تبیان، دستیار زندگی
طرح سوال از رییس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و محمود احمدی نژاد برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در مجلس حاضر شد؛ البته پس از پایان سخنان احمدی نژاد و ترك مجلس از سوی وی مجادلات در مجلس بالا گرفت و نمایندگان بسیاری به
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرونده سوال از احمدی‌نژاد بسته شد

مطهری: سوال از رییس جمهور برای  از بین بردن زمینه انحراف از قانون است


طرح سوال از رییس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و محمود احمدی نژاد برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در مجلس حاضر شد؛ البته پس از پایان سخنان احمدی نژاد و ترك مجلس از سوی وی مجادلات در مجلس بالا گرفت و نمایندگان بسیاری به شیوه پاسخگویی رییس جمهور به مجلس كه برخی آن را به توهین به نمایندگان تعبیر می كردند انتقاد كردند.

احمدی نژاد در مجلس

در ابتدای جلسه علی مطهری، طراح طرح سوال از رییس‌جمهور درتشریح سوالات از رییس‌جمهور گفت كه  سوال از رییس‌جمهور برای این است كه مجلس و دولت بجای مجادله از طریق رسانه‌ها، رودررو مسائل خود را بیان كنند و مردم نیز بشنوند.

وی توفیق انجام یكی از وظایف نمایندگی یعنی سوال از رییس‌جمهور برای اولین بار در عمر نظام جمهوری اسلامی را نشاندهنده مردم‌سالاری واقعی دركشور دانست و ابراز امیدواری كرد كه نتیجه این پرسش و پاسخ حل مشكلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ملت ایران باشد.

مطهری تصور اینكه سوال‌كنندگان قصد تخریب رییس‌جمهور را دارند را بدبینانه توصیف كرد و افزود: تخریب رییس‌جمهوری كه خدمات زیادی داشته از جمله پافشاری بر حق مسلم ملت ایران در انرژی هسته‌یی، مقاومت در برابر زورگویی‌های صهیونیست‌ها در مجامع بین‌المللی و رسیدگی به مناطق محروم كشور كار آسانی نیست؛ اصولا مساله بزرگ‌تر از آن است كه به اشخاص مربوط باشد بلكه مربوط به آینده انقلاب اسلامی و از بین بردن زمینه انحراف از قانون است و در واقع آنكه تخریب و مفتضح می‌شود دشمن است.

طراح سوال از رییس‌جمهور با طرح این سوال كه چرا در برخی موارد رییس‌جمهور خلاف قانون عمل كرده است، یادآور شد: چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و كلان‌شهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها، علیرغم نیاز مبرم این شهرها به روان‌سازی ترافیك و با وجود اینكه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش 30 درصدی استفاده از مترو شده است ابلاغ و اجرا نشد؟ درحالی كه تشخیص اینكه مصوبه‌ای قانون هست یا نه، با رییس دولت نیست و وی صرفا باید مصوبه‌ای را كه مراحل قانونی خود را طی كرده اجرا كند هر چند آن را قبول نداشته باشد.

علی مطهری در تشریح سوال دیگر خود از محمود احمدی‌نژاد، اظهار داشت: با نرخ رشد اقتصادی سال‌های 88 و 89 آیا ممكن است یك میلیون و 600 هزار شغل در سال 89 ایجاد شده باشد؟ درحالی كه بر اساس آمار اعلام شده توسط وزیر تعاون در كمیسیون برنامه و بودجه خالص فرصت شغلی ایجاد شده در پنج سال برنامه چهارم توسعه یك میلیون و 76 هزار و 454 بوده است و با توجه به این عدد و نرخ رشد اقتصادی سال‌های 88 و 89 یعنی 3/7 درصد و 5 درصد و نیز نسبت مستقیم نرخ رشد اقتصادی با ایجاد اشتغال امكان ایجاد یك میلیون و 600 هزار شغل تنها در سال 89 كاملا منتفی بوده و یگانه استناد ایشان ثبت اطلاعات مربوط به فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سامانه رصد بود كه بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی استانداری‌ها انجام گرفته است.

احمدی نژاد در مجلس

به گفته مطهری بر اساس ماده هشت قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت مكلف است 30 درصد خالص وجوه حاصل از یارانه‌ها را به بخش‌های تولیدی اختصاص دهد، همچنین بر اساس قانون بودجه سال 90، حداقل 20 درصد از درآمد یارانه‌ها را باید به بخش‌های تولیدی اختصاص دهد كه مبلغ آن در همین بند یكصد هزار میلیارد ریال پیش‌‌بینی شده است.

وی با طرح این پرسش كه چرا دولت سهم بخش تولید را مطابق این دو قانون اعمال نكرده است، گفت: چه اتفاقی افتاده كه در عمل نگاه خردمندانه كه موجب رشد سرمایه‌گذاری و اشتغال بوده است كنار نهاده شده و با عدم حمایت از بخش تولیدی كشور، تولیدكنندگان بخش‌های كشاورزی، صنعت و معدن دچار مشكلات جدی شده و اقدام به كاهش سطح تولید و تعدیل كارگران خود كرده‌اند و به خیل بیكاران افزودند. این در حالی است كه صدای مردم از گرانی‌ها بلند است چرا دولت به آن توجه نمی‌كند مگر شما نمی‌گفتید كه هدفمندی یارانه‌ها تورم ندارد؟

وی از رییس‌جمهور پرسید كه چرا با استقراض نقدینگی از بانك مركزی و برداشت از سهم نفت موجبات تورم و افزایش غیرضروری قیمت‌ها را فراهم كردید؟

مطهری در ادامه سوالات از رییس‌جمهور، مقاومت یازده روزه وی در مقابل حكم حكومتی رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ابقاء مصلحی در وزارت اطلاعات رامورد اشاره قرار دادو گفت: قبول داریم كه هر یك از آحاد جامعه مجاز است كه نظر خود را با ولی فقیه در میان بگذارد و حتی تلاش كند آن را به كرسی نشاند، بزرگان انقلاب شاهد بودند كه شهید آیت‌الله مطهری در آستانه پیروزی انقلاب و پس از آن تا دو ماه و اندی كه در قید حیات بود در چند مورد نظر خود را به امام قبولاند و رای ایشان را تغییر داد و امام نیز او را حاصل عمر و پاره تن خود نامید.

به گفته وی، این امر فی‌حد ذاته نه تنها مذموم نیست بلكه نشانه تلازم اصل ولایت فقیه با آزادی اندیشه و بیان و تقابل آن با استبداد است اما سخن این است كه همه اینها مربوط به قبل از صدور حكم حكومتی است یعنی حكمی كه به خاطر مصلحتی بزرگتر، فراتر از قانون است.

وی با تاكید بر اینكه بعد از حكم حكومتی، مجادله و مقاومت عملی آن هم به طور آشكار و از طرف رییس‌جمهور كشور، رفتاری غیرقابل قبول است، گفت: رهبر انقلاب نیز فرمودند كه مرز التزام به ولایت فقیه، احكام حكومتی است البته ما سوال‌كنندگان اصرار نداریم قضیه به همین صورت بوده است بلكه خوشحال می‌شویم اگر توجیه درستی برای آن ذكر بفرمایید.

چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و كلان‌شهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها، علیرغم نیاز مبرم این شهرها به روان‌سازی ترافیك و با وجود اینكه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش 30 درصدی استفاده از مترو شده است ابلاغ و اجرا نشد؟ درحالی كه تشخیص اینكه مصوبه‌ای قانون هست یا نه، با رییس دولت نیست و وی صرفا باید مصوبه‌ای را كه مراحل قانونی خود را طی كرده اجرا كند هر چند آن را قبول نداشته باشد

مطهری اظهار نظر رییس جمهور مبنی بر اینكه مجلس در راس امور نیست را نیزبه عنوان یكی دیگر از سوالات خودمطرح كرد

طراح سوال از رییس جمهور همچنین سوالكردكه مبلغ هزار و 500 میلیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی كشور در قانون بودجه سال 89 چگونه هزینه شده است؟

وی با بیان اینكه كمیته‌ای از طرف كمیسیون فرهنگی مامور تحقیق درباره این موضوع شد، افزود: نتیجه این بود كه تنها حدود 20 درصد این مبلغ تخصیص داده شده و در اختیار استانداری‌ها قرار گرفته است؛ نماینده رییس‌جمهور برای پاسخ به این سوال در كمیسیون گفتند كه 35 درصد این مبلغ به نحو مذكور تخصیص داده شده است، سوال این است كه بقیه این مبلغ در كجا هزینه شده است؟

نماینده مردم تهران ازرییسج مهور پرسید: چرا جنابعالی با علم به اینكه انتقاد از برخی مجریان "قانون عفاف و حجاب" در رسانه ملی موجب كاهش اقتدار نظام در این حوزه و انحطاط وضع پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی از دولت سلب مسئولیت نمودید و پس از مخالفت گسترده مراجع عظام تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ زنده تلویزیونی بعدی اعلام كردید كه حرف من همان است كه گفتم، این رفتار شما چگونه توجیه می‌شود؟ به قول طلاب، محل نزاع این نیست كه كار فرهنگی باید انجام شود یا نه، این مطلب روشن است كه نقش عمده را كار فرهنگی دارد اما محل نزاع این است كه هر مقدار هم كه كار فرهنگی انجام شود عده‌ بسیار اندكی هستند كه تحت تاثیر شبكه‌های ماهواره‌ای و ... با پوشش ناهنجار در سطح جامعه ظاهر می‌شوند و از طرفی به اجماع فقها آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منكر كه مستلزم اعمال قانون است به عهده دولت اسلامی است و بر عهده مردم نیست.

مطهری افزود: آنگونه چراغ سبز نشان دادن رییس‌جمهور كشور به اینگونه افراد كه حداقل شكاف در درون نظام را در این خصوص به اذهان متبادر می‌كند ممكن است منجر به وضعیتی شود كه از كنترل خارج گردد، چنانكه اكنون به موارد بسیار ناهنجار برخورد می‌كنیم كه به هیچ وجه فلسفه‌ی پوشش اسلامی را كه عدم تحریك جنسی جامعه است تامین نمی‌كند.

