تبیان، دستیار زندگی
چندی قبل در حاشیه‌ی مراسم تجلیل از عوامل مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» در تالار دانشگاه علوم پزشکی تهران، رضا استادی مدیر روابط عمومی «مختارنامه» از خراب شدن ناگهانی دکورهای این سریال خبر داد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مختار کجایی که دارالاماره خراب شد!


چندی قبل در حاشیه‌ی مراسم تجلیل از عوامل مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» در تالار دانشگاه علوم پزشکی تهران، رضا استادی مدیر روابط عمومی «مختارنامه» از خراب شدن ناگهانی دکورهای این سریال خبر داد .


مختار کجایی که دارالاماره خراب شد!

رضا استادی گفت : محمود فلاح تهیه‌کننده برنامه هم‌اکنون برای مذاکراتی در احمدآباد مستوفی است تا شاید از سرنوشت غم‌انگیز این دکورها یعنی خراب شدن توسط بلدزر جلوگیری شود. البته این بخشی از خبر بود ولی واقعیت خبر نبود؛ چرا که تاکنون تمامی مخاطبان تلویزیونی می پنداشتند دکورهای مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» با هزینه‌های میلیونی و شاید هم با سر جمع پرداخت‌های دستمزد طراح صحنه، دکوراتورها واجاره زمین کشاورزی در طول این سال‌ها، با میلیاردها تومان، از جمله اموال رسانه ملی است اما واقعیت این نیست وگرنه نباید شاهد تخریب دکور این مجموعه در زمان پخش آن باشیم.

وی در ادامه آورده است: فارغ از هرگونه پیش داوری درباره‌ی اهمیت و جایگاه مجموعه تلویزیونی « مختارنامه» باید گفت چرا سازندگان مجموعه تلویزیونی چند میلیارد تومانی برای ساخت دکور از فضای اجاره‌ای بهره بگیرند که بعدها نتوانند از عهده مسؤولیت نگهداری آن برآیند؟

او سپس درباره‌ی بازدید معاون سیما از دکورهای «مختارنامه» اشاره کرده و نوشته است: گویا در پی هشدار سازندگان «مختارنامه» نسبت به تخریب دکورهای این سریال، معاون سیما قرار است از دکورهای «مختارنامه» بازدید ‌کند.

از نظر خبری، خراب کردن دکورهای مختارنامه آن چنان غم‌انگیز نیست ولی این نکته غم‌انگیز است که بزرگترین و پرهزینه‌ترین مجموعه تاریخی رسانه ملی بر روی زمین اجاره یی ساخته شده و کسی در رسانه ملی پاسخگوی این اشتباه نیست، مگر قیمت زمین در سال‌های شروع کار «مختارنامه» چقدر بود؟ شاید با هزینه اجاره بهای آن در طول سال‌های اخیر، زمین کشاورزی مورد نظر را می‌شد خرید.

خراب کردن دکورهای مختارنامه آن چنان غم‌انگیز نیست ولی این نکته غم‌انگیز است که بزرگترین و پرهزینه‌ترین مجموعه تاریخی رسانه ملی بر روی زمین اجاره یی ساخته شده و کسی در رسانه ملی پاسخگوی این اشتباه نیست، مگر قیمت زمین در سال‌های شروع کار «مختارنامه» چقدر بود؟

هوشنگ صدفی در نقد خود پرسش‌هایی را مطرح کرده و آورده است: حال چرا این دکور با این هزینه و عظمت در احمدآباد مستوفی ساخته شد؟ البته ماجرای غم‌انگیز به دکور «مختارنامه» ختم نمی‌شود؛ راستی دکورهای مجموعه تلویزیونی «حضرت یوسف(ع)» در شهرک دفاع مقدس در چه وضعیتی هستند؟ آیا آین دکورها هم در مقابل باد، باران و سرما مقاومت دارند؟ چرا باید بودجه رسانه ملی اینگونه به هدر رود؟ چرا سازمان صداوسیما با توان تولیدی ده‌ها برنامه و مجموعه تلویزیونی تاریخی در طول سال، ۱۰ الی ۱۵ هکتار زمین بکر نداشته باشد که تهیه کنندگان چنین برنامه هایی بتوانند دکورهای بزرگ را در آن بنا نهند؟

مختار کجایی که دارالاماره خراب شد!

