تبیان، دستیار زندگی
نور آفتاب بیماری افسردگی فصلی را که به علت کمبود آفتاب در پاییز و زمستان به وجود می‌آید، درمان می‌کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

11 تاثیر خوب و بد آفتاب بر بدن


نور آفتاب دارای یک سری فواید و یک سری مضرات برای سلامتی بدن است. پس سعی کنید همیشه به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید ، نه کم و نه زیاد.


نور آفتاب

7 تاثیر خوب نور آفتاب

1- بیماری قلبی و دیابت

هوای آزاد و نور آفتاب، خطر بروز بیماری قلبی و دیابت را در افراد مسن کاهش می‌دهد.

2- بیماری افسردگی فصلی

نور آفتاب بیماری افسردگی فصلی را که به علت کمبود آفتاب در پاییز و زمستان به وجود می‌آید، درمان می‌کند. آفتاب بدن را شل کرده و حالت خلسه‌ای در بدن به وجود میاورد که بدن در حالت استراحت قرار می‌گیرد. آفتاب احساس شادی و سلامتی را در بدن بالا می‌برد.

3- پسوریازیس

پسوریازیس، نوعی بیماری ایمنی در بدن است و نور آفتاب در تنظیم آن نقش دارد. اما استفاده نادرست از اشعه ماورای بنفش خورشید به شکلی که سبب سوختگی پوست و برنزه شدن آن شود، می‌تواند بیماری را بدتر کند.

4- ضدعفونی کننده

نور آفتاب اثر ضد عفونی کنندگی دارد. آفتاب گردش خون را بالا می‌برد و کمک به درمان بیماری‌های پوستی می‌کند.

5- MS یا ام اس

نور آفتاب با کاهش علائم ام اس ارتباط دارد. ام اس نوعی بیماری عصبی است که با بروز اختلالات حسی و حرکتی و علایمی مانند فلج اندام‌ها بروز می‌کند. اگر بیماران مبتلا به ام اس بخشی از وقت روزانه خود را در برابر نور آفتاب سپری کنند، بروز حملات بیماری در آنان کاهش می‌یابد.

اشعه مادون قرمز نور خورشید بیش از ویتامین D، در کنترل م اس می‌تواند نقش داشته باشد.

6- ویتامین D و سندرم متابولیک

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب به ساخت ویتامین D در بدن کمک می‌کند. ویتامینی که افراد مسن‌تر عموما به دلیل سبک، از کمبود آن رنج می‌برند.

میزان کم ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک ارتباط دارد و همچنین به طور قابل توجهی با افزایش مقاومت در برابر انسولین مربوط است.

چاقی مفرط، فشار خون بالا، قند خون بالا و کلسترول بالا که همگی در زیرمجموعه سندرم متابولیک قرار می‌گیرند،‌ می‌تواند به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت بینجامند.

آفتاب نقش بسزایی در تولید ویتامین D و آزاد شدن آن در جریان خون دارد. این ویتامین برای پوست و استخوان ضروری می‌باشد و به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند.

7- ویتامین D و استخوان

دریافت نور مستقیم خورشید از نیازهای حیاتی کودکان به خصوص در دوران شیرخوارگی است. نور خورشید، به عنوان یک منبع مهم، در تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن نقش کلیدی دارد. ویتامین D در رشد و تکامل استخوان‌های بدن کودک نقش حیاتی را دارد و کمبود آن زمینه‌ساز بروز مشکلاتی مانند تأخیر در سینه‌خیز و چهار دست و پا راه رفتن، دیر نشستن و درآمدن دندان‌های کودک، ایجاد پاهای پرانتزی (بیماری راشیتیسم) و نرمی استخوان جمجمه است.

پوکی استخوان نوعی بیماری است که معمولا افراد بزرگسال به آن مبتلا می‌شوند، هر چند مصرف غذاهای مختلف می‌تواند در پیشگیری از بروز این عارضه موثر باشد، اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید به عنوان ساده‌ترین راه مقابله با این بیماری شناخته شده است.

ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها ضروری است و این ویتامین در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب در بدن تولید می‌شود. 10 تا 20 دقیقه ماندن در زیر نور مستقیم آفتاب (نه از پشت شیشه)، نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می‌کند

افراد با پوست روشن نسبت به تیره‌پوست ها می‌توانند با مدت کمتری ایستادن در زیر نور آفتاب، نیاز خود به این ویتامین را تامین کنند.

عدم دسترسی مناسب به نور مستقیم آفتاب به ویژه در گروه زنان و دختران باعث شده تا کمبود ویتامین D در بدن این افراد، بیش از گذشته پررنگ شود.

نور آفتاب

6 تاثیر بد نور آفتاب

1- آکنه روزاسه

یکی از عوامل محیطی موثر در بروز بیماری روزاسه، نور آفتاب می‌باشد. آکنه روزاسه، عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست. غالبا این علائم در گونه‌ها، بینی و پیشانی دیده می شود.

2- بیماری‌های پوست

آفتاب پوست را زمخت می‌کند و سرعت رشد و تولید لایه‌های اولیه را در پوست بالا می‌برد. آفتاب به پوست صدمه می‌زند و باعث شل شدن و چروک آن می‌کند. آفتاب باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

3- بیماری‌های سیستم ایمنی در بدن زنان

زنانی که در مناطق با تابش شدید نورآفتاب زندگی می‌کنند، به دلیل تماس زیاد با اشعه فرابنفش، به بیماری ماهیچه‌ای سیستم ایمنی موسوم به میوسیت مبتلا می‌شوند. زنان بیشتر از مردان به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، اما تاکنون علت این میزان بالای ابتلا در زنان مشخص نبوده است.

4- سرطان پوست

احتمال بروز سرطان پوست در افرادی که به مدت طولانی دچار آفتاب سوختگی می‌شوند بیش از سایر افراد است. آفتاب سوختگی جز آن دسته از بیماری‌هایی است که بر اثر تماس طولانی مدت پوست با نور آفتاب به وجود می‌آید. ممکن است آفتاب سوختگی اثرات منفی خود را به سرعت نشان ندهد و پس از 10 سال این عوارض نمایان شود. هر چقدر پوست فرد به سمت گندمی، سیاه و سبزه متمایل باشد، احتمال بروز این بیماری در آن‌ها کمتر است.

5- لوپوس

عوامل محیطی از جمله نور آفتاب می‌تواند منجر به تشدید یا بروز بیماری لوپوس شود. لوپوس، بیماری‌ای است که در آن، سلول‌های ایمنی بدن بر ضد سلول‌های بدن فعال شده و منجر به عوارضی در بدن می‌شوند. در این بیماری، بثورات پوستی روی صورت به شکل خط و خال صورت گرگ است.

6- ناخنک چشم

در بیماری ناخنک چشم، یک بافت اضافی در ناحیه سفیدی چشم (بیشتر در بخش داخلی چشم) در مجاورت قرنیه (بخش رنگی چشم) به وجود می‌آید. ناخنک، شایع‌ترین عارضه چشمی پس از کاتاراکت (آب مروارید) است. ناخنک چشم، خفیف‌ترین عارضه اشعه ماورای بنفش نور آفتاب است. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آفتاب، بدون استفاده از عینک آفتابی، از علل مهم بروز آن است.

فرآوری : مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


منابع :

سایت پزشکان ایران

سایت پزشکان بدون مرز

سایت دکتر آمری نیا

سلامت نیوز - شهریار اقتصادی - متخصص تغذیه

ایران سلامت – دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه تهران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.