به گفته وی، این وضعیت در دولت اصولگرا به دلیل نگاه فرهنگی لیبرال آن پدید آمده است.

احمدی نژاد در مجلس

این عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: سخن در این نیست كه می‌خواهیم پوشش اسلامی را به زور باطوم در جامعه رواج دهیم، سخن در این است كه چرا به گونه‌ای عمل كردیم كه آنها كه در اینگونه مسائل سهل‌انگارند، پیام رضایت از دولت دریافت كردند و احساس كردند كه دولت حداقل‌ها را كاهش داده است والا ما هم می‌دانیم كه رعایت كامل پوشش اسلامی در همه آحاد جامعه شاید در حكومت مهدوی نیز قابل تحقق نباشد.

وی با بیان اینكه محتوا و روح انقلاب ما فرهنگی است، افزود: انرژی‌ هسته‌یی و فناوری‌های نوین و پرتاب ماهواره به فضا همه وسیله‌هایی هستند برای پیاده شدن احكام اسلام، در غیر این صورت پشیزی ارزش ندارند.

مطهری با اشاره به محور دهم از محورهای ده‌گانه سوال از رییس‌جمهور گفت: چرا نظریه ترویج مكتب ایران به جای مكتب اسلام را كه توسط رییس دفتر شما بیان شد علیرغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام؛ تایید و بر آن تاكید نمودید و باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامی شدید.

وی در توضیح درباره این محور گفت: می‌دانید كه آقای مشایی تزی را مطرح كرد مبنی بر اینكه چون از اسلام برداشت‌های مختلفی در جهان می‌شود مثلا سازمان القاعده و طالبان نیز از اسلام سخن می‌گویند، در نتیجه اسلام دیگر تاثیرگذار نیست،‌ پس بهتر است كه ما به جای مكتب اسلام، از مكتب ایران سخن بگوییم.

مطهری افزود: آقای رییس‌جمهور در تاریخ 30 آبان 89 ضمن حمایت از این تز، در توجیه آن فرمودند "در این مسیر دریافت ایرانی از اسلام مبنای عمل است. دریافت‌های فراوانی از اسلام در دنیا وجود دارد اما برداشتی از اسلام برای ما ملاك عمل است كه ایرانی است".

وی ادامه داد: اگر سایر ملل مسلمان نیز همین حرف را بزنند چه بلایی بر سر وحدت اسلامی می‌آید و اساسا آیا دیگر امت اسلامی معنی خواهد داشت و چه بهانه‌ای به دست وهابی‌ها می‌افتد كه سخن دیرین خود را تكرار كنند كه اسلام ایرانی‌ها، اسلام ساختگی است و ایرانی‌ها در واقع مجوسند. قرائن نشان می‌دهد كه تز آقای مشایی فراتر از برداشت‌های گوناگون از اسلام است و در واقع نوعی باستان‌گرایی و بازگشت به ایران قبل از اسلام است.

وی افزود: جشن عظیم نوروز كه قرار بود در تخت جمشید با حضور برخی از سران كشورها برگزار شود و با تذكر رهبر تیزبین انقلاب به صورت محدود در تهران برگزار شد، شاهدی است بر این مدعا. البته تمدن ایران قبل از اسلام یك واقعیت تاریخی است ولی پرداختن به آن به صورت افراطی و در غیر جای خود شك و تردیدها را برمی‌انگیزد. آقای رییس‌جمهور در 26 شهریور 89 فرمودند نوع حكمرانی كوروش نمونه‌ای از مدیریت ایرانی بر جهان است همانطور كه كوروش می‌گوید ما نمی‌خواهیم بر دنیا سلطنت كنیم بلكه می‌خواهیم كمك كنیم، حال باید گفت آیا الگوی حكومت‌داری ما كوروش است یا پیامبر اسلام و علی (ع)؟ كوروش پس از فتح بابل بت‌پرستان را در بت‌پرستی‌شان آزاد گذاشت و این خلاف سیره پیامبر اسلام و حضرت ابراهیم است كه در اولین فرصت همه بت‌ها را شكستند و این زنجیر را از دست پای مردم باز كردند.

مطهری با اشاره به آخرین دیدار هیات دولت با رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر اندیشمند انقلاب فرمودند اگر می‌خواهید به فرهنگ و تمدن ایران بپردازید چرا به تمدن ایران بعد از اسلام نمی‌پردازید كه تمدن بزرگتری است.

احمدی نژاد:

احمدی نژاد در مجلس

نمره كمتر از 20 به دولت بی‌معرفتی است

محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود در جلسه سوال، سوال از رئیس جمهور را طبق قانون اساسی حق مجلس دانست.