این منتقد نوشته است: در رسانه ملی مرسوم است تهیه‌کنندگان برنامه‌ها بعد از ساخت هر برنامه‌ای در حین تسویه حساب با شبکه تلویزیونی، البسه، لوازم و سایرموارد غیرمصرفی را تحویل دهند طبیعی است اگر در طول این سال‌ها لوازم صحنه، لباس و دکورهای برنامه‌های تاریخی و غیرتاریخی تحویل می‌شدند شاید در تولید و برآورد برنامه‌های کوچک مناسبتی دیگر نیازی به هزینه کرد دکور و لوازم صحنه نبود.

او سپس با بیان اینکه تخریب دکورهای «مختارنامه» را باید به فال نیک گرفت، آورده است: از این به بعد باید مسؤولان رسانه ملی هوشیار باشند که تهیه‌کنندگان مجموعه‌های تاریخی در چارچوب قواعد و آیین نامه‌های رسانه ملی موظف به تحویل دکور و لوازم صحنه تولیدی هستند.

هوشنگ صدفی در پایان این مطلب نوشته است: راستی یادم رفت تا به حال به فکر دکورهای تهران قدیم شهرک غزالی بودید؟ سال قبل در حین ساخت فیلم مستندی در کوچه خانی‌آباد مرحوم حاتمی، شاهد تصاویر اسف باری از این دکورها بودم، بد نیست معاون سیما بعد از احمدآباد مستوفی سری هم به شهرک غزالی بزند! امیدوارم قبل از آنکه مختار به داد مختارنامه برسد مدیران رسانه ملی وظیفه خود را نسبت به دکورها انجام دهند.

و حال .....

مختار کجایی که دارالاماره خراب شد!

تهیه‌کننده «مختارنامه» به دادگاه احضار شد

با شکایت صاحبان زمین‌های احمدآباد مستوفی

در پی شکایت صاحبان زمین‌های احمدآباد مستوفی که دکورهای سریال «مختارنامه» در آن واقع شده است، محمود فلاح ـ تهیه‌کننده این سریال ـ به دادگاه احضار شد. محمود فلاح با اعلام این خبر گفت: 31 خرداد ماه موعد پایان اجاره نامه بود. ما درصدد تمدید اجاره زمین‌ها تا سه ماه دیگر بودیم که صاحبان زمین‌ها موافقت نکردند.

وی ادامه داد: آنها برای این که حکم تخلیه را بگیرند به دادگاه شکایت کردند. به همین دلیل ساعت 10صبح هشتم مرداد در شعبه پنج دادسرای اسلامشهر حاضر شدم.

فلاح در توضیح آنچه در این دادگاه اتفاق افتاده، گفت: من با یک وکیل از طرف سازمان صدا و سیما در دادگاه شرکت کردم. قاضی نیز صحبت‌های من و صاحبان زمین‌ها را گوش داد. در نهایت قرار شد که دادگاه درباره‌ی تمدید اجاره زمین‌ها تصمیم‌گیری و حکم را تا چند روز آینده به ما ابلاغ کند. بحث زمین‌های «مختارنامه» و تخریب دکورهای آن از چندی پیش مطرح شده است.

قرار بود با بازدید معاون سیما که خرداد ماه امسال صورت گرفت، این زمین‌ها به مدت سه ماه دیگر تمدید شود تا سازمان صداوسیما نسبت به خرید آنها تصمیم قطعی بگیرد.

فرآوری : مسعود عجمی

بخش سینما وتلویزیون تبیان 


منبع:سینمای ما ، تریبون