تبیان، دستیار زندگی
اگر پای حرف بزرگ‌ترها خصوصا مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نشسته باشید حتما از آنها عبارت‌هایی مثل «گر صبر كنی ز غوره حلوا سازم» و «عجله كار شیطونه» را زیاد شنیده‌اید. صبر یكی از آن مقوله‌های مهم در زندگی است كه برای پیشرفت در كارها لازم است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صبر ،صبر تا نتیجه ی دلخواه


اگر پای حرف بزرگ‌ترها خصوصا مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نشسته باشید حتما از آنها عبارت‌هایی مثل «گر صبر كنی ز غوره حلوا سازم» و «عجله كار شیطونه» را زیاد شنیده‌اید. صبر یكی از آن مقوله‌های مهم در زندگی است كه برای پیشرفت در كارها لازم است.

صبر ،صبر تا نتیجه ی دلخواه

صبر به معنای تحمل و بردباری تحت شرایط سخت و دشوار است كه می‌تواند به مفهوم تحمل در رویارویی با فشارها‌ خصوصا مشكلات طولانی‌مدت باشد. صبر سطح تحمل یك فرد قبل از عكس‌العمل منفی نسبت به یك قضیه را نشان می‌دهد.

صبور بودن هرگز كار ساده‌ای نبوده، اما شاید در این برهه از زمان از هر زمان دیگری در تاریخ سخت‌تر باشد. در دنیای امروز كه پیام‌های مختلف در دنیا به سرعت منتشر می‌شوند و با چند كلیك ساده موس می‌توان به آنها دست یافت، انتظار این كه همیشه راضی باشیم، كار سختی است.

اما به هر حال صبر یك وسیله باارزش در زندگی است. شما همیشه از همه چیز راضی نخواهید بود و برای دستیابی به برخی چیزها در زندگی باید تلاش زیادی انجام داده و صبر كنید، اما خوشبختانه صبر، جنبه‌ای است كه می‌تواند در شخص‌ رشد كند.

شاید برای شما جوان‌ها، صبور بودن كار مشكلی به نظر برسد. جوانی سن فعالیت است و جوان آرزو دارد كه در دم به هر‌آنچه می‌خواهد دست یابد. ولی واقعیت این است كه در بسیاری از موارد، بدون صبر و حوصله نمی‌توان به نتیجه دلخواه رسید.

برای افزایش صبر در خودتان در سنین جوانی، اول از همه باید آنچه را كه باعث از بین رفتن صبر شما می‌شود، شناسایی كنید. بی‌حوصلگی و لبریز شدن كاسه صبر، گاهی چنان آرام آرام پیش می‌آید كه وقتی احساس عصبانیت، نگرانی یا غم می‌كنیم متوجه نمی‌شویم كه دلیل اصلی احساسات منفی ما همین احساس بی‌طاقتی است.

برای كاهش این حس‌ باید از آن آگاه بود. كدام اتفاقات، افراد یا شرایط و موقعیت‌ها باعث می‌شود كه شما صبرتان را از دست بدهید؟

اگر شما تلاش لازم برای صبور بودن در مــــــوقعیت‌های كوچك و بی‌اهمیت را تمرین كنید، كم‌كم توانایی صبور بودن شما در موقعیت‌های مهم‌تر افزایش می‌یابد

سعی كنید بفهمید كه چرا اینقدر عجله دارید. اغلب وقتی چندین كار برای انجام داریم یا وقتی زمان اندكی برای انجام كارهایمان وجود دارد، خیلی زود صبر خود را از دست می‌دهیم. قبل از این كه كاری را شروع كنید باید فهرست‌ آنچه باید انجام دهید را در نظر داشته باشید تا در شرایط خسته‌كننده بتوانید صبوری خود را حفظ كنید. سعی كنید در آن واحد، تنها یك كار انجام دهید. یكسری از كارهای خود را در صورت امكان‌ به دیگران محول كنید. این كار، خود می‌تواند آزمایش صبر شما باشد، اما شما باید یاد بگیرید كه كارها را با دیگران شریك شوید.

حالا وقت آن رسیده كه بر بی‌طاقتی خود غلبه كنید. در طولانی مدت، بهبود صبر نیازمند تغییر در هدف زندگی است، اما شما می‌توانید به فوریت صبر خود را با یادگیری نحوه به آرامش رسیدن‌ بهبود دهید. چند نفس عمیق بكشید و سعی كنید مغز و ذهن خود را پاك كنید. روی تنفس خود تمركز كنید و در این حالت قادر خواهید بود كه تحمل خود را افزایش دهید.

برای افزایش صبر در خودتان در سنین جوانی، اول از همه باید آنچه را كه باعث از بین رفتن صبر شما می‌شود، شناسایی كنید

اما اگر واقعا هیچ كاری راجع به موضوعی كه شما را بی‌طاقت كــــــرده نمی‌توانید انجام دهید، آن را رها كنید. درست است كه گفتن این مطلب، راحت‌تر از انجام آن است، اما كاری شدنی است و تنها راه مفید است. در ابتدا شاید رها كردن موضوعی كه برایتان مهم هم هست، كار مشكلی باشد مثلا انتظار گرفتن جواب یك مصاحبه شغلی و آگاهی از قبولی در آن، اما شما باید قادر باشید كه خود را با چیزهای دیگری مثل انتظار در صف نانوایی‌ كه نتایج مهمی هم در بر ندارد، سرگرم كنید.

اگر شما تلاش لازم برای صبور بودن در مــــــوقعیت‌های كوچك و بی‌اهمیت را تمرین كنید، كم‌كم توانایی صبور بودن شما در موقعیت‌های مهم‌تر افزایش می‌یابد.سعی كنید همواره به خود خاطرنشان كنید كه در نهایت، به هر آنچه آرزو دارید، خواهید رسید و به قول معروف، پایان شب سیه، سپید است. پس صبور باشید و با تلاش و امید‌ در مسیر موفقیت‌ گام بردارید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :

روزنامه نسل سوم

مقالات مرتبط :

میوه ی ممنوعه ی جوانان

جوانی یك جرعه ، حرف دل یك دریا

می دونی با خودت چند چندی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.