رییس جمهور در این باره گفت :من تمایل داشتم قبل از برگزاری انتخابات برای پاسخ‌گویی حضور پیدا كنم، بعد گفتیم ممكن است روی انتخابات اثر بگذارد و بعد نتیجه را می‌اندازند گردن ما، و دیواری كوتاهتر از دولت نیز وجود ندارد. در این ارتباط با مردم صحبت كردیم، اكثر مردم می‌گفتند جواب بدهید، برخی می‌گفتند فرصتی است كه در مجلس حضور پیدا كنید برای پاسخگویی ، عده‌ای نیز می‌گفتند شب عید و چهارشنبه سوری است، اوقات مردم را تلخ نكنید.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال نمایندگان در خصوص ارائه تسهیلات به متروی تهران گفت: من می‌خواهم در این ارتباط مصوبه مجلس را قرائت كنم. طبق این مصوبه دولت باید تا پایان سال 89 از محل حساب ذخیره‌ ارزی یا هر عنوان دیگری به صورت تسهیلات و با رعایت قانون این پول را در اختیار شهرداری بگذارد و هم ضامن باشد و هم آن را بازپرداخت كند. سوال این است كه خود دولت چطور وام بدهد؟ مگر دولت جایی برای وام دهی دارد، این در حالی است كه رییس كل بانك مركزی اعلام كرده بود كه موجودی حساب ذخیره ارزی صفر است و موجودی وجود ندارد، وقتی موجودی نیست چگونه قابل اجرا است. شما عنوان كرده‌اید كه از محل دیگری، ولی مشخص نكرده‌اید كه از چه محلی، مثلا از پول بهداشت، از پول معلمان، یا پول عمران و آبادانی. شما كه نوشته‌اید می‌گفتید از كدام ردیف كم كنیم و به كدام ردیف اضافه كنیم.

احمدی‌نژاد به كمك‌های دولت برای متروی تهران نیز اشاره كرد و گفت: در این مدت بیش از 3 میلیارد دلار فایناس در نظر گرفته شده است كه یك میلیارد دلار آن نهایی شده است كه مجوز یك هزار میلیارد تومان نیز اوراق مشاركت برای متروی تهران در نظر گرفته شده است. 250 میلیارد تومان نیز برای یارانه‌ بلیط مترو. كه چندین برابر دولت‌های قبلی است. در مورد واگن‌های مترو نیز شهرداری عوارض را نداد، دولت 25 میلیارد تومان اختصاص داد تا واگن‌ها ترخیص شود و 30 میلیارد تومان نیز برای خرید واگن‌های جدید. بیش از 4 هزار اتوبوس نیز با تخفیف بیش از 82 درصد در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته شد و 800 میلیارد تومان نیز فایناس از بانك‌های داخلی برای متروی تهران در نظر گرفته شده است و بسیاری از بدهی‌های بانكی شهرداری به بانك‌ها امهال شده است. 2 میلیارد تومان نیز در بودجه‌ امسال در نظر گرفته شده است. من پیشنهاد می‌كنم كه به جای اینقدر فشار به دولت نمایندگان محترم بررسی كنند كه این كمك‌ها چطور هزینه شده است.

خنده‌دارتر این است كه برای برخی همكاران ما به خاطر همین موضوع چند پرونده در دادگاه، دیوان محاسبات و بازرسی تشكیل شده است كه هنوز باید بروند و جواب دهند. ما نامه‌ای به مجلس محترم دادیم كه این اشكالات در قانون وجود دارد شما كه از زمین و زمان انتقاد می‌كنید به كسی چیزی نمی‌گویید یك دفعه رییس‌جمهور ایراد گرفت كار به سوال رسید

رییس جمهور در پاسخ به سوال نمایندگان درباره اشتغال و رشد اقتصادی اظهار كرد: به ما گفتند آیا با این اعداد می‌توان این میزان اشتغال ایجاد كرد؟ بله می‌شود و این امر غیرممكن نیست. براساس گزارش بانك مركزی در سال 89 رشد اقتصادی 6/1 درصد است و مركز آمار آن را 7/3 اعلام كرده است، بنابراین چرا نمی‌توان این میزان شغل ایجاد كرد، این امر امكان‌پذیر است، اگر شما كمك كنید این امر امكان‌پذیر است و اگر همه كمك كنند، این موضوع محقق می‌شود.

وی در باره سوال نمایندگان درباره یارانه‌ها، اظهار كرد: چگونه باید عمل می‌شد؟ شدیدترین محدودیت‌ها برای دولت بود تحریم اقتصادی و بحران جهانی نیز بوده است، به اعتراف دوست و دشمن دولت در این زمینه بسیار عالی عمل كره است، خود شما نیز بارها این موضوع را بیان كرده ‌اید، بیشترین حمایت نیز از تولید شده است. تقریبا همه تولیدات اساسی كشور در سال 90 رشد قابل توجهی داشته است . بنابر پیش‌بینی‌های اولیه مركز آمار و بانك مركزی رشد اقتصادی سال 90 اگر بیشتر از 89 نباشد، كمتر نیست. ما كجا تخلف كردیم ما بیشترین كمك را به بنگاه‌ها كرده‌ایم، خود شما نیز در قانون بیان كردید كه قیمت ترجیحی ارائه دهید. ما نیز همین كار را انجام دادیم، گرانی‌های اخیر ربطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد. بازی‌هایی كه در بازارهای ارز و طلا درست شد، علت آن چیز دیگری است و زمانی در مورد آن نیز به مردم توضیح خواهم داد .

