تبیان، دستیار زندگی
بیشتر مردم زیاد به فکر سلامت پاهایشان نیستند و آن را چندان مهم نمی‌دانند. در حقیقت آن‌ها تنها زمانی به یاد این عضو حیاتی می‌افتند که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدترین کفش‌ها برای سلامت پا


بیشتر مردم زیاد به فکر سلامت پاهایشان نیستند و آن را چندان مهم نمی‌دانند. در حقیقت آن‌ها تنها زمانی به یاد این عضو حیاتی می‌افتند که مشکلی برایش ایجاد شده باشد، در حالی که متخصصان نظری بر خلاف این دارند. آن‌ها عقیده دارند پا یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و به دلیل حساسیت و نقش مهمی که ایفا می‌کند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، برای راه رفتن و تحرک داشتن نیز باید پاها را سالم نگه داریم و قدر آن را بدانیم.


کفش پاشنه بلند

بسیاری از مشکلاتی که برای پاها ایجاد می‌شود، با کمی دقت و مراقبت بیشتر قابل پیشگیری است. بنابراین بهتر است مقصرهای اصلی در این زمینه را بشناسید و به فکر راه‌حلی برای آن‌ها باشید.

پاشنه‌های بلند و باریک

اگر در فروشگاه‌ها دقت کرده باشید، می‌بینید که پاشنه‌های کفش‌ها هر روز بلند و بلندتر از قبل می‌شوند. غافل از این‌که پوشیدن این کفش‌های نامناسب می‌تواند زمینه‌ساز مشکلاتی جدی شود؛ از پیچ‌خوردگی مچ پا گرفته تا بروز دردهای مزمن. بنابراین هنگام خرید کفش علاوه بر زیبایی ظاهر، به نوع و مناسب بودن آن برای سلامت نیز دقت کنید.

پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، مشکلات زیادی برای سلامت ایجاد خواهد کرد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها قرارگرفتن پا در وضعیتی نامناسب و غیرطبیعی است. در حقیقت زمانی که کفش پاشنه بلند می‌پوشید، فشار زیادی به کف پا وارد می‌شود. اما نگران نباشید، این مشکل راه‌حل ساده‌ای دارد؛ فقط باید کفشی با پاشنه کوتاه‌تر انتخاب کنید. فراموش نکنید هر چه پاشنه کفش کوتاه‌تر باشد، پا در وضعیت مناسب و طبیعی‌تری قرار می‌گیرد و در نتیجه مشکلات کمتری ایجاد خواهد شد. به همین دلیل کارشناسان می‌گویند بهتر است از کفش‌هایی با پاشنه حداکثر 5 سانتی‌متر و آن هم تنها در مواقعی خاص استفاده شود.

البته نباید از پیچ‌خوردگی پا هم غافل باشید. پوشیدن هر نوع کفش پاشنه بلندی احتمال پیچ‌خوردن پا را افزایش می‌دهد. این مشکل گاه چنان شدید است که موجب پارگی رباط‌ها نیز می‌شود. ولی حواستان باشد اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد، پا را زیاد حرکت ندهید و تحت نظر پزشک متخصص از درمان‌های فیزیکی بهره ببرید.

علاوه بر این دقت داشته باشید با این‌که پاشنه‌های بلند همیشه دردسرساز هستند، اما پاشنه‌های نازک می‌توانند احتمال بروز خطرات را افزایش دهند. هنگامی که با کفش‌هایی با پاشنه بلند و نازک راه می‌روید، تلوتلو می‌خورید و در نتیجه احتمال زمین خوردن و پیچ‌خوردگی پا نیز افزایش می‌یابد.

کفش استاندارد کفشی است که 5/2 سانتیمتر پاشنه پهن داشته باشد.

پوشیدن هر نوع کفش پاشنه بلندی احتمال پیچ‌خوردن پا را افزایش می‌دهد. این مشکل گاه چنان شدید است که موجب پارگی رباط‌ها نیز می‌شود

برای حل این مشکل بهتر است کفش‌هایی با پاشنه پهن بپوشید که سطح بیشتری از آن روی زمین قرار دارد. با این کار وزن بدن متعادل‌تر تقسیم می‌شود و در نتیجه فرد راحت‌تر راه می‌رود. البته اشتباه نکنید. این کفش‌ها هم چون پاشنه بلندی دارند، می‌توانند مشکل‌ساز شوند، ولی در هر صورت از انواع پاشنه‌های نازک بهتر هستند.

وقتی از مضرات پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند گفته می‌شود، نباید به اشتباه تصور کرد پوشیدن کفش‌های بدون پاشنه و تخت مناسب است. متخصصان می‌گویند پوشیدن این نوع کفش‌ها نیز عملکرد طبیعی پا را مختل می‌کند و منجر به آسیب دیدن زانو، لگن و کمر می‌شود. پوشیدن کفش‌های تنگ یا کفش‌هایی با پنجه‌های نامناسب نیز از دیگر عوامل دردسرساز به حساب می‌آیند.

البته امروز از این نوع کفش‌ها میان مدل‌های مردانه هم دیده می‌شود و به همین دلیل افراد بیشتری را می‌بینیم که این کفش‌ها را انتخاب می‌کنند. ولی خوب است بدانیم این کفش‌های پنجه باریک، هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان دردسرساز خواهد بود. برای همین سعی نمایید زیاد از این نوع کفش استفاده نکنید.

نکاتی برای انتخاب کفش مناسب

اگر شما هم می‌خواهید کفشی مناسب انتخاب و با این کار سلامت پاهایتان را تضمین کنید، بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید.

* اول از همه مطمئن شوید که اندازه کفش مناسب پای شماست؛ به خصوص پنجه آن.

* کفش نباید خیلی هم نرم باشد. در حقیقت کفش مناسب نه خیلی سفت و خشک است و نه خیلی نرم و گشاد.

* به طور کلی کفش استاندارد کفشی است که 5/2 سانتیمتر پاشنه پهن داشته باشد.

* فاصله پاشنه تا پنجه پا که اصطلاحا قوس طولی کف پا نامیده می‌شود، باید طوری در کفش جا بگیرد که انعطاف نداشته باشد و کفش، قوس کف پا را حمایت کند.

* پنجه کفش لازم است گرد بوده و فضای کافی برای انگشتان داشته باشد؛ طوری که میان نوک کفش تا نوک انگشت دوم حداقل یک سانتی‌متر فاصله باشد.

* بهتر است رویه کفش از جنس چرم یا کتان باشد.

* توصیه می‌شود از کفش‌های بندی استفاده شود، زیرا قدرت تطابق بیشتری دارند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

جام جم – نیلوفر اسعدی‌بیگی

ایسنا - دکتر محسن موحدی یگانه، متخصص ارتوپدی و فوق‌تخصص جراحی پا

مطالب مرتبط :

کفش، به قیمت سلامت

کفش‌ های پاشنه بلند در سنین رشد

زنان و کفش های پاشنه بلند

قابل توجه خانم های علاقمند به کفش پاشنه بلند

چه کفشی بخریم؟

راهنمای خرید کفش

پنج نکته در خرید کفش

چه کفشی بپوشیم، چه کفشی نپوشیم؟

چگونه بوی کفش و پا را از بین ببریم؟

استفاده از کفی‌های طبی کفش

قبل از پوشیدن صندل باید ...

سلامت پاها و سه مشکل شایع آن

نقش پا در سلامت بدن

پای شما، قلب دوم شما

پاهایی سالم و شاداب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.