تبیان، دستیار زندگی
تلویزیون بی‌تردید می‌تواند با ساخت مجموعه‌های نمایشی و پرداختن به مفاهیم قرآن در ماه رمضان تاثیر زیادی بر مخاطبان این رسانه بگذارد و غیر مستقیم پیام‌های آموزنده را به آنها بدهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر مجموعه‌هایی با مفاهیم قرآنی در ماه رمضان


تلویزیون بی‌تردید می‌تواند با ساخت مجموعه‌های نمایشی و پرداختن به مفاهیم قرآن در ماه رمضان تاثیر زیادی بر مخاطبان این رسانه بگذارد و غیر مستقیم پیام‌های آموزنده را به آنها بدهد.


تاثیر مجموعه‌هایی با مفاهیم قرآنی در ماه رمضان

یکی از ابزارهای تاثیرگذار بر زندگی انسان رسانه‌ای همچون تلویزیون است. بدون تردید این رسانه امروز می‌تواند با ساخت برنامه‌های آموزنده نقش به سزایی در زندگی مخاطبان ایفا کند. مسلماً یکی از ساختارهای مناسب ساخت مجموعه های نمایشی مناسب است.

مجموعه‌های نمایشی می‌تواند غیر مستقیم پیام‌های آموزنده و مفید به مخاطبان منتقل کند و آنها را به مسیر درست زندگی هدایت کند. در واقع رسانه تلویزیون همچون گذرگاهی مفید می‌تواند برای مخاطبان باشد. اینکه همه انسان‌ها قادرند ذهن خودشان را مدیریت کنند، امری اجتناب ناپذیر است، اما طبیعی است برای مقابله با افکار منفی راهکارهایی وجود دارد و هر فردی می‌تواند با عمل به دستورالعمل‌ها ذهن‌اش را مدیریت کند و زندگی سالمی برای خودش انتخاب کند.

روایات زیادی داریم که معصومین (ع) ما را تشویق کرده‌اند که به مرگ فکر کنیم. از جمله امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرمایند کسی که زیاد به فکر مرگ است، خدا او را دوست دارد. یا حضرت علی (ع) فرموده‌‌اند کسی که زیاد به فکر مرگ است، به کم دنیا راضی است. این توصیه‌ها برای این نبوده که از حرکت باز بمانیم؛ بلکه سفارش شده همیشه در زندگی امیداور باشیم، اما به فکر آخرت هم باشیم.

مسلماً در ماه نزول قرآن مجموعه‌های داستانی با مفاهیم قرآنی تاثیر خوبی بر بینندگان خواهد گذشت و باعث می‌شود آنها بیشتر با مفاهیم زندگی آشنا شوند. به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران اثرگذاری تصویر بر مردم خیلی زیاد است و کمتر ابزاری می‌تواند این تاثیرگذاری را داشته باشد. پس بهتر است با تدابیر مسئولان شاهد مجموعه هایی متنوعی با موضوع درس‌هایی از قرآن باشیم.

وقتی انسان به این مسئله فکر کند که بالاخره روزی این دنیا را ترک می کند و زندگی در این دنیا محدود است و باید به فکر آخرت باشد، دیگر خودش را این همه به آب و آتش نمی‌زند که حق دیگران را ضایع کند، گناه کند و ... و چه بهتر که تلویزیون در ماه نزول قرآن مجموعه‌هایی با این مفاهیم تهیه و پخش کند تا برای بینندگان به ویژه نسل جوان مفیدتر باشد.

وقتی انسان به این مسئله فکر کند که بالاخره روزی این دنیا را ترک می کند و زندگی در این دنیا محدود است و باید به فکر آخرت باشد، دیگر خودش را این همه به آب و آتش نمی‌زند که حق دیگران را ضایع کند، گناه کند و ... و چه بهتر که تلویزیون در ماه نزول قرآن مجموعه‌هایی با این مفاهیم تهیه و پخش کند تا برای بینندگان به ویژه نسل جوان مفیدتر باشد. برجسته‌تر کردن چنین موضوع‌هایی می‌تواند راه درست زندگی سالم را به جوانان نشان بدهد تا آنها درست فکر کرده و بهترین راه را انتخاب کنند.

تاثیر مجموعه‌هایی با مفاهیم قرآنی در ماه رمضان

در طول این سال‌ها مجموعه‌هایی در ماه رمضان با موضوع شیطان و فرشته ساخته شده است، اما تنوع این نوع مجموعه‌ها کم است و قطعاً با تمهیدات مسئولان تولید این مجموعه‌ها می‌تواند افزایش یابد. پخش سریال‌هایی با مفاهیم قرآنی نیز نشان داده که مردم از این کارها استقبال می‌کنند و مورد رضایت‌شان است. بنابراین بهتر است تولید در این باره افزایش یابد.

مجموعه‌‌ "صاحبدلان" به کارگردانی محمدحسین لطیفی در ماه رمضان سال 85 پخش شد که قرآن محور اصلی قصه بود. علیرضا طالب‌زاده، نویسنده این مجموعه به زیبایی و با قلمی شیرین با محور قرار دادن قرآن داستان جذابی را روایت کرد و به این موضوع پرداخت که قرآن می‌تواند راهگشای زندگی باشد. در واقع او بدون آنکه مستقیم‌گویی کرده باشد در قالب داستان اختلاف دو برادر به قرآن و مفاهیم این کتاب الهی پرداخت.

تک تک پلان‌های این مجموعه در ذهن تماشاگران باقی مانده است، به ویژه پلان‌هایی که حسین محجوب در زیرزمین مشغول تلاوت قرآن بود. این صحنه‌ها با دکوپاژ خوب لطیفی، طراحی صحنه و ترکیب نور سبز کاملاً به یادماندنی شده بود و بدون اغراق بود.

قطعاً تلویزیون می‌تواند در ماه رمضان و در دیگر ایام سال با بهره بردن از نویسندگان و کارگردانان توانمند مجموعه‌های نمایشی متنوع با موضوع مفاهیم قرآنی بسازد که مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. امیدواریم در آینده تعداد این نوع مجموعه افزایش یابد و فقط به تعداد انگشتان دست نباشد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:مهر / فاطمه عودباشی