احمدی نژاد در مجلس

احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: عزیزان من، خواهشم این است كه قانونی كه تصویب كرده‌اید خودتان مطالعه كنید، در این قانون كجا اسمی از رییس‌جمهور برده شده است، مجمع عمومی برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها ایجاد كردید كه رییس‌جمهور در آن حضور ندارد. حالا سوال آن را از رییس‌جمهور می‌پرسید؟

وی ادامه داد: گفتند كه من 11 روز خانه‌نشینی كردم. این از آن حرفهاست . احمدی‌نژاد و خانه‌نشینی و استراحت؟! اكثر مردم به ما می‌گویند كه یك روز استراحت كن كمی به خودت برس، بعضی از دوستان نیز گفته‌اند . در این دو دولت حتی یك روز هم كارها تعطیل نشده است. اگر یك شب ساعت 10 به خانه‌ رفته ایم، روز بعد زودتر آمده‌ایم تا تلافی كنیم. بسیاری از همكاران من پیچ و مهره ای شده‌اند. این وصله‌ها به دولت نمی‌چسبد و زندگی‌ من نشان می دهد كه همواره سعی كردم با عمل، بیان درست ، ادبیات صحیح و منطقی از ولایت دفاع كنم و نشان دهم كه نظام ولایت ، نظام مهربانی، عدالت ، پیشرفت ، كار ، تلاش و همبستگی است.

رییس‌جمهور درباره در راس امور بودن مجلس هم اینطور گفت: اگر دنبال كشف نیت من هستید، ما مخلص مجلس هستیم، ولی من با استدلال نظری را اعلام كردم، شما هم با استدلال جواب دهید، دعوایی در این میان وجود ندارد. بالاخره این حد از آزادی را باید به رسمیت بشناسید كه رییس‌جمهور تا این اندازه بتواند یك كلام حرف بزند. فضای كشور فضایی دوستانه و همكاری است.

احمدی‌نژاد در ادامه پاسخ‌گویی با سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارتباط با این سوال كه چرا تشكیل وزارت ورزش و معرفی وزیر دیر انجام شده است، آن هم با یك نامه غیر معمول گفت: باید ببینید در این ارتباط چه چیزی تصویب كردید ماده واحده این قانون می‌گوید از تاریخ تصویب آن یعنی 12/ 10/ 89 سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان باید با اعتبارات، نیروی انسانی و امكانات ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبدیل شود و اقدامات قانونی برای انجام اصلاحات لازم در مقررات مربوط به عمل آید.

تبصره این قانون می‌گوید هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت ورزش و جوانان تامین می‌گردد. این موضوع 30/ 10/ 89 به ما ابلاغ شده در حالی كه 18 روز قبل ادغام صورت گرفته است، تازه اعلام كردید اصلاح گردد. حال این اصلاح صورت گیرد ما مانع اصلاحات نیستیم.

رییس‌جمهور تصریح كرد: ما از چه تخلف كردیم، اولا تكلیفی برای رییس‌جمهور تعیین نشده است، نگفته كه رییس‌جمهور ادغام كند. بعد گفتید هزینه‌های این وزارتخانه از محل صرفه‌جویی وزارتخانه كه هنوز تشكیل نشده تامین شود. حال این سوال مطرح است كه آیا صرفه‌جویی در ردیف است؟ شما كه هر سال قانون بودجه می‌نویسید كجای قانون ردیف صرفه‌جویی گذاشتید.من این قانون را به شما تقدیم می‌كنم و دستانتان را می‌بوسم و از شما می‌خواهم كه این قانون را اجرا كنید. این‌كه سوال كردید چرا با نامه غیر معمول این كار صورت گرفته باید بگویم این قانون این همه مشكل و ایراد دارد كه رییس‌جمهور چند مورد آن را به شما نوشته كه آن‌ها را برطرف كنید تا اجرا شود، بعد هم یك جوان خوبی معرفی كردیم كه به خاطر این مسائل رای نیاورد.

خنده‌دارتر این است كه برای برخی همكاران ما به خاطر همین موضوع چند پرونده در دادگاه، دیوان محاسبات و بازرسی تشكیل شده است كه هنوز باید بروند و جواب دهند. ما نامه‌ای به مجلس محترم دادیم كه این اشكالات در قانون وجود دارد شما كه از زمین و زمان انتقاد می‌كنید به كسی چیزی نمی‌گویید یك دفعه رییس‌جمهور ایراد گرفت كار به سوال رسید.

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به این سوال كه بودجه فرهنگی كجا خرج شده است؟ گفت: به هر حال تخصیص بودجه به اندازه درآمدها است زمانی كه پول نیست چه باید بكنیم اگر پولی داشتیم، می‌دادیم. بنده زندگی‌ام هیچ تفاوتی با قبل نكرده است آن زمان هم دوستان در سایت‌شان نوشتند احمدی‌نژاد حقوق استاد دانشگاه می‌گیرد و خیلی زیاد است، البته ما حاضریم همان را هم بدهیم. در این ارتباط نیز خود شما مصوب كردید كه بودجه‌های فرهنگی كشور در اختیار سازمان تبلیغات، حوزه‌های علمیه، صداوسیما، وزارت ارشاد، شورای مركزی ائمه جمعه و استان‌ها است. شما تصویب كردید شورای برنامه‌ریزی استان‌ها كه خود شما نیز در آن هستید، این كار را انجام دهد. بنده كه در شورا نیستم حال از كجا می‌دانم چگونه خرید شده است. اگر این سوال را از دیوان محاسبات می‌پرسیدید بهتر بود و به پاسخ سوالات می‌رسیدید.

