تبیان، دستیار زندگی
سرانجام روز دوشنبه هفتم ماه رمضان سال 201 هجری قمری منشور ولایتعهدی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه رمضان و ولایتعهدی امام رضا(ع)

ماه رمضان و ولایتعهدی امام رضا(ع)

در تقویم ماه رمضان بنابر روایتی هفتم ماه مبارک رمضان تحمیل ولایتعهدی به امام رضا ( ع ) است ، مامون عباسی از نفوذ علی بن موسی الرضا ( ع ) در میان مردم آگاه بود . او تلاش کرد تا امام رضا ( ع ) را تحت نظر داشته باشد و خود را نیز فردی دوستدار اهل بیت ( ع ) نشان دهد . از اینرو دستور داد تا ایشان را از مدینه به خراسان آورند و آنگاه با اصرار فراوان ولایتعهدی خود را به امام رضا ( ع ) واگذار کرد. سرانجام روز دوشنبه هفتم ماه رمضان سال 201 هجری قمری منشور ولایتعهدی به خط مامون نگاشته شد و امام رضا ( ع ) نیز در پشت همان مکتوب قبولی خود را اعلام فرمود ، ولی ایشان یادآوری کردند که این امر به انجام نخواهد رسید.

یکی از کارشناسان دینی چنین عنوان می دارند که:

مامون عباسی یکی از خلفایی بود که فوق العاده زیرک و سیاستمدار بود. نقشه ای را طراحی کرده بود برای اینکه حکومت خودش را مشروعیت ببخشد و مدعی در حقیقت ولایت و امامت از سوی پیامبر بزرگوار اسلام بود برای مشروعیت بخشیدن به این حرکت و تفکر شوم خودش تصمیم گرفت آقای علی بن موسی الرضا ( ع ) را از مدینه به خراسان دعوت بکند و او را در حقیقت جانشین خودش قرار دهد که با این نقشه در حقیقت آن ولایتی را که مدعی بود به اصطلاح هم به آن می گویند ولایت مامونی آن را مشروعیت ببخشد . اما امام رضا ( ع ) زمانی که به خراسان دعوت شدند و از مسیر نیشابور گذشتند در آن اجتماع بی نظیری که در نیشابور مردم از عالم آل محمد حضرت علی بن موسی الرضا ( ع ) در حقیقت به عمل آوردند در آن اجتماع جمله ای را فرمودند که

کلمه لا اله الا ا... دژ محکم من است و هر کسی که داخل این دژ بشود از عذاب من در امان خواهد بود و بعد حضرت فرمودند: بشروطها و انا من شروطها، در آنجا امام از واژه من استفاده کردند ، فرمودند من از شروط آن امامت الهی هستم ، من شرط آن دژ محکم الهی هستم . این کلمه انا را که امام رضا ( ع ) استفاده کردند در حقیقت آتشی بود برای از بین بردن آن نقشه ای که مامون داشت . امام رضا ( ع ) فرمودند که این ولایت درست است و شعار امامت درست است و مسیر در حقیقت مسیر الهی است اما این فردی که جلودار در حقیقت جامعه شده و پیشگام شده در این قضیه این فرد ، فرد مناسبی برای این کار نیست .

آن امامت به شرطی درست است که در حقیقت امام و ولی اش من باشم . آن امامتی را که مامون دارد دنبال می کند در حقیقت مردم را آگاه ساخت که از آن مسیر حرکت نکنند و با این جمله امام رضا ( ع ) آن نقشه ای را که مامون از پیش طراحی کرده بود در حقیقت بر باد دادند و این عاملی شد که مامون راهی جز شهادت امام رضا ( ع ) نداشت و لذا نقشه شهادت امام رضا ( ع ) را طراحی کرد و امام را به شهادت رساند. "

دوستان خالی از لطف نیست که بگوییم همزمان با ولایتعهدی امام رضا ( ع ) سکه هایی به نام ایشان در سرزمین های اسلامی ضرب شد . عبارات روی سکه ها عیناً همانند هستند و فقط تفاوت در وزن ، قد و محل ضرب آنهاست . هم اکنون این سