تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصری از کتاب‌های «مجموعه مقالات موسیقی»، «طراحی تحلیلی» ، «سرگذشت رادیو در ایران به روایت اسناد»، «جلوه‌های نمایشی مثنوی»، «واژه در قاب» و «تئاتر پداگوژیک».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"سرگذشت رادیو در ایران"


معرفی مختصری از کتاب‌های «مجموعه مقالات موسیقی»، «طراحی تحلیلی» ، «سرگذشت رادیو در ایران به روایت اسناد»، «جلوه‌های نمایشی مثنوی»، «واژه در قاب» و «تئاتر پداگوژیک».


بالندگی موسیقی ایرانی

«مجموعه مقالات موسیقی»

نویسنده: محمد رضا لطفی

ناشر: آوای شیدا

زبان کتاب: فارسی

تعداد صفحه: 336

اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1388 - دوره چاپ: 1

77,000 ریال

این کتاب شامل 14 مقاله تخصصی در زمینه های مختلف موسیقی ایرانی است.

کتاب حاضر در زمینه‌های متفاوت دیدگاه‌های دیگران را با بینش و اسلوب خاصی مورد توجه نقد قرار داده است. چنین بینش‌ها و اسلوب‌هایی که خواننده را به اندیشه وا می‌دارد راه را برای نقد جدی‌تر موسیقی ایرانی هموار‌تر خواهد ساخت.

از این رو، آن چه موجب بالندگی موسیقی ایرانی خواهد شد نگاه نقادانه صاحب‌نظران موسیقی به نوشته‌های دیگران است.

«طراحی تحلیلی»

«طراحی تحلیلی»

تالیف: عادل قلی‌زاده

انتشارات فاطمی

220 صفحه مصور رنگی

شمارگان 3000 نسخه

قیمت: 10 هزار و 500 تومان

این کتاب در 4 فصل تدوین شده است. فصول این کتاب به ترتیب «عناصر بصری»، «ترکیب‌بندی»، «تکنیک در خدمت تصویر» و «انتزاع و بازنمایی» نام دارند. هدف کلی از تالیف فصل اول این کتاب، آشنایی با اصول ساده‌سازی، حرکت، فضا، رنگ، ترکیب‌بندی در طراحی و تحلیل و بررسی اجرای عملی هر یک از آن‌ها عنوان شده است.

فصل اول به تعریف و تحلیل مفاهیم عناصر بصری مانند نقطه، خط، سطح، حجم، فرم و فضا، کشش سطحی، بعد و ژرفا و ... می‌پردازد. فصل دوم هم شامل موضوعاتی چون ترکیب‌بندی، انوع ترکیب‌بندی، تحلیل و بررسی ترکیب‌بندی، آنالیز و نمودار خطی و تحلیلی آثار و آنالیز تیره روشنی می‌شود.

تکنیک در خدمت تصویر و موضوع، حرکت در طراحی، تنوع و هماهنگی در ظاهر و فرم اشکال تصویری و متنی یک اصل هنری و تاثیر عکاسی در آثار گرافیکی از مسائلی است که در فصل سوم این کتاب مطرح شده است.

«سرگذشت رادیو در ایران به روایت اسناد»

«سرگذشت رادیو در ایران به روایت اسناد»

به کوشش رضا مختاری اصفهانی

انتشارات اداره کل پژوهش‌های رادیو

«سرگذشت رادیو در ایران به روایت اسناد» اسناد، اتفاقات مهم و تاریخچه فعالیت رادیو و جزییاتی مثل حقوق کارمندان رادیو در دوره‌های مختلف را بین سال‌های 1310 تا 1357 دربر می‌گیرد.

این کتاب در 484 صفحه تدوین شده و برای گردآوری اسناد مربوط به آن، زمانی بیش از چهار سال صرف شده است.

