تبیان، دستیار زندگی
مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از سه شنبه شب دوباره آغاز می شود، رقابت‌هایی که براساس اعلام سازمان لیگ برتر قرار است تا 291 روز ادامه پیدا کند و در تاریخ 29 اردیبهشت ماه 91 با معرفی چهره قهرمان به اتمام برسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت هیجان به فوتبال


مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از سه شنبه شب دوباره آغاز می شود، رقابت‌هایی که براساس اعلام سازمان لیگ برتر قرار است تا 291 روز ادامه پیدا کند و در تاریخ 29 اردیبهشت ماه 91 با معرفی چهره قهرمان به اتمام برسد.


لیگ برتر  جام خلیج فارس

فوتبال ایران 10 سال از عمر کوتاه خود را پشت سرگذاشته است. در این 10 سال همه چیز دیده‌ایم، از قهرمانی‌های سپاهان، استقلال، پرسپولیس، فولاد و پاس تا حضور کوتاه مدت شهید قندی یزد، پیام مشهد و شیرین فراز کرمانشاه.

از پیراهن هایی که شماره شان لاتین شده و زمین‌هایی که تا استاندارد شدن فاصله دارد. از قراردادهایی که رفته رفته سر به فلک گذاشت تا منحل شدن برخی تیم‌ها از بی پولی و .... فعلا 291 روز زندگی، اشک، شادی، غرور و سرخوردگی پیش روی ماست.  ا

ین چند خط احساس ما از شروع لیگ بود، خیلی مختصر و مقدمه‌ای برای پیش بازی هفته اول لیگ که در زیر می آید:

داماش گیلان - صنعت نفت آبادان

شمال و جنوب لیگ برتر در همین هفته اول به هم رسیدند، آنهم در شرایطی کاملا متفاوت. به همان اندازه که داماش در فصل نقل و انتقالات سر و صدا به راه انداخت و ستاره چید، صنعت نفت آبادان چراغ خاموش پیش رفت. بازی سه شنبه شب فرصت خوبی است تا ارزیابی مناسبی از شرایط دو این تیم داشته باشیم و ببینیم داماش تازه وارد به لیگ برتر خوب آماده شده یا صنعت نفت غلامحسین پیروانی که بی سروصداترین تیم ماه‌های اخیر لیگ برتر بوده است.

فجرسپاسی شیراز - نفت تهران

فجرسپاسی دیگر تیم تازه وارد به لیگ برتر در هفته اول این مسابقات از نفت تهران پذیرایی می کند که بلاتکلیف‌ترین تیم فوتبال ایران در ماه‌های گذشته بود. در این چند ماه نفت بارها جاده تهران - اراک را طی کرد تا اینکه بالاخره در پایتخت ماندنی شد. نفت که متاثر از همین مسائل دوره آماده سازی نه چندان مناسبی را پشت سر گذاشته در گام اول به مصاف یکی از جوان‌ترین و با انگیزه‌ترین تیم‌های لیگ برتر می رود که پس از یک سال غیبت با روحیه بالا به این پیکارها بازگشته است. جدال زردپوشان شیراز و تهران می تواند یکی از بازی‌های جالب هفته اول باشد.

مس کرمان - شهرداری تبریز

مرفاوی در کرمان مانده تا مس را بهتر از فصل گذشته بسازد، مانده تا مس را طلا کند و از رده هفتم جدول بالاتر بیاورد. او فصل گذشته شروع خوبی با مس داشت اما سقوط آزاد بعد از تعطیلات نیم فصل برای تیمش گران تمام شد. تیم مس او این فصل با چهره‌ای نه چندان متفاوت با فصل گذشته به مصاف لیگ برتری‌ها می آید و در هفته اول مقابل شهرداری تبریز می ایستد، تیمی که با رفتن درخشان و آمدن "میودراگ یسیچ" تقریبا ناشناخته می ماند.

تماشای تراکتور جدید از جذابیت‌های هفته اول لیگ است. امیر قلعه‌نویی که در فصل دهم با سپاهان برای دومین فصل پی در پی قهرمان شد، این فصل به تبریز رفته تا از تراکتور تیمی مدعی بسازد.

این مربی صربستانی که پیش از این در تیم‌های پگاه گیلان و شیرین فراز نشان داده، برتری خاصی نسبت به مربیان ایرانی ندارد، به دنبال ساختن تیمی متفاوت از شهرداری است. فردا شب فرصت مناسبی است تا ارزیابی خوبی از او و تیمش داشته باشیم، تیمی که این فصل دو ملی پوش به نام‌های سعید دقیقی و میثم بائو دارد.

