تبیان، دستیار زندگی
سایت های متعددی رابطه بین IQ را با استفاده از اینترنت سنجش کردند به طور مثال سایتی به نام IQLeague کار جالبی کرد، این سایت مثل خیلی دیگر از سایت‌ها، سایتی است برای تعیین ضریب هوشی یا IQ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه IQ با نحوه استفاده ازاینترنت


سایت های متعددی رابطه بین IQ  را با استفاده از اینترنت سنجش کردند به طور مثال سایتی به نام IQLeague کار جالبی کرد، این سایت مثل خیلی دیگر از سایت‌ها، سایتی است برای تعیین ضریب هوشی یا IQ


رابطه iq با نحوه استفاده ازاینترنت

اما مسئولان این سایت نتایج کاربرانشان را بر اساس مرورگر و سیستم عاملی که در هنگام انجام تست آنلاین، استفاده کرده‌اند، تحلیل کرده‌اند و به نتایج جالبی دست پیدا کرده‌اند، آنهایی که از فایرفاکس روی مک استفاده می‌کنند، از همه باهوش‌تر هستند (ضریب هوشی متوسط 104.35)، در مقام مقایسه کاربرانی که از اینترنت اکسپلورر استفاده می کنند، آن هم روی ویندوز 98 ضریب هوشی متوسط بسیار پایین‌تر یعنی 85 دارند!

رابطه iq با نحوه استفاده ازاینترنت

در این نظر سنجی کاربران قادر بودند

1. به جای نام مستعار، نام حقیقی خود را بنویسید، تا در صورت اخذ نمره بالا نام شان در لیست باهوش‌ترین ها درج گردد.

2. با استفاده از IP کاربران، مشخص کرده که ساکنان کدام کشورها، باهوش‌تر هستند، بر این اساس فنلاندی و برزیلی‌ها باهوش‌تر از همه هستند و ایرانی‌ها، رتبه 45 را کسب کرده‌اند!

البته انگلیسی بودن سؤال‌ها و دشواری جواب دادن به آنها برای کاربران زبانهای گوناگون قطعا، تا اندازه‌ای نتایج را مخدوش کرده است.

اما نتایج تحقیقی دیگر که بر روی بیش از 100 هزار نفر انجام شده ، نتایج جالبی به همراه داشته است ، این تحقیق که پری روز منتشر شد نشان داد که کاربران اینترنت اکسپلورر نسخه 6 میانگین IQ حدود 80 داشته اند! در حالی که کاربران فایرفاکس و کروم اعداد بسیار بالاتری را به دست آورده اند. ‏

شرکت مایکروسافت نیز در ماه مارس گذشته کمپین تبلیغاتی را برای دل‌کندن برخی کاربران قدیمی از این مرورگر به راه انداخت

بر اساس این تحقیق که توسط شرکت کانادایی آپتی‌کانت صورت گرفته، 101326 کاربر اینترنتی بالای 16 سال مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به مرورگر مورد استفاده آنها دسته‌بندی شدند.

جالب است که بالاترین میزان  IQمتعلق به کاربران مرورگرهای اپرا و کامینو بوده است. و البته باید توجه کرد که  IQکاربران اینترنت اکسپلورر نسخه های جدید نسبت به نسخه قدیمی اش بالاتر بوده است.

در این تحقیق که در شکل هم مشاهده می کنید مرورگرهای اینترنتی اُپرا و مرورگر کامینو دارای ضریب بهره هوشی بیش از 120 بوده‌اند. ‏

رابطه iq با نحوه استفاده ازاینترنت

نتایج این تحقیقات همچنین تاکید دارد که متوسط ضریب هوشی کاربران مرورگر اینترنت اکسپلورر6 به صورت معنی‌داری در سال 2006 بالا بوده است و ضریب هوشی کاربران اینترنت اکسپلورر با عرضه نسخه جدید این مرورگر بالاتر رفته است.

مرورگر اینترنت اکسپلورر6 در چند سال گذشته به نوعی موجب ناراحتی توسعه‌دهندگان بوده است که این مرورگر را غیرقابل انطباق با برنامه‌ها و استانداردهای جدید وب می‌دانستند و این در حالی بود که از سوی دیگر، کاربران با انواع حفره‌های امنیتی موجود در آن دست و پنجه نرم می‌کردند.

شاید بتوان این گونه از نتایج این مطالعه نتیجه گرفت که خوب طبیعتا کاربران با ضریب هوشی بالاتر میل بیشتری به تجربه نرم‌افزارهای دیگر و البته جدیدتر و به‌روزکردن مرورگرهای خود دارند.

البته خود شرکت مایکروسافت نیز در ماه مارس گذشته کمپین تبلیغاتی را برای دل‌کندن برخی کاربران قدیمی از این مرورگر به راه انداخت.

معیار بندی IQ  به شرح ذیل است

نمره 70 الی 79 : مرز عقب ماندگی ذهنی ‏

نمره 80 الی 89 : کم هوش ‏

نمره 90 الی 109: نرمال جامعه ‏

نمره 110 الی 119 : باهوش ‏

نمره 120 الی 140 : بسیار باهوش ‏

نمره بالای 140 :  نابغه ‏

چند ماه پیش اعلام کردند که باهوش ترین افراد از Fire Fox استفاده می کنند دو روز پیش این نسبت را به اپرا و کامینو دادند ولی در هر دو تست اینترنت اکسپلور رتبه پائینی آورده است.

فرآوری: فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

futurestech

aptiquant