تبیان، دستیار زندگی

افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد اول)

برخی افراد در وقت سحر زیاد میل به خوردن ندارند و یا می‌ترسند که خواب بمانند شام و افطار را مفصل‌تر می‌خورند. به هر حال شما حق انتخاب دارید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

سفره افطار

برای تنظیم یک برنامه‌ی غذایی برای افراد مختلف باید شاخصه‌های مختلفی چون قد، وزن، سن، جنس، میزان فعالیت بدنی و علایق هر فرد به غذاهای مختلف و یا بهتر است بگوییم عادات غذایی مختلف را مد نظر داشت؛ پس طبیعی است که اگر ما بخواهیم بر طبق همه‌ی این پارامترهای ذکر شده رژیمی را تنظیم کنیم، کاری دشوار خواهد بود.

 

برنامه‌ی ما این است که در هر روز یک پیشنهاد کلی برای افراد با وزن مناسب داشته باشیم. از شما هم می‌خواهیم که با نظرات خود ما را همراهی نمایید.

 

به طور متوسط در طول ماه مبارک یک فردی که نه اضافه وزن دارد و نه کمبود وزن، باید حدوداً 1800 کیلوکالری در روز دریافت نماید. البته این مقدار در آقایان کمی بیشتر و در خانم‌ها کمی کمتر است (مثلاً خانم‌ها 1600 و آقایان 2000).

برای دریافت 1800 کیلوکالری باید چیزی در حدود 8 واحد نشاسته، 4 واحد سبزی، 3 واحد میوه، 3 واحد شیر، 6 واحد گوشت و 6 واحد چربی دریافت شود.

 

البته باز هم متذکر می‌شوم که این برنامه فقط برای ماه مبارک است و برای یک برنامه‌ی مداوم هر فرد باید با توجه به شرایط خودش که در ابتدای متن ذکر شد، برنامه‌ی منظمی داشته باشد.

 

حال، پیشنهاد امروز ما:

به نظر من افطار مانند صبحانه، سحری مانند نهار و شام هم در جای خودش باید خورده شود تا انرژی فرد در طول روز تأمین شود. ولی از آن جایی که معمولاً برخی افراد در وقت سحر زیاد میل به خوردن ندارند و یا می‌ترسند که خواب بمانند شام و افطار را مفصل‌تر می‌خورند. به هر حال شما حق انتخاب دارید و می‌توانید زمان خوردن این مواد را خودتان تعیین نمایید.

برای دریافت 1800 کیلوکالری باید چیزی در حدود 8 واحد نشاسته، 4 واحد سبزی، 3 واحد میوه، 3 واحد شیر، 6 واحد گوشت و 6 واحد چربی دریافت شود

خوردن سحری باعث می‌شود فرد در طول روز احساس خستگی و ضعف کمتری داشته باشد و از طرفی سوخت و ساز بدن در طول روز افزایش یابد.

 

 

افطار: یک استکان آب جوش یا چای کم رنگ + 2 عدد خرما + 3 برش نان سنگک (هر برش حدود 30 گرم که به اندازه‌ی یک دست بدون انگشتان می‌باشد) + 2 قاشق مرباخوری شیره انگور + یک لیوان شیر کم‌چرب ولرم.

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً حدود ساعت 21:30

شام: پلو خورش کرفس (شامل 11 قاشق سر صاف پلوی کم روغن + خورش حاوی 4 تکه گوشت + یک لیوان کرفس و سبزی موجود در آن که با روغن خیلی کم آماده شده است) + سالاد شیرازی تهیه شده با گوجه فرنگی، خیار، پیاز، به اندازه یک لیوان با آب‌لیمو و 2 قاشق مرباخوری روغن زیتون + یک لیوان ماست کم چرب.

موقع خواب: 2 عدد میوه (مثلاً شلیل و زردآلو).

سحری: یک استکان آب جوش یا چای کم‌رنگ + 1 عدد خرما + 3 برش نان سنگک + 30 گرم پنیر (به اندازه یک قوطی کبریت) + 2 عدد گوجه فرنگی + 2 عدد مغز گردوی کامل + 2 عدد میوه مانند سیب و هلو.

 

این برنامه غذایی حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد البته به شرط این که در تهیه ی غذاها از روغن کمی استفاده شود. آقایان می توانند کمی بیش از آن را مصرف نمایند.

 

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه ی کالری و واحدهای مختلف غذایی اینجا را کلیک کنید.

 

در نهایت اینکه باید حدود 8 – 6 لیوان آب و مایعات در فاصله زمانی افطار تا سحر نوشیده شود.

تا فردا با یک پیشنهاد تازه.

التماس دعا

 

 


 

 

مطالب مرتبط:

موقع افطار پُرخوری نکنید

 8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری

موقع سحری و افطار چه بخوریم؟

مژده به چاق ها در ماه رمضان

تاثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

بخور نخورهای ماه رمضان

سحری مثل ناهار سبک باشد

در تابستان حتما سحری بخورید

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.