تبیان، دستیار زندگی
ظرف 22 سال گذشته جمهوری اسلامی با بحران‌هایی حتی شدیدتر از دهه نخست استقرار خود، روبه‌رو شد كه از تمام آن‌ها نیز با تدبیر و بصیرت الهی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، گذر كرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرازهایی از بصیرت رهبر انقلاب


ظرف 33 سال گذشته جمهوری اسلامی با بحران‌هایی حتی شدیدتر از دهه نخست استقرار خود، روبه‌رو شد كه از تمام آن‌ها نیز با تدبیر و بصیرت الهی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، گذر كرد.


بخش نخست

امام و رهبر

انقلاب اسلامی ایران در 33 سال گذشته، با بحران‌های بسیاری از سوی دشمنان اسلام و همین‌طور ابتلائات مختلفی روبه‌رو شده است. دهه اول انقلاب، مصادف با رهبری پیامبرگونه حضرت ‌امام‌خمینی قدس‌الله نفسه‌ الزكیه بود و آن پیر سفر كرده با تمام مشكلات، با بصیرت خدایی خویش مقابله كرده و سكان انقلاب را به سلامت، به جانشین شایسته و بی‌بدیل خود سپرد.

ظرف 33 سال گذشته نیز، جمهوری اسلامی با بحران‌هایی حتی شدیدتر از دهه نخست استقرار خود، روبه‌رو شد كه از تمام آن‌ها نیز با تدبیر و بصیرت الهی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، گذر كرد.

نگاهی كوتاه به تعدادی از گردنه‌های صعب‌العبوری كه با درایت رهبر حكیم انقلاب از آن گذشتیم، موجب شكر بهتر نعمت ولایت فقیه خواهد بود؛ ان‌شاءالله.

یك: بحران ناشی از ارتحال حضرت امام

رحلت حضرت امام خمینی، شوك عظیم و ضربه بزرگی به ملت ایران وارد نمود؛ امامی كه روح و جان ملت بود و همگان حاضر بودند جان ناقابل خویش را نثار او كنند تا پرچم انقلاب  اسلامی را خود به حضرت صاحب‌الزمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف تقدیم كند.

مردم هرگز تصور نمی‌كردند روزی بیاید كه آن‌ها زنده باشند و امام و رهبر كبیرشان رهسپار ملكوت اعلی شده باشد.

اما امت اسلام بایستی این امتحان و ابتلا را پشت ‌سر می‌گذاشت. حضرت امام كه عزت و شرافت را به ایران و ایرانی بازگردانده بود و بالاتر از آن، اسلام عزیز را احیاء كرده بود، در راه سفر آخرت بود ولی ملت ایران، اصلاً نمی‌توانست چنین چیزی را بپذیرد.

پیر جماران كه داغ‌های بسیاری اعم از شهادت فرزند مجتهد، شاگردان مبرزی چون شهیدان بهشتی، مطهری، مفتح، باهنر و ... و بسیاری از یاران با وفای‌شان را دیده بودند و مشكلات بزرگی را از این مملكت، رفع كرده بودند، به دلیل بیماری چند روزی در بیمارستان بقیه‌الله(عج) بستری شدند ولی متأسفانه از آن خارج نشدند.

روح پاك امام امت به خدا پیوست و امتی را تا ابد داغدار كرد. شوك ارتحال ملكوتی حضرت ‌امام به حدی شدید و این اتفاق به قدری برای ملت، غیر قابل باور بود كه مردم تاب از دست داده بودند.

فراق امام، نخستین بحرانی بود كه حضرت آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای با آن روبه‌رو بودند. هدایت و رهبری امتی داغدار، نخستین روزهای ولایت رهبر حكیم انقلاب را بسیار پرالتهاب و سخت كرده بود. از سوی دیگر، كشور تازه 10 ماه بود از جنگی تحمیلی و طولانی‌مدت رسته بود و مسؤولیت رهبری انقلابی بر دوش رهبر بزرگوارمان قرار گرفته بود

به هر سوی می‌نگریستی، صدای شیون مرد و زن را می‌شنیدی. حضور یازده میلیون نفر در مشایعت پیكر مطهر و مقدس حضرت‌امام تا عرش، خود گویای اوج محبوبیت آن حضرت بود.

فراق امام، نخستین بحرانی بود كه حضرت آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای با آن روبه‌رو بودند. هدایت و رهبری امتی داغدار، نخستین روزهای ولایت رهبر حكیم انقلاب را بسیار پرالتهاب و سخت كرده بود. از سوی دیگر، كشور تازه 10 ماه بود از جنگی تحمیلی و طولانی‌مدت رسته بود و مسؤولیت رهبری انقلابی بر دوش رهبر بزرگوارمان قرار گرفته بود كه از سوی تمام دنیای استكبار، صهیونیزم و كمونیزم تهدید می‌شد.

پر كردن جای رهبری الهی همانند حضرت امام برای امت سوگوار، در كنار مشكلات بسیاری چون ویرانی ناشی از جنگی طولانی  و... نخستین بحران رهبری حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌‌ای بود كه به لطف خداوند متعال و یاری حضرت مهدی موعود(عج)، رهبر معظم انقلاب با موفقیت، آن را پشت ‌سر گذاشتند.

محمدمهدی تقوی

بخش سیاست تبیان