تبیان، دستیار زندگی
بعد از اتمام افسانه شاتل ها، طوفان پروژه های فضایی که تمامی آن ها متعلق به کنکاش منظومه شمسی است اذهان علاقه مندان را به سمت خود معطوف کرده است. ناسا به سرانجام رساندن پروژه های عظیم تحقیقاتی خود را از سال گشته کلید زده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماموریتی برای کشف حیات در مریخ


بعد از اتمام افسانه شاتل ها، طوفان پروژه های فضایی که تمامی آن ها متعلق به کنکاش منظومه شمسی است اذهان علاقه مندان را به سمت خود معطوف کرده است. ناسا به سرانجام رساندن پروژه های عظیم تحقیقاتی خود را از سال گشته کلید زده است که تا سال آینده ادامه خواهد داشت. این سازمان دوران 23 ماهه فوق را " سال منظومه شمسی " نام گذاری کرده است و تقریبا در هر ماه از آن قرار است مجموعه‌ای از فضاپیما‌ها، مدارگردهای سیاره‌ای و کاوشگرها و سطح‌نوردهای اکتشافی را به فضا بفرستد. بخش دانش و فناوری تبیان از چند هفته گذشته اقدام به معرفی این ماموریت ها کرده است که این بار نوبت به آزمایشگاه علمی مریخ رسیده است.

ماموریتی برای کشف حیات در مریخ

Mars Science Laboratory  یا همان آزمایشگاه علمی مریخ که به اختصار MSL نامیده می شود نام یکی از پروژه های تحقیقاتی ناسا است که قرار است در آینده ای نزدیک به فضا پرتاب شود. در طی این ماموریت خودرویی به نام Curiosity ( کنجکاوی) بر روی سیاره مریخ فرود خواهد آمد و سطح آن را مورد کنکاش قرار می دهد.

آزمایشگاه علمی مریخ توسط راکت اطلس 5 به فضا پرتاب خواهد شد و پیش بینی می شود برای مدت یک سال مریخی ( معادل با 668 روز زمینی) فعالیت کند. مریخ نورد کنجکاوی بیش از 5 برابر مریخ نوردهای پیشین روح و فرصت وزن دارد و بیشتر از 10 برابر آن ها ابزارآلات علمی حمل می کند. انتظار می رود که نتایج به دست آمده از این ماموریت به مراتب بیشتر از مریخ نوردهای روح و فرصت باشد.

بر طبق برنامه ریزی های انجام شده MSL در زمانی بین 25 نوامبر تا 18 دسامبر سال 2011 یه سوی مریخ پرتاب خواهد شد و در زمانی بین 6 ام تا 20 ام آگوست سال 2012 بر روی سطح این سیاره و در دهانه گیل (Gale Crater) فرود خواهد آمد. مریخ نورد کنجکاوی در رسیدن به پاسخ این پرسش ما را یاری خواهد کرد که آیا سیاره مریخ توانایی پشتیبانی از حیات میکروبی را دارد یا خیر؟

به عبارت دیگر این ماموریت برای بررسی شرایط حیات در سطح سیاره سرخ برنامه ریزی شده است. ماموریتی که مبنای آن تجزیه و تحلیل خاک مریخ است

به طور کلی پروژه آزمایشگاه علمی مریخ 4 هدف عمده را دنبال می کند

1- بررسی شرایط حیات در مریخ

2-  توصیف شرایط آب و هوایی مریخ

3- توصیف شرایط ساختاری سیاره

4- ارائه اطلاعات مورد نیاز برای اکتشافات بعدی در سطح سیاره

ماموریتی برای کشف حیات در مریخ

مریخ نوردهای گذشته دارای طولی به اندازه 1.57 متر و وزنی برابر با 174 کیلوگرم بودند که تنها در حدود 7 کیلوگرم ابزارهای علمی با خود حمل می کردند. این در حالیست که مریخ نورد کنجکاوی طولی به اندازه 3 متر و وزنی معادل 900 کیلوگرم دارد که 80 کیلوگرم آن متعلق به ابزارآلات علمی آن است. برای این که حدود مریخ نورد کنجکاوی را درک کنید باید بگویم که این مریخ نورد در واقع ابعادی مانند ماشین مینی ماینر مستر بین دارد!

مریخ نورد کنجکاوی قادر است از موانعی به ارتفاع 75 سانتی متر در سطح مریخ عبور کند. سرعت متوسطی که برای این خودرو در نظر گرفته شده  نزدیک به 30 متر در ساعت است که پیش بینی می شود در طول ماموریت نزدیک به 19 کیلومتر را طی کند.

یکی از چالش های عظیمی که بر سر راه این پروژه قرار داشت فرود مریخ نورد کنجکاوی بر سطح مریخ بود. فکر می کنم شما هم با ما هم عقیده باشید که سالم فرود آوردن یک جرم 900 کیلوگرمی بر روی یک سیاره دیگر کار راحتی نباشد! روش در نظر گرفته شده برای فرود مریخ نورد این گونه است که ابتدا بعد از عبور از جو، سپر حرارتی که کار محافظت از وسایل را در برابر گرمای ناشی از اصطکاک به عهده دارد از بدنه جدا می شود.  سپس چتر نجات برای کم کردن سرعت و کنترل آن باز خواهد شد. بعد از این مرحله خودرو به همراه یک جرثقیل هوایی از چتر نجات و سپر پشتی جدا می شود. جرثقیل هوایی به کمک 4 موشکی که در 4 گوشه آن قرار گرفته است خود را به سطح مریخ نزدیک می کند و مریخ نورد را توسط ریسمانی به آرامی در سطح سیاره قرار می دهد. بعد از قرار گرفتن مریخ نورد در سیاره، جرثقیل از بالای سر آن به مکان دیگری منتقل می شود تا بر روی کنجکاوی و یا پیرامون آن سقوط نکند.

ماموریتی برای کشف حیات در مریخ

دهانه‌ی برخوردی 154 کیلومتری گیل(Gale) که محل فرود آزمایشگاه علمی مریخ است در نزدیکی خط استوای مریخ قرار دارد. این نام به افتخار یک ستاره شناس آماتور به نام Walter Frederick Gale که در اواخر قرن نوزدهم مریخ را رصد کرد و از حضور کانال هایی در آن خبر داد نام گذاری شده است. در داخل گیل، کوه قابل‌توجهی وجود دارد که لایه‌لایه است و در حدود 5 کیلومتر از کف دهانه ارتفاع دارد. به نظر می‌رسد که ساختارها و لایه‌هایی که در نزدیکی کوهپایه شکل گرفته است، در دوران کهن و به وسیله‌ی رسوبات آب به وجود آمده باشد. نقطه‌ای در نزدیکی شمال دهانه و در پای کوه به عنوان هدف برای ماموریت آزمایشگاه علمی مریخ  انتخاب شده است.

* این فیلم مراحل کامل ماموریت آزمایشگاه علمی مریخ از لحظه پرتاب تا لحظه فرود و انجام عملیات را نشان می دهد.

* این فیلم تمامی مراحل فرود را که در بالا به آن اشاره شد به طور کامل نمایش می دهد.

* این فیلم نیز نمایی کامل از دهانه گیل را به شما نشان می دهد.

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

nasa

تصویر روز نجوم