تبیان، دستیار زندگی

افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد دوم)

برنامه‌ی امروز برای کسانی مناسب‌تر است که دوست دارند سحری مفصل‌تری داشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

روزه داری

 

پیشنهاد اول ما افطاری و سحری سبکی داشت، اما شام آن باب دل کسانی بود که اهل پلو خورش هستند.

امروز کمی برنامه را تغییر می‌دهیم. یعنی شام را سبک‌تر و سحری را مانند ناهار در نظر می‌گیریم. با ما همراه باشید...

 

حال، پیشنهاد امروز ما:

 

افطار:

یک استکان آب جوش یا چای کم رنگ + 2 عدد خرما + یک کاسه شله‌زرد کم‌شیرین (به اندازه‌ی سه‌چهارم لیوان) + یک فنجان شیر کم چرب.

 

توضیحات:

1- این که همیشه بر مصرف شیر کم‌چرب توصیه می‌شود سه دلیل مهم دارد؛ یکی این که کم‌چرب بودن باعث جذب بیشتر کلسیم شیر می‌شود و دیگر این که چربی کمتر برابر است با کالری کمتر و دلیل سوم این که چربی شیر از نوع چربی اشباع است و این برای افراد مبتلا به چربی خون بالا و ناراحتی‌های قلبی مناسب نیست.

2- شله‌زرد را خودتان در منزل تهیه نمایید تا هم از سلامت و بهداشت آن اطمینان داشته باشید و هم این که بر روی مواد اولیه‌ی آن کنترل داشته باشید. سعی کنید آن را خیلی شیرین نکنید. ابتدا شاید خیلی از مزه‌ی آن خوش‌تان نیاید اما ذائقه را می‌توان کم کم تغییر داد.

 

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً حدود ساعت 21:30

شام:

3 کف دست نان + یک برش کوکو سبزی به اندازه‌ی 10 در 10 سانتی‌متری + سالاد کاهو به اندازه‌ی یک لیوان با آب‌لیمو و یک قاشق مرباخوری روغن زیتون + به اندازه‌ی نصف لیوان ماست کم‌چرب.

 

توضیحات:

1- نان‌های سبوس دار همیشه در اولویت هستند. سبوس علاوه بر همه‌ی فواید دیگری که دارد برای پیشگیری از یبوست که یکی از مشکلات برخی افراد در این ماه است، مفید است. اگر از نان‌های سنتی استفاده می‌کنید نان سنگک بر دیگر نان‌ها برتری دارد. اگر از نان‌های حجیم و نیمه حجیم بسته بندی شده استفاده می‌کنید نان‌های جو و نان‌های سبوس دار مناسب هستند.

نکته‌ی دیگری که در مورد نان‌ها باید متذکر شوم این است که منظور از کف دست، کف دست بدون انگشتان است. اگر ترازو دارید می‌توانید 30 گرم از نان را بکشید. در واقع هر واحد نان یک کف دست نان سنگک، یا 30 گرم نان است. اگر از نان لواش استفاده می‌کنید می‌توانید آن را 4 برابر کنید. یعنی به جای یک کف دست نان سنگک، 4 کف دست نان لواش مصرف نمایید.

 

2- کوکو سبزی را با روغن کمی، تفت نمایید. اگر شعله‌ی گاز را کم کنید احتیاجی به روغن زیاد ندارید.

 

3- سالاد و سبزی‌های برنامه‌ی غذایی را حتماً رعایت نمایید تا هم ویتامین‌ها و املاح مورد نیازتان تأمین شود و هم از یبوست و دیگر مشکلات روده‌ای در امان باشید. اگر سبزیجات و میوه‌های رژیم را از قلم نیندازید همواره پوست و مویی شاداب و سالم خواهید داشت و زودتر احساس سیری می‌کنید.

ماست

4- ماست دارای فواید زیادی است که با کلیک بر روی اینجا می‌توانید خواص آن را ببینید، اما نکته‌ای که باید متذکر شوم این است که آن را هم حتماً در برنامه‌ی غذایی‌تان داشته باشید. خیلی‌ها فکر می‌کنند فقط غذای اصلی رژیم است که مهم است، اما در واقع غذای اصلی بیشتر حکم تأمین کالری و سیری روانی فرد را دارد و آن چه مهم‌تر است میوه‌ها و سبزی‌ها و لبنیات برنامه‌ی غذایی می‌باشد.

ماست سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، مخصوصاً اگر از نوع پروبیوتیک‌ها باشد. با تقویت سیستم ایمنی بدن، کمتر بیمار می‌شویم و در نتیجه بهتر می‌توانیم از فواید معنوی این ماه پر برکت بهره ببریم.

 

 

موقع خواب:

2 واحد میوه (مثلاً 2 عدد آلو سیاه یا آلو زرد و یک عدد سیب).

 

سحری:

یک استکان آب جوش یا چای کم‌رنگ + 1 عدد خرما + لوبیا پلو ( 14 قاشق سرصاف لوبیاپلو با 4 قاشق غذاخوری سرصاف گوشت چرخ کرده‌ی کم‌چرب) + یک پیش‌دستی سبزی خوردن + به اندازه‌ی نصف لیوان ماست کم‌چرب + نصف لیوان طالبی پوره شده‌ی بدون شکر.

 

توضیحات:

1- بهتر است گوشت را خودتان در منزل چرخ کنید؛ هم بهداشتی‌تر است و هم کیفیت بهتری دارد. اگر عادت دارید لوبیا پلو را با گوشت تکه شده طبخ نمایید، به جای چهار قاشق سرصاف گوشت چرخ کرده می توانید چهار تکه گوشت قطعه شده مصرف نمایید.

2- نوشیدن آب زیاد به تنهایی باعث کاهش تشنگی در طول روز نمی‌شود. آّب را باید به وسیله‌ی یک ماده‌ای در بدن نگه داشت تا کم کم رها شود و ما کمتر احساس تشنگی کنیم. این ماده فیبر است. طالبی پوره شده یا همان آب طالبی این خاصیت را دارد؛ چرا که هم آب دارد و هم فیبر.

سالاد و سبزی‌های برنامه‌ی غذایی را حتماً رعایت نمایید تا هم ویتامین‌ها

و املاح مورد نیازتان تأمین شود و هم از یبوست و دیگر مشکلات روده‌ای

در امان باشید

چند نکته:

* این برنامه غذایی حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد؛ البته به شرط این که در تهیه‌ی غذاها از روغن کمی استفاده شود. آقایان می‌توانند کمی بیش از آن را مصرف نمایند.

* اگر در طول روز فعالیت زیادی دارید می‌توانید میوه‌ی بیشتری مصرف نمایید.

* برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی کالری و واحدهای مختلف غذایی اینجا را کلیک کنید.

* در نهایت اینکه باید حدود 8 – 6 لیوان آب و مایعات در فاصله زمانی افطار تا سحر نوشیده شود.

 

تا فردا و یک پیشنهاد تازه، التماس دعا.

 

 


 

مطالب مرتبط:

موقع افطار پُرخوری نکنید

 

8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری

موقع سحری و افطار چه بخوریم؟

مژده به چاق ها در ماه رمضان

تاثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

بخور نخورهای ماه رمضان

سحری مثل ناهار سبک باشد

در تابستان حتما سحری بخورید

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.