سایپای البرز - صنایع مس سرچشمه

عصر محمد مایلی کهن با سایپا به اتمام رسید و از این فصل نارنجی پوشان با هدایت مجید صالح به میدان خواهند آمد. او که مدعی است هدفش با تیم سایپا قهرمانی در لیگ برتر است باید از همین هفته اول و بازی با مس سرچشمه ادعای خود را در عمل ثابت کند. بازی با مس سرچشمه ناشناخته دشواری‌های خاص خود را دارد به ویژه برای صالح و تیمش که چهره‌ای تازه پیدا کرده و شاید در هفته‌های اول هماهنگی گذشته را نداشته باشند.

دیدار تراکتورسازی- صبا

تراکتورسازی تبریز - صبای قم

تماشای تراکتور جدید از جذابیت‌های هفته اول لیگ است. امیر قلعه‌نویی که در فصل دهم با سپاهان برای دومین فصل پی در پی قهرمان شد، این فصل به تبریز رفته تا از تراکتور تیمی مدعی بسازد. او با جذب نفرات شاخص لیگ و برگزاری تمرینات و اردوهای منظم تیمی ساخته که در هفته اول همه منتظر تماشای آن هستند.

تراکتورسازان در هفته اول لیگ برتر به مصاف صبای قم می روند که در فصل نقل و انتقالات به جای دل بستن به ستاره‌ها به جوانان مستعد میدان داده است. ویسی که مدعی است تیمش شگفتی ساز و پدیده لیگ برتر می شود، می خواهد از همین هفته اول شگفتی سازی کند. دیدار با تیمی که سرمربی‌اش پرافتخارترین مربی لیگ برتر است، انگیزه زیادی به قمی‌ها داده تا لیگ را با قدرت آغاز کنند.

نکته قابل ذکر در خصوص دیدار تراکتورسازی - صبای قم برگزاری این بازی بدون حضور تماشاگران تبریزی است که هنوز مکافات عمل اتفاقات دیدارشان با همین صبای قم در هفته‌های آخر لیگ دهم را می دهند. در آن بازی تماشاگران معترض تبریزی حرکاتی انجام دادند که برای تیم آنها محرومیتی دو جلسه از برگزاری بازی با تماشاگر را به دنبال داشته است.

راه آهن  - ذوب آهن اصفهان

علی دایی در کوتاه ترین زمان ممکن راه آهن را آماده حضور در لیگ برتر کرد. او که دست و چنته‌اش خالی بود به ستاره‌های بیرون مانده فصل نقل و انتقالات و یکسری بازیکن جوان دل بسته است. از قضا تیم او در هفته اول به مصاف یکی از با ثبات ترین تیم‌های لیگ برتر یعنی ذوب آهن می رود

و در نهایت روز نخست از هفته اول مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور با دیدار پرسپولیس و ملوان بندرانزلی به اتمام می‌رسد. دیدار این دو تیم تکرار تقابل آنها در فینال جام حذفی فصل 90 - 1389 فوتبال است که کمتر از 2 ماه پیش برگزار شد و پرسپولیس در آن به پیروزی رسید.

ذوب آهن در فصل یازدهم بازهم با تغییراتی اندک روبه‌رو شده است. شاید مهمترین تغییر این تیم جدایی محمدرضا خلعتبری باشد که این فصل در لیگ قطر بازی خواهد کرد. باید دید ابراهیم‌زاده در غیاب این مهره تاثیرگذار چگونه تیمش را مهیای بازی با بزرگان فوتبال ایران کرده است.

فولاد خوزستان - شاهین بوشهر

بهترین تیتر برای این دیدار "بازی جنوبی‌ها" است. یک سوی میدان فولاد خوزستان است و طرف مقابل شاهین بوشهر. فولاد که سه شنبه از امتیاز میزبانی بهره می برد، در فصل یازدهم بازهم با هدایت جلالی به میدان می آید و البته با چهره ای جوان‌تر. شاهین اما رخت نو به تن کرده است. این تیم با حضور حمید درخشان، متفاوت از زمانی شده که با هدایت استیلی و یا میثاقیان به میدان می رفت. شاهین که در فصل پیش رو با مدیریت و حامیان مالی جدید به میدان خواهد اگر دنبال بلند پروازی باید از همین هفته اول و گرمای اهواز پرواز را آغاز کند.

دیدار پرسپولیس - ملوان

پرسپولیس تهران - ملوان بندرانزلی

و در نهایت روز نخست از هفته اول مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور با دیدار پرسپولیس و ملوان بندرانزلی به اتمام می‌رسد. دیدار این دو تیم تکرار تقابل آنها در فینال جام حذفی فصل 90 - 1389 فوتبال است که کمتر از 2 ماه پیش برگزار شد و پرسپولیس در آن به پیروزی رسید.

پرسپولیس و ملوان نسبت به دو ماه پیش تغییراتی گسترده داشته‌اند، به ویژه پرسپولیس که با آمدن استیلی به جای علی دایی شکلی تازه به خود گرفته است. پرسپولیس استیلی با معمارزاده درون دروازه، محمد نصرتی در خط دفاع، علی کریمی در خط میانی و مهرداد اولادی در نوک حمله. چه تیم تماشایی!

پرسپولیس تماشایی از همین هفته اول در مقایسه با تیم دایی است و از آنجائیکه در فوتبال ما فقط تیم‌های پیروز را به خاطر می آورند و همه پرسپولیس دایی را با قهرمانی در جام حذفی در یاد دارند و کسی دوران نزول سرخپوشان با او را به یاد نمی آورد، شاید از همین هفته اول برخی ها روی سکوها یادی از دایی کنند و به استیلی بتازند. فعلا فقط پیروزی و برد صدای آنها را خاموش می کند.

و اما ملوان، تیمی که دیگر نه پژمان نوری را دارد نه مهرداد اولادی و نه هادی تامینی را. ملوان با مشکلات بسیار و بی پولی مهیای حضور در لیگ برتر شده است و بازهم چشم امید مردم فوتبالدوست انزلی به جوانانی است که بی پول و با پول غیرتمند بازی می کنند. فعلا آنها به بازی انتقامی با پرسپولیس می اندیشند و جبران شکست فینال جام حذفی مقابل این تیم.

- برنامه و اسامی داوران دیدارهای هفته اول مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

سه شنبه - 11/5/1390

* داماش گیلان - صنعت نفت آبادان، ساعت 22، ورزشگاه شهید عضدی رشت

داور: غلامرضا جباری، کمک‌ها: رسول فروغی و تورج عیوض محمدی، داورچهارم: منصور نوری

ناظر: ابراهیم میرزابیگی

* فجر شهید سپاسی شیراز - نفت تهران، ساعت 22، ورزشگاه حافظیه شیراز

داور: اشکان خورشیدی، کمک‌ها: محمدرضا ابوالفضلی و علی میرزابیگی، داورچهارم: امیرحسین فتاحی

ناظر: سیدرضا غیاثی

* مس کرمان - شهرداری تبریز، ساعت 22، ورزشگاه شهید باهنر کرمان

داور: محمدرضا اکبریان، کمک‌ها: سیدعلی نژادیان و محمدرضا امینی، داورچهارم: محمد ملکی

ناظر: محمدعلی فروغی

* سایپای البرز - صنایع مس سرچشمه، ساعت 22، ورزشگاه انقلاب کرج

داور: سعید بخشی‌زاده، کمک‌ها: داوود رفعتی و حمید غمزه، داورچهارم: جمشید محمدی

ناظر: حسین خوشخوان

* تراکتورسازی تبریز - صبای قم، ساعت 22، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

داور: هدایت ممبینی، کمک‌ها: مرتضی کریمی و حسین خانبان، داورچهارم: فرشید افشار

ناظر: محمدرضا فلاح

* راه آهن تهران - ذوب آهن اصفهان، ساعت 22، ورزشگاه راه آهن اکباتان تهران

داور: سعید مظفری‌زاده، کمک‌ها: محسن فریمانی و علیرضا ایلدروم، داورچهارم: رسول رهبرفام

ناظر: حاتم بک‌پور

* فولاد خوزستان - شاهین بوشهر، ساعت 22، ورزشگاه تختی اهواز

داور: احمد صالحی، کمک‌ها: علیرضا کهوری و حسین سنجری، داورچهارم: حسین زرگر

ناظر: بهرام مهرپیما

* پرسپولیس تهران - ملوان بندرانزلی، ساعت 22:30، ورزشگاه آزادی تهران

داور: محمود رفیعی، کمک‌ها: رضا سخندان و بابک داوری، داورچهارم: رضا کرمانشاهی

ناظر: غلامرضا بهروان

چهارشنبه - 12/5/1390

* سپاهان اصفهان - استقلال تهران، ساعت 22:30، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

داور: محسن قهرمانی، کمک‌ها: حسن کامرانی فر و مسعود فرح نیا، داورچهارم: قاسم واحدی

ناظر: مسعود عنایت

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر