تبیان، دستیار زندگی
میوه‌ها گروهی از مواد غذایی هستند که ویتامین‌ها و املاحشان می‌تواند نیاز روزانه بدن را به این مواد تأمین کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر کودک‌تان میوه نمی‌خورد...

میوه‌ها را شکلاتی کنید!


میوه‌ها گروهی از مواد غذایی هستند که ویتامین‌ها و املاحشان می‌تواند نیاز روزانه بدن را به این مواد تأمین کند...


میوه شکلاتی

البته با وجودی که مصرف 3 تا 4 واحد میوه در روز به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌شود اما بچه‌ها به تقلید از والدین‌شان میوه می‌خورند یا بیش از نیاز روزانه یا کمتر از آن. بنابراین اگر فرزند شما میوه‌خور نیست، بهتر است با روشی که به شما توصیه می‌کنیم برای او بشقاب میوه بچینید و او را به میوه خوردن تشویق کنید.

نکته خانه‌داری

مهم‌ترین نکته در مصرف میوه‌ها آن است که باید آن‌ها را تازه به تازه خریداری کنید و حتماً میوه‌های فصل را برای خوردن در نظر بگیرید. به این ترتیب ویتامین‌های بیشتری دریافت می‌شود.

نکته دیگر شستشوی میوه‌ها به خصوص در فصل تابستان است زیرا بیشتر میوه‌ها با پوست میل می‌شوند و همین موضوع زمینه را برای ابتلا به عفونت‌های گوارشی بیشتر می‌کند.

مـواد لازم  برای 4 کودک

موز متوسط                        2 عدد                      180 کیلوکالری

توت‌فرنگی                         5/2 لیوان                  120 کیلوکالری

زردآلو                                 8 عدد                       120 کیلوکالری

شکلات آب شده               200 گرم                   1000 کیلوکالری

طـرز تـهـیـه

200 گرم شکلات را با کمی شیر آب کنید و بعد از ولرم شدن، توت‌فرنگی‌ها و زردآلوها را درسته تا نیمه در این شکلات فرو ببرید و بیرون بیاورید، موزها را نیز حلقه‌حلقه کنید و همین کار را در مورد آن‌ها هم انجام دهید و در سینی بچینید. میوه‌های آغشته به شکلات باید در دمای اتاق یا یخچال مدتی بمانند تا شکلات خود را بگیرد، آنگاه آن را برای عصرانه بچه‌ها سرو کنید.

مـقـدار کـالـری

این عصرانه حدود 1420 کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم آن به 4 قسمت، هر واحد 355 کیلوکالری انرژی خواهد داشت. خوردن چنین عصرانه‌ای برای بچه‌ها می‌تواند علاوه بر ویتامین‌ها و املاح موجود در میوه‌های یادشده، تأمین‌کننده انرژی قابل ملاحظه‌ای نیز باشد.

موز

مـوز علـیـه فـرامـوشـی

این میوه از منابع پتاسیم است به طوری که با خوردن 100 گرم از آن 400 میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌شود. این ماده معدنی در تولید انرژی و تحریک‌پذیری و انتقال عصبی دخیل است بنابراین برای بچه‌ها که به پتاسیم و انرژی بیشتری نیاز دارند، خوردن موز توصیه می‌شود.

یادتان باشد این میوه یکی از میوه‌های پرکالری است و خوردن یک موز متوسط 60 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند بنابراین در صورت مصرف این میوه، انرژی حاصل از مصرف آن را باید در کل انرژی روزانه کودک‌تان محاسبه کنید.

زردآلو

زردآلـو عـلـیـه کـم‌خـونـی

این میوه از منابع گیاهی آهن است و خوردن مرتب آن احتمال کم‌خونی را در بچه‌هایی که مستعد ابتلا به کم‌خونی هستند، کاهش می‌دهد.

این میوه بتاکاروتن فراوانی دارد. بررسی‌ها نشان داده‌اند که با خوردن 4 عدد زردآلو، 405 میکروگرم بتاکاروتن دریافت می‌شود که به تقویت سیستم دفاعی بچه‌ها کمک می‌کند. اگر فرزندتان زیاد سرما می‌خورد یا از بیماری‌های عفونی رنج می‌برد، بهتر است که این میوه را در برنامه غذایی روزانه وی بگنجانید.

یادتان باشد که هر 4 عدد زردآلو، 60 کیلوکالری انرژی دارد و یک واحد میوه محسوب می‌شود پس در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.

توت فرنگی

توت‌فرنگی علیه عـفـونـت‌هـا

توت‌فرنگی نیز از میوه‌های مورد علاقه بچه‌ها و از منابع عالی ویتامین C است. 100 گرم از آن، 77 میلی‌گرم ویتامین C دارد و دریافت آن می‌تواند به تقویت سیستم دفاعی آن‌ها کمک کند. این ماده مغذی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و در دوران رشد سریع یعنی کودکی، نیاز به آن افزایش پیدا می‌کند بنابراین عادت به خوردن توت‌فرنگی برای بچه‌ها عادت غذایی خوبی است.

یادتان باشد که هر یک و یک چهارم لیوان توت‌فرنگی یک واحد میوه است و 60 کیلوکالری انرژی دارد اما چون به طور کامل به مصرف می‌رسد و دارای سطحی متخلخل است، احتمال آلودگی آن بالاست در نتیجه هنگام شستشو باید دقت بیشتر به خرج داد تا بچه‌ها به بیماری‌های عفونی گوارشی مبتلا نشوند.

میوه شکلاتی

همراه این عصرانه

می‌توانید کمی بستنی وانیلی همراه این میوه‌ها سرو کنید به این ترتیب میزان کالری دریافتی بیشتر نیز خواهد شد.

از گزینه‌های دیگر برای سرو این میوه‌ها، انواع مغزهای خام مانند گردو، بادام و فندق است به این ترتیب ارزش غذایی میان‌وعده هر چه بیشتر خواهد شد.

البته بهترین روش سرو میوه‌ها، گذاشتن چند عدد از آن‌ها در بشقابی سفید است. از بچه‌ها بخواهید تمام محتویات بشقاب‌شان را به اتمام برسانند.

اگر کودک لاغر است

میوه‌ها را همراه کمی بستنی سرو کنید به این ترتیب میزان کالری دریافتی در این میان‌وعده بیشتر خواهد شد. البته یکی از نکات کلیدی در تغذیه کودکان لاغر مصرف وعده‌های متعدد اما کم‌حجم است که شما نیز باید به آن دقت داشته باشید.

اگر کودک زیاد سرما می‌خورد

توت‌فرنگی بیشتری در بشقاب فرزندتان بگذارید و آناناس را نیز در میان سایر میوه‌ها قرار دهید زیرا این میوه نیز از منابع ویتامین C و در تقویت سیستم دفاعی بدن موثر است.

اگر کودک یبوست دارد

خوردن میوه‌ها به کاهش شدت این بیماری کمک می‌کند اما موز در میان آن‌ها مؤثرتر است. البته کاکائو از مواد غذایی‌ای است که خوردن زیاد از حد آن می‌تواند باعث یبوست شود بنابراین در صورت شدت یافتن این عارضه بهتر است که از مقدار آن بکاهید یا نوع تلخ آن را انتخاب نکنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامت 329 - ساقی اخوان

مطالب مرتبط:

پای ماهی؛ غذایی لذیذ برای بچه‌ها

خوراک مرغ و آویشن(برای کودک)

10 ایده‌‌ ی غذایی برای کودکان

آشنایی با روش تهیه پای اسپاگتی

روش تهیه ی ساندویچ مرغ با سس آووکادو

کیک‌های کوچک برای بچه‌های کوچک

آدمک‌های زنجبیلی؛ عصرانه‌ای کودکانه

اگر کودک‌تان تخم‌مرغ نمی‌خورد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.