تبیان، دستیار زندگی
داستان‌های تكراری «هانیه»‌ها و «نیما»‌ها بهانه‌ای شده است تا بار دیگر برخی رسانه‌ها و البته دستگاه قضایی و در كنار آنها مجلس شورای اسلامی به فكر را‌ه‌حلی برای این معضل اجتماعی و دردناك بیفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارسال لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به مجلس


داستان‌های تكراری «هانیه»‌ها و «نیما»‌ها بهانه‌ای شده است تا بار دیگر برخی رسانه‌ها و البته دستگاه قضایی و در كنار آنها مجلس شورای اسلامی به فكر را‌ه‌حلی برای این معضل اجتماعی و دردناك بیفتند.

کودک آزاری

پدیده‌ی كودك‌آزاری در اكثر جوامع با شكل‌ها و شیوه‌های متفاوت اما با اثرات نسبتا یكسان وجود دارد. این روزها متاسفانه در ایران نیز انتشار برخی اخبار با موضوع كود‌ك‌آزاری پرده از یك واقعیت پنهان و آزاددهنده برداشته است. اكثر حقوقدانان و برخی قانونگذاران بر این باورند كه گسترش معضل كودك‌آزاری در ایران ناشی از نقص قوانین و عدم حمایت جدی از كودكان بزه‌دیده و مقابله واقعی با بزهكاران است. آنها معتقدند، تصریح و تاكید قانون بر شفاف برخورد كردن با كودك‌آزاران و در كنار آن حمایت سریع و آسیب‌شناسانه از بزه‌دیدگان گامی موثر در جهت پیش‌گیری از كودك‌آزاری در جامعه خواهد بود.

داستان‌های تكراری «هانیه»‌ها و «نیما»‌ها بهانه‌ای شده است تا بار دیگر برخی رسانه‌ها و البته دستگاه قضایی و در كنار آنها مجلس شورای اسلامی به فكر را‌ه‌حلی برای این معضل اجتماعی و دردناك بیفتند.

درحالی لایحه‌ حمایت از كودكان و نوجوانان روز یكشنبه در جلسه هیات دولت به تصویب رسید كه این روزها در رسانه‌ها اخبار زیادی درباره كودك‌آزاری و فوت كودكان ناشی از این موضوع منتشر می‌شود و متاسفانه طبق آمار بیشتر این آزار و اذیت‌ها نیز از سوی پدر و مادرها یا سرپرست قانونی كودكان صورت می‌گیرد، با این وجود باید منتظر ماند تا پس از بررسی این لایحه در مجلس و تایید آن در شورای نگهبان به طور قانونی اجرایی شود.

این لایحه دارای 49 ماده و 44 فصل است که در فصل اول آن به وضعیت‌های مخاطره‌آمیز برای طفل اشاره شده که فقدان سرپرستی، فرار از خانه، زندانی والدین، خشونت مستمر، عدم ثبت ولادت، سوءرفتار بهره‌کشی و فعالیت مجرمانه به وسیله کودک از آن جمله است

فاطمه بداغی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در این باره با بیان اینكه دولت به منظور کاهش خلأهای مربوط به بزه‌دیدگی کودکان و نوجوانان «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» را تصویب کرده اظهار داشت: کمیسیون لوایح دولت این لایحه را در 16 جلسه کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی دخیل در حوزه کودکان و نوجوانان، قوه قضائیه و همچنین معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مورد بررسی قرار داد که به تصویب هیات وزیران رسید. وی از ارسال این لایحه تا پایان هفته به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این لایحه دارای 49 ماده و 44 فصل است که در فصل اول آن به وضعیت‌های مخاطره‌آمیز برای طفل اشاره شده که فقدان سرپرستی، فرار از خانه، زندانی والدین، خشونت مستمر، عدم ثبت ولادت، سوءرفتار بهره‌کشی و فعالیت مجرمانه به وسیله کودک از آن جمله است.

بداغی به تشکیلات حمایتی از کودک در این لایحه اشاره و خاطر‌نشان کرد: دفتری با عنوان حمایت قضایی از کودکان و نوجوانان تحت نظر دادستان پیش‌بینی شده است که وظیفه پیشگیری، مشاوره، معرفی به مراکز حمایتی و نظارت بر اجرای حکم را برعهده دارد.

هانیه-کودک آزاری

معاون حقوقی رئیس‌جمهور به ایسنا گفت: دستگاه‌هایی مانند سازمان بهزیستی، سازمان اقدامات تامین تربیتی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و همچنین نیروی انتظامی وظایف مهمی را برعهده دارند که در این لایحه به آن پرداخته شده است

وی در این‌باره افزود: شناسایی کودکان در معرض خطر، توانمندسازی، برقراری امنیت و معرفی به مراجع قضایی یا حمایتی برای برداشتن خطر از کودک از جمله وظایف دستگاه‌ها و مراکز یاد شده است. بداغی خاطرنشان کرد: در این لایحه پیش‌بینی شده تا کودکان هم بتوانند اعلام شکایت کنند که این مورد تاکنون در کشورمان سابقه نداشته است. معاون رئیس‌جمهور گفت: در این لایحه فصلی به جرائم و مجازات‌ها و فصل دیگری به جرم‌انگاری‌های جدید اختصاص پیدا کرده و برای آن مجازات تعیین شده است. وی به برخی جرائم جدید اشاره کرد و گفت: ترغیب یا آموزش روش‌های خودکشی، آموزش مضامین مستهجن، افشای مشخصات طفل‌بزه دیده یا در معرض خطر و ترغیب کودکان به ترک تحصیل یا فرار جرم محسوب شده و برای آن مجازات نیز تعیین شده است. بداغی از تشدید مجازات‌های جرائم موجود خبر داد و افزود: به عنوان مثال درباره خرید و فروش و قاچاق اعضای کودک و مجروح کردن آن علاوه بر دیه، مجازات حبس برای آن پیش‌بینی شده است و اگر کسی که مرتکب جرم شده اولیای قانونی کودک بزه‌دیده باشند، مجازات مرتکب تشدید می‌شود.

فرآوری:هانیه اخباریه

بخش حقوق تبیان


منابع: روزنامه وطن امروز/ایسنا