تاكید می‎كند، قران سفره لذیذ الهی است تا می‎توانید از آن استفاده كنید.

حجة الاسلام خاتمی اضافه كرد: معنای این سخن آن است كه در تمام برنامه‎ریزی‎ها، آن خطی كه قرآن می‎گوید پی‎ریزی شود و استراتژی را باید قرآن بدهد كه قرآن گویش عمومی مردم شود.

وی شور و نشاط در نمایشگاه قرآن را ستودنی بیان كرد و گفت: شور و نشاط در نمایشگاه ستودنی است اما قرآن چه اندازه تبدیل به فرهنگ عمومی كشور شده است، تا با آن فكر كنیم، حرف بزنیم و با ابزار قرآن نقد كنیم.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت با بیان این‎كه گویش باید با قرآن شكل گیرد تاكید كرد: باید فراگیری مراكز حوزوی گویش قرآنی باشد، اما ما هنوز به این مهم نرسیدیم.

حجة الاسلام خاتمی تصریح کرد: باید با این تشكیلات عریض و طویلی كه داریم كه باز هم این تشكیلات كم است به سمتی برویم كه فرهنگ ما قرآنی شود.

عضو شورای عالی حوزه گفت: كتاب‎های خوب و ارزشمندی دربخش قرآن برای اقشار مختلف تدارك دیده شده كه ما امروز در عرصه قرآن سربلند هستیم، چرا كه برای سلیقه‏های مختلف تفسیر نوشته شده است.

وی افزود: انتظاری که از حوزه وجود دارد آن است که در بسیج قرآنی جلودار باشد و پرچم را به دست بگیرد.

حجة الاسلام خاتمی ادامه داد: بی‌انصافی است که پیشرفت مباحث قرآنی را در حوزه نبینیم، بعضی ها بینش پنجاه سال قبل را دارند و بر آن اساس قضاوت می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری بیش از ده دوره تخصصی برای طلاب در رشته‌های علوم قرآنی و تفسیر، برگزاری روزانه بیست کرسی تفسیر در حوزه، انتشارمقالات، تحقیقات و پژوهش‌های قرآنی که قابل قیاس با گذشته نیست، نشان از پیشرفت‌های قرآنی حوزه است، اما در عین حال با توجه به عظمت قرآن جا دارد گام‌های بلندتری برداریم.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‎که مقام معظم رهبری بعد از ریاست جمهوری آرزو داشتند وقف قرآن شوند، گفت: مقام معظم رهبری آرزو داشتند در حوزه برای همه اقشار  مختلف از کودکان و حوزویان و دانشگاهیان قرآن بنویسند و بگویند و این آرزوی ایشان بلند است و حوزه باید آن را برآورده کند.

وی تاکید کرد: طلبه را باید از ابتدا با قرآن مانوس کرد تا وقتی وارد درس خارج شد یک دوره قرآن و تفسیر را ببیند، اما هنوز برنامه مدون که یک دوره قرآن در حوزه برای طلبه گفته بشود، نداریم.

حجة الاسلام خاتمی تصریح کرد: صرف و نحو را باید با قرآن آموزش دهیم، فصاحت و بلاغت باید با قرآن باشد و سپس طلبه را وارد تفسیر کنیم و یک دوره تفسیر اجمالی قرآن نوشته شود که هر یک از پایه‌ها چه تفسیری را بخوانند.

عضو شورای عالی حوزه گفت: تشکیلات قرآنی باید به این سمت بروند و این خلاء را پر نمایند و طلاب تا زمانی که تحت نظارت مدیریت هستند باید با قرآن مانوس بشوند و سپس در درس خارج تفسیر تحلیلی با گرایش‌های مختلف شرکت نمایند.

وی با بیان این‎که باید حتی در بخش‌های ادبی قرآن چهره‌های مجتهد داشته باشیم یادآور شد: مکتب ما همه جانبه و برنامه زندگی است که آن را باید از قرآن دربیاوریم و آیاتی که مربوط به سیاست، اخلاق و غیره است را از قرآن استخراج کنیم.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت افزود: انتظاری که از تشکیلات قرآنی وجود دارد ضمن این‎که شاگرد می‌پرورانند باید موج و فضای قرآنی به وجود آوردند.

حجة الاسلام خاتمی تاکید کرد: تشکیلات قرآنی فراوانی در کشور داریم و شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیری برای سامان‎دهی آن‎ها دارد که این قابل ستایش است، اما به نظر می‌رسد در کارهای کلان و تصمیم‌گیری‌های قرآنی جای حوزه خالی است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: باید از شورای عالی حوزه نماینده بخواهند و در برنامه‌ریزی‌ها نماینده حوزه را داشته باشند که در این صورت شورای عالی پاسخ‌گو خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر برای اتقان و استحکام کار خود نماینده‌ای ازحوزه علمیه حضور داشته باشد، شاهد بیشتر و بهتر شدن مباحث قرآنی خواهیم بود.

تنظیم: هومن بهلولی