احمدی‌نژاد با بیان این‌كه «من باید از شما می‌پرسیدم كه بودجه فرهنگی كجا خرج شده است» گفت: شما در شورا هستید و تصویب می‌كنید. ما جهات كلی را گفتیم كه در جهت فرهنگ انقلاب، دین، ارزش‌های الهی، همبستگی ملی، خانواده، زن، احترام، كرامت، عدالت و ... خرج كنید. این‌كه چگونه خرج شود دست شما است. در طرح سوال از رییس جمهور آیین نامه رعایت نشد

احمدی نژاد در مجلس

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ی علت عزل وزیر امور خارجه زمانی كه وی برای ماموریت به سنگال رفته بود،‌گفت: چه كسی به ایشان ماموریت داد؟ من به ایشان ماموریت دادم؟ اگر شما ماموریت داده‌اید بگویید. من چنین ماموریتی ندادم و وقتی به ایشان می‌خواستم بگویم تشریف ببرید، ماموریت رفت، اصل 136 قانون اساسی به رئیس جمهور اختیار عزل وزیر را داده است، ما به دنبال ایجاد تغییراتی در وزارت خارجه و نوسازی آن بودیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره‌ی اظهارنظرهایش نسبت به طرح عفاف و حجاب گفت: مگر من چه گفته‌ام. من حرف‌های روشنی در این زمینه دارم و به صورت خودمانی انتقاداتی را مطرح می‌كنم. چرا وقتی پای فرهنگ به میان می آید، ما مردم را متهم می‌كنیم و زیر سوال می‌بریم. این مردم محترم‌ترین مردم هستند و پای‌بند به ارزش‌ها و اصولند. ملت ما ملتی مومن، پاك و دوست داشتنی هستند و باید با آنها خوب برخورد كنیم. اینقدر سخت نگیرید، البته اگر به صورت سازمان یافته عده‌ای به دنبال تخریب ارزش‌ها باشند، تكلیف‌شان روشن است. قوه قضاییه و مجموعه‌های اطلاعاتی وضعیت آنها را بررسی و حكم صادر می‌كنند، اما باید با توده‌های مردم با محبت رفتار كرد. كار فرهنگی با بگیر و ببند نمی‌شود، آیا این سخن بد است، اینقدر به دخترها و پسرها گیر سه پیچ ندهیم. این‌ها فرزندان خودمان هستند،‌باید به این جوان‌ها احترام گذاشت. همین‌ها بودند كه در دوران دفاع مقدس جنگ را اداره كردند. وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: حالا اینجا یك شوخی هم با هم بكنیم. این‌كه در مناسبت‌هایی مانند 22 بهمن از همه تیپ آادم‌ها جلوی دور بین نمایش دهیم، اما وقتی این مناسبت‌ها گذشت با همین افراد برخورد می‌كنیم ، تناقض است.

وی افزود: كدام یك از ما گناه نكرده‌ایم،‌ گناه بد است، اما چه كسی با من و شما برخورد كرده است؟ این درست نیست، چراكه اگر با من و شما برخورد نشود ، این به ذهن متبادر می‌شود كه "واعظان كاین جلوه در محراب و منبر می‌كنند چون به خلوت می‌روند آن كار دیگر می‌كنند". آیا رییس جمهور حق اظهار نظر ندارد؟ نمی‌شود با یك اظهار نظر همه‌ چیز یك مملكت زیر و رو شود. رییس جمهور در ادامه در پاسخ به این سوال نمایندگان مجلس كه چرا اینقدر از ایران می‌گویید، گفت:‌همه‌ی دنیا و همه‌ی تاریخ می‌دانند كه ملت ایران ملت بزرگی است. منش و نگاه ملت ما متفاوت است، ملت ایران ادامه‌دهنده‌ی راه پیامبر (ص) عزیز و در مسیر انسان كامل است، ملت ما عاشق امیرالمومنین(ع)، امام حسین(ع) و عاشوراست. ملت ما ملتی با اخلاق و با فرهنگ است. ملت ما حقیقت‌طلب است و معلوم است كه با دیگران فرق دارد ،ایران یك جغرافیا نیست، بلكه گلستانی از اقوام مختلف است. ایران شیعه‌ی علوی و طرفدار اسلام ناب محمدی است.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌پاك بودن تلاش شبانه‌روزی، خدمت‌گزاری، دفاع از حقوق ملت، ‌مبارزه با مفاسد اقتصادی، ایستادگی بر حقوق ملت، فضایی كردن ایران، اجرایی كردن هدفمندی یارانه‌ها، عملی كردن آرزوهای دولت‌های قبل، سعه‌ی صدر و عشق به مردم از خصوصیات دولت نهم و دهم است و ما و سایر ملت در یك خط هستیم و حتی اكثر اعضاء این جلسه در همین خط هستند.‌ پیامبر(ص) از ملت ایران تعریف كردند،‌ آیا باید به ایشان خرده بگیر یم؟ رییس جمهور كشورمان در ادامه با تاكید بر این‌كه مشی بعضی از افراد را قبول ندارد، گفت:‌ ما آماده‌ای كه قطار نظام را به ریل خط امام و ولایت برگردانیم و مقام معظم رهبری نیز در تعابیری كه نسبت به این دولت داشتند، بر این مسئله تاكید كردند، اما اگر ما در برابر برخی مطالب سكوت می كنیم، نشانه‌ی تایید آن مطالب نیست.

