تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری انتخاب كتاب سال شعر جوان، دیروز با حضور محمدرضا عبدالملكیان - مدیرعامل دفتر شعر جوان - و برخی از نمایندگان رسانه‌های جمعی، در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در سیزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از امسال: کتاب سال شعر جوان

نشست خبری انتخاب كتاب سال شعر جوان، دیروز با حضور محمدرضا عبدالملكیان - مدیرعامل دفتر شعر جوان - و برخی از نمایندگان رسانه‌های جمعی، در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در سیزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

در این نشست، محمدرضا عبدالملكیان - دبیر جایزه كتاب سال شعر جوان - به تشریح برنامه و چگونگی برگزاری آن پرداخت.

او توضیح داد: جایزه كتاب شعر جوان، یكی از طرح‌های دفتر شعر جوان است كه سال گذشته در هیات مدیره به تصویب رسید و مقدمات كار فراهم شد. قرار بر این است كه از امسال، همه‌ساله به شكل مرتب این برنامه را برگزار كنیم.

عبدالملكیان برگزاری این جایزه را جزو اهداف دفتر شعر جوان دانست و گفت: این برنامه برای معرفی چهره‌های برتر شعر جوان در نظر گرفته شده و قرار است هر سال كتاب‌های منتشرشده در رده سنی جوانان كه سقف سنی را 30 سال قرار داده‌ایم، بررسی شوند و از میان آن‌ها انتخاب انجام شود.

وی افزود: نخستین دوره را برای ارتقای كیفی، با آثار دو سال شروع می‌كنیم؛ یعنی كتاب‌های منتشرشده شعر در سال‌های 83 و 84 را درنظر گرفته‌ایم كه واجدین شرایط كه طی این دو سال كتاب شعرشان منتشر شده است، دو جلد از كتاب و تصویر صفحه اول شناسنامه‌هایشان را برای شركت در جایزه، به آدرس خانه شاعران ایران می‌توانند بفرستند.

مدیر عامل دفتر شعر جوان، درباره داوری آثار نیز توضیح داد: داوری‌ها به محض ورود آثار و ثبت آن‌ها شروع خواهد شد. پنج داور در مرحله نخست، كتاب‌ها را بررسی می‌كنند و كتاب‌ها با یك رای مثبت به مرحله بعد صعود می‌كنند. كتاب‌هایی كه رای مثبت یك داور را كسب نكنند، توسط داور دیگری، داوری خواهند شد و با دو امتیاز منفی كنار گذشته می‌شوند. در مرحله دوم، هر آن‌چه كه توسط داوران مرحله نخست داوری شده، توسط پنج داور دیگر بررسی می‌شود. پیش‌بینی می‌كنیم 20 مجموعه شعر به مرحله نهایی برسند و در مرحله نهایی نیز پنج داور پیش‌بینی شده‌اند كه كل كارها را هر یك از داوران بررسی می‌كنند و بر اساس داوری و جمع‌بندی امتیازهای داوران، كتاب سال شعر جوان انتخاب می‌شود.

وی با تاكید بر این‌كه در داوری آثار، فقط شعر بودن آثار برای ما مهم است، افزود، نه قالب و نه موضوع، در انتخاب كتاب سال شعر جوان تاثیری نخواهد داشت.

دبیر این جشنواره همچنین متذكر شد: داوران این جشنواره هنوز به شكل قطعی مشخص نشده‌اند كه بعد از نمایشگاه كتاب، با همفكری هیات مدیره انجمن شاعران، مشخص خواهند شد.

وی افزود: این جایزه بخش‌های جنبی نیز دارد؛ مثل كتاب شعر شاعران جوان كشورهای فارسی‌زبان، مجموعه شعرهای جمعی كه در زمینه شعر جوان گردآوری شده، مجموعه شعرهای شاعران جوان كه از زبان فارسی به دیگر زبان‌ها برگردانده شد یا بالعكس و كتاب‌هایی كه تحقیق درباره شعر جوان است. البته این بخش‌های جنبی به سبب شروع كار و تجربه نخستین، در سال اول فقط به بخش اصلی خلاصه شده است و از سال‌های بعد، سنجش‌های جنبی را در كنار بخش اصلی خواهیم داشت.

عبدالملكیان درباره این موضوع كه آیا این جایزه نیز مانند سایر جایزه های شعری به تجلیل از یكی از بزرگان شعر ما خواهد پرداخت، گفت: این موضوع به این بستگی دارد كه با توجه به روند كار، آثار رسیده و فضای شعر جوان كشور، دیدگا‌ها، نظرها و پیشنهادهای مطرح‌شده را بررسی كنیم؛ بر آن مبنا شاید چنین موردی را در برنامه بگنجانیم.

او همچنین خاطرنشان كرد: برنامه پایانی این جایزه، آبان‌ماه، با روز كتاب و كتابخوانی مصادف خواهد بود.

منبع: ایسنا