«جلوه‌های نمایشی مثنوی»

نویسنده: مریم کهنسال

ویراستار: ربابه زمانی

انتشارات سخن‌وران

416 صفحه

شمارگان 2100 نسخه

قیمت: 7500 تومان

در مقدمه کتاب «جلوه‌های نمایشی مثنوی» آمده است: نگرش متکی بر رابطه شعر و درام در فرهنگ ایران به نوع ساختار هنری منتهی می‌شود که می‌توان آن را هنر ادبیات نامید. جوهر شعر، پویا و وابسته به حرکت است. تمامی عناصر شعری، زمان‌مند هستند به این معنا که ضرباهنگ کلام و واژگان پی در پی در بافت شعر، همواره شنونده شعر را زمانی در انتظار شنیدن واژگان بعدی و زمانی در تحلیل و بازآفرینی زبان پویا و تصویری شعر درگیر می‌نمایند.

این کتاب در 20 بخش موضوعی، تدوین شده که ترتیب عبارتند از: «داستان و نمایشنامه»، «وجه نمایشی یا ویژگی‌های درامی»، «نشانه‌شناسی ساختار دراماتیک»، «گفتگوی دراماتیک»، «شخصیت‌پردازی در داستان و درام»، «وزن و آهنگ کلام در وجه درامی»، «کشمکش در وجه درامی»، «ساختار کنش در وجه درامی»، «حرکت در ساختار دراماتیک»، «وجه درامی و جلب توجه»، «مکان و صحنه‌آرایی در ساختار دراماتیک»، «ساختار زمان در وجه درامی»، «توهم دراماتیک»، «زاویه دید در متون دراماتیک»، «انواع نمایش و موقعیت‌های دراماتیک»، «خواندن، گونه‌ای از هنرهای نمایشی»، «مخاطب آثار دراماتیک» و «یافته‌ها».

«واژه در قاب»

«واژه در قاب»

با زیر عنوان ساختار‌شناسی جریان اقتباس ادبی در سینمای ایران

مزدا مراد‌عباسی

انتشارات سوره مهر

شمارگان 2500 نسخه

قیمت: 3900 تومان

اقتباس ادبی از ارکان مهم سینمای کشور صاحب سبک به شمار می‌رود و می‌توان گفت، 98درصد فیلم‌هایی که در جشنواره‌های مهم جهان موفق به کسب جایزه شدند آثاری برگرفته از ادبیات مکتوب‌اند.

اگر این مسئله را در سینمای ایران بررسی کنیم، چشم‌انداز چندان امیدوارکننده‌ای ندارد و رابطه مستمری بین بدنه ادبیات داستانی و سینمای ایرانی به وجود نمی‌آید.

کتاب «واژه در قاب» شامل بخش‌های «طلوع سینمای اقتباسی(اقتباس از ادبیات کهن ایران)»، «اقتباس از ادبیات داستانی معاصر ایران»، ‌«اقتباس از نمایشنامه (ایرانی و خارجی)، «اقتباس از ادبیات خارجی»،‌ «بررسی ویژه (روند اقتباس در دو فیلم دایره مینا و چکمه)»،‌ «بررسی فیلم دایره مینا»، «بررسی فیلم چکمه» و «گفت‌وگو با محمدعلی طالبی» است.

«تئاتر پداگوژیک»

«تئاتر پداگوژیک»

نویسنده: رحمت امینی

ناشر: افراز

زبان کتاب: فارسی

تعداد صفحه: 208

اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1390 - دوره چاپ: 1

4600 تومان

این کتاب که با عنوان کامل «تئاتر پداگوژیک» (تعلیمی - تربیتی؛ مبانی و معیارها) منتشر شده، کتابی تألیفی - پژوهشی است که به بنیان‌های ابتدایی تئاتر کاربردی می‌پردازد و بعد شاخه‌های مهمی از آن چون تئاتر تعلیمی - تربیتی در آن مطرح می‌شود. همچنین در این کتاب به آرای فیلسوفان تعلیم و تربیت و کاربرد این نوع تئاتر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان دبستانی پرداخته می‌شود.

این کتاب ساختاری پژوهشی دارد و دانشجویان تئاتر ما، فعالان عرصه‌ی تئاتر کودک و نوجوان و خصوصا افرادی که در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

این اولین کتابی است که در حوزه‌ی تئاتر پداگوژیک منتشر می‌شود و پاسخ‌گوی سؤالات بنیادینی در این زمینه است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتاب‌خوانی تبیان


منابع: آی‌کتاب، خبرگزاری مهر، خبرگزاری دانشجویان ایران، خبرگزاری کتاب