احمدی نژاد و مجلس

احمدی‌نژاد با اشاره به انتقاد نمایندگان مجلس از به كار بردن نام مكتب ایرانی گفت:‌ چرا اینقدر جار وجنجال می‌كنید، اگر بقیه بگویند، مكتب خراسان، مكتب عراق و .... آیا به آنها هم باید ایراد گرفت.اگر نگوییم ایران چه بگوییم؟ بگوییم انگلیس؟ آمریكا؟ من اعلام می‌كنم كه همه بشنوند، ما ایرانی هستیم و تاریخ و فرهنگ و عظمت ایران را دوست داریم، شما هم دوست دارید، رودربایستی نكنید و بگویید. دوست داشتن ایران دوست‌داشتن عین حزب‌الهی بودن است. رییس جمهور گفت: خدا هم ایران را دوست دارد، دوست داشتن ایران كه دعوای قومی نیست، بلكه ایران در برابر قدرت‌های دنیا ایستاده و حرف از ولایت می‌زند.

وی در ادامه گفت:‌این دولت قوی‌ترین قوانین را اجرا كرده است و بهترین همكاری را با مجلس داشته است، وزرا بارها به سوالات نمایندگان پاسخ داده‌اند و نمایندگان مجلس نیز در دولت بیشترین اظهار نظرها را داشته است. رییس جمهور در بخشی دیگری از سخنان خود طرح سوال از رییس جمهور را مورد انتقاد قرار داد و گفت:‌ این طرح بر مبنای اصل 88 قانون اساسی مطرح شده است كه در آن گفته شده كه سوال از رییس جمهور، سوال از وظایف اوست، بین خود و خدا، سوال‌هایی كه شما گفته‌اید، اكثرا درباره‌ی اختیارات اظهار نظرها، و یا چیزهایی است كه رابطه‌ای با وظایف ندارد، به نظر من در این طرح آیین نامه رعایت نشده است، چرا كه هر سوال باید متناظر با یك وظیفه باشد. نمره كمتر از 20 بی‌معرفتی است

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس گفت: می‌خواهم در این جا یك شوخی بكنم به نظر شما چه كسی قانون مدیریت خدمات كشوری را پس از تایید شورای نگهبان تغییر داد و ابلاغ كرد و مجلس و دیوان محاسبات را از آن خارج كرد؟ همه از جمله آموزش و پرورش، بهداشت و درمان در چارچوب قانون مدیریت خدمات كشوری هستند، اما دیوان محاسبات و مجلس معاف هستند. ببینید چه كسی این كارها را كرده است آیا با قانون عادی می‌شود قانون اساسی را دور زد؟

وی به اصل 138 اشاره كرد و با ارائه توضیحاتی در این ارتباط گفت: نمی‌شود مصوبات دولت را یك طرفه لغو كرد و این خلاف قانون اساسی است، من یك سوال می‌پرسم و شوخی می‌كنم به نظر شما با فشار دادن یك شاسی می‌شود فوق‌لیسانس گرفت؟ آیین نامه داخلی مجلس برای اداره داخلی مجلس است و آیا با آیین‌نامه داخلی مجلس می‌شود برای سایر قوا و دولت تعیین تكلیف كرد؟

نمره كمتر از 20 بی‌معرفتی است

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس گفت: می‌خواهم در این جا یك شوخی بكنم به نظر شما چه كسی قانون مدیریت خدمات كشوری را پس از تایید شورای نگهبان تغییر داد و ابلاغ كرد و مجلس و دیوان محاسبات را از آن خارج كرد؟ همه از جمله آموزش و پرورش، بهداشت و درمان در چارچوب قانون مدیریت خدمات كشوری هستند، اما دیوان محاسبات و مجلس معاف هستند. ببینید چه كسی این كارها را كرده است آیا با قانون عادی می‌شود قانون اساسی را دور زد؟

احمدی‌نژاد با بیان این‌كه «از صدر تا ذیل مجلس برای همه احترام قائل است از رییس‌ گرفته و دیگر نمایندگان» گفت: در بحبوحه انتخابات مطرح شد كه دولت یك میلیارد دلار تخلف كرده و سوءاستفاده كرده است و تا پنج‌شنبه‌ای كه زمان ممنوعیت تبلیغات بود رییس عزیز و مكرم دیوان محاسبات در مصاحبه‌ها اعلام می‌كرد كه احمدی‌نژاد دروغ می‌گوید و یك میلیارد دلار تخلف كرده است، ولی بعد از آن به موضوع رسیدگی و مشخص شد كه دولت تخلفی نكرده است، كمیسیون اصل 90 بررسی كرد و مشخص شد تخلفی نبوده است، خوب بود كه این موضوع نیز از مجلس قرائت می‌شد و ملت نیز متوجه می‌شدند كه دولت پاك است.

رییس‌جمهور افزود: یكی از همكاران محترم فرمان جنگ علیه دولت را صادر كرده و گفته است باید با دولت جنگید و مسائلی را در این ارتباط مطرح كردند. رییس‌جمهور كف خیابان است، نوكر ملت است و زوری ندارد و گردن آن نیز از مو باریك‌تر است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: توهین به رییس‌جمهور نشانه شجاعت نیست و كاری ندارد تعقیب نیز نمی‌شود می‌خواهم شوخی بكنم. در نقاط مختلف دنیا نظام ارباب رعیتی وجود داشته و هزاران نفر رعیت بودند و یك نفر ارباب، اكنون برعكس شده ودولت یك رعیت است و صدها نفر دیگر هستند كه به او دستور می‌دهند.

احمدی نژاد و مجلس

احمدی‌نژاد گفت: ما همه مسوول هستیم و چندین نهاد ناظر وجود دارند كه بر دولت نظارت می‌كنند و از این بابت خدا را شكرگزاریم كه یك مورد تخلف مهم هم از دولت اثبات نشده است.

وی با درخواست از نمایندگان مجلس كه به دیگر دستگاه‌ها نیز سری بزنند و ببینند كه درآنجا ها هم چه اتفاقاتی می‌افتد، گفت: مثلا ببینند در شهرداری چه خبر است این همه دولت كمك كرده است چطور خرج شده است؟ رییس‌جمهور به اهمیت همراهی همه دستگاه‌ها و همدلی اشاره كرد و با لحن شوخی گفت: دولت برای شكایت از خود شما باید به خود شما شكایت كند، من در اینجا شهادت می‌دهم تا ثبت شود كه مجلس از همه ظرفیت‌های قانونی و فراقانونی خود برای كنترل دولت و اعمال نظرات خود استفاده كرده است.

رییس‌جمهور با تاكید بر این‌كه «فرصت مجلس و دولت با ارزش است و ما باید همه با هم كشور را اداره كنیم» گفت این فرصتی كه در اختیار ماست باید جهت خدمت استفاده كنیم و این فرصت مثل باد می‌گذرد دیدید كه چطور چهار سال گذشت باندبازی و دسته‌بندی تا وقتی بازی است خوب است، ولی اگر بخواهد روی مسائل كشور اثر بگذارد باید دور آن را خط كشید ما متعهد هستیم كه اخلاق را رعایت كنیم، تقوا و عدالت را در كارهای روزمره خود رعایت كنیم و از فرصت خدمت نباید زمینه‌ای برای تثبیت قدرت استفاده شود و این توصیه رهبری هم است.

احمدی‌نژاد در پایان افزود: سوالاتی را كه مطرح كرده بودید سوالات امتحانی بود، ولی خیلی سخت نبود و فكر می‌كنم طراح سوال نیز از كسانی است كه با شاسی فوق لیسانس گرفته است و با خود ما مشورت می‌كردند سوالات بهتری مطرح می‌شد. انصاف داشته باشید الان كه می‌خواهید نمره بدهید خوب نمره بدهید، ما سوالات را پاسخ دادیم و یك مشت مطلب نیز اضافه‌تر گفتیم و اگر شما یك ذره از 20 كمتر بدهید این بی‌معرفتی و نامردی است.

فضای متشنج مجلس پس از اظهارات احمدی نژاد

امکان طرح استیضاح یا عدم کفایت رئیس جمهور در جلسه امروز بعدازظهر طراحان سوال

پس از ترک صحن علنی مجلس از سوی رئیس جمهور همزمان با اتمام سخنان وی در پاسخ به سوال نمایندگان برخی از نمایندگان نسبت به اظهارات رئیس جمهور و اهانت‌های انجام گرفته به شدت اعتراض کردند و از هیات رییسه مجلس خواستنددر بیانیه ای از مجلس در برابر اظهارات احمدی نژاد دفاع كنند.

این فضا تا جایی ادامه یافت كه در راهروهای پارلمان هم اخباری از صدور بیانیه طراحان سوال از رئیس جمهور و احتمال طرح استیضاح وی مطرح شد.

در همین رابطه مصطفی رضاحسینی سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور گفت كه طراحان در قالب بیانیه‌ای پاسخ سخنان امروز رئیس جمهور را خواهند داد.

وی در خصوص سخنان رئیس جمهور گفت:‌ ایشان چند سال است که با مجلس و کشور شوخی می‌کنند اما طراحان تا کنون به هیچ جمع بندی درباره عدم کفایت یا استیضاح رئیس جمهور نرسیدند. البته می‌توانیم برداشت کنیم که طرح سوال از رئیس جمهور اتمام حجت با رئیس جمهور بود.

رضاحسینی هم چنین از بررسی امکان طرح استیضاح یا طرح عدم کفایت رئیس جمهور در جلسه امروز بعدازظهر طراحان سوال خبر داد.

در همین حال روح اله حسینیان و حمید رسایی دو چهره حامی دولت با حضور در جمع خبرنگاران پاسخ های رییس جمهور را قانع كننده دانستند و اضافه كردند كه جواب "های" "هوی" است.

سارا كیان

بخش سیاست تبیان