تبیان، دستیار زندگی
وجود تومور در هر بخش از بدن ناراحت‌کننده و دردسرساز است. اما آیا می‌دانید، چشم‌ها هم می‌توانند محلی برای بروز تومور باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله تومورها به چشم


وجود تومور در هر بخش از بدن ناراحت‌کننده و دردسرساز است. اما آیا می‌دانید، چشم‌ها هم می‌توانند محلی برای بروز تومور باشند؛ توموری که اگر دیر به فکرش بیفتیم، جان و بینایی بیمار را از او خواهد گرفت.


تومور چشمی

تومورهای چشمی هم در بزرگسالان و هم در کودکان مشاهده می‌شوند. اگر تومور در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به راحتی و بدون تهدید جان و ایجاد مشکل اساسی در قدرت بینایی، قابل درمان است. به همین دلیل وجود این تومورها و تشخیص به موقع آن‌ها، هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر تومورها در مراحل اولیه تشخیص داده نشوند، جان بیمار، چشم و قدرت دید او در معرض خطر قرار می‌گیرند.

مراجعه به موقع و تشخیص اولیه از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای درمان انجام شود. بنابراین تمام افراد به محض این‌که کوچک‌ترین مشکلی در دیدشان احساس کردند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. کاهش دید، احساس وجود پرده‌ای مقابل چشم، تار دیدن، کج دیدن اجسام و بروز اختلال در میدان بینایی از جمله نشانه‌هایی است که تومور می‌تواند یکی از علل ایجادکننده آن‌ها باشد.

تومورهای چشمی کودکان؛ شایع و کشنده

این تومورها از کشنده‌ترین و شایع‌ترین تومورهایی است که در دوران کودکی بروز می‌کند. در واقع این تومورها دومین و در بعضی کشورها، سومین تومور شایع دوران کودکی است. بنابراین با توجه به میزان بالای شیوع، باید زود و به موقع نسبت به تشخیص و درمان آن‌ها اقدام کرد. البته هرچه زودتر این تومورها تشخیص داده شود، نه‌تنها جان بیمار حفظ می‌شود، بلکه قدرت بینایی او نیز باقی خواهد ماند.

تمام نوزادان باید پس از تولد تحت معاینات کامل چشم قرار گیرند و شبکیه چشمشان بررسی شود، تا از سلامت چشم آن‌ها مطمئن شویم.

امروزه تعداد تخلیه‌های چشمی میان کودکان بسیار کم است و تنها به مواردی محدود می‌شود که در مراحل خیلی پیشرفته مراجعه می‌کنند یا تومور به روش‌های درمانی جواب نمی‌دهد.

این کودکان از 5 تا 6 سالگی که احتمال عود بیماری وجود دارد، باید تحت نظر باشند. اما پس از این سن، هیچ تومور داخل چشمی از نوع رتینوبلاستوم بروز نمی‌کند و باید مراقب تومورهای ثانویه باشیم که از قسمت‌های دیگر عود می‌کنند؛ از جمله تومورهای استخوانی،‌ سرطان‌های خونی و ... .

چشم‌های بزرگسالان هم دچار تومور می‌شود

شایع‌ترین تومور چشمی میان بزرگسالان ملانوم است. در حقیقت ملانوم پوستی می‌تواند در اعضای دیگر بدن از جمله چشم بروز کند، به طوری که بعد از پوست، چشم شایع‌ترین محل بروز ملانوم است.

اگر ملانوم به موقع تشخیص داده شود و درمان‌های لازم صورت گیرد، نتیجه رضایت‌بخش و عالی خواهد بود. ولی به محض از دست‌رفتن زمان طلایی، پس از مدتی علاوه بر عوارض چشمی، ممکن است تومور در دیگر اندام‌ها نیز عود کند.

بنابراین تشخیص زودهنگام و درمان زیر نظر پزشک متخصص مهم‌ترین اقداماتی است که بلافاصله باید صورت گیرد.

تومورهای چشمی در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است. بنابراین تنها کافی است به موقع و با مشاهده کوچک‌ترین مشکلی در چشم‌ها به پزشک مراجعه کرد

تومورهایی که دیر تشخیص داده می‌شوند

با توجه به این‌که تشخیص و درمان به موقع تومورها اهمیت زیادی دارد، باید نسبت به مواردی که ممکن است دیرتر تشخیص داده شود نیز آگاه باشیم.

گاهی تومورها در اطراف چشم قرار گرفته است و در نتیجه در معرض دید چشم پزشک نیست. به همین دلیل، این تومورها در همه جای دنیا دیر تشخیص داده می‌شود. در این شرایط بیماران بارها با علائمی مانند کاهش دید به پزشک مراجعه می‌کنند، غافل از این‌که تومور پشت عنبیه قرار گرفته است و در معرض دید مستقیم نیست.

زمانی که بیمار احساس می‌کند کاهش دید با تجویز عینک یا دیگر روش‌های درمانی بهبود نمی‌یابد، باید دوباره به پزشک مراجعه نماید یا از نظر پزشک دیگری استفاده کند.

تومورهای سطح چشم

علاوه بر تومورهای داخل و اطراف چشم، تومورهایی در سطح و کاسه چشم نیز بروز می‌کند. تومورهای کاسه چشم علائم خاص خود را دارد و علاوه بر کاهش دید، موجب جابه‌جایی کره چشم به طرفین و بیرون خواهد شد یا با انحراف‌های خاص چشمی نمایان می‌شود.

این تومورها معمولا به صورت توده‌هایی روی سطح چشم یا با تغییر رنگ سطح چشم نمایان می‌شود. این تغییر رنگ‌ها از رنگ صورتی با اندکی افزایش عروق ناحیه تا مشکی شدن سطح ملتحمه بیمار پیش می‌رود. توجه به این تومورها هم بسیار مهم است و اگر به‌موقع تشخیص داده شود، جان بیمار حفظ می‌شود.

علت ایجاد تومورهای چشمی

حتما شما هم دوست دارید علت اصلی بروز این تومورها را بدانید و اگر چشمتان ضعیف است، شاید کمی بیشتر نگران باشید. اما لازم است بدانید ضعیفی چشم میزان شیوع این بیماری را افزایش نمی‌دهد.

تغییرات ژنتیکی خاصی که به صورت موضعی در سلول‌های ناحیه ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به بروز این بیماری شود. به طور حتم عوامل مختلفی در بدن افراد گوناگون وجود دارد که سبب می‌شود برخی نسبت به دیگران بیشتر مستعد ابتلا به بیماری باشند، اما همه این عوامل شناخته شده نیست.

در برخی تومورهای چشمی، ابتلا به برخی ویروس‌ها نیز می‌تواند عامل مستعدکننده ایجاد بیماری باشد.

تومورهای چشمی در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است. بنابراین تنها کافی است به موقع و با مشاهده کوچک‌ترین مشکلی در چشم‌ها به پزشک مراجعه کرد.

بخش سلامت تبیان


منبع : جام جم - دکتر فریبا قاسمی، چشم‌پزشک و فلوشیپ بیماری‌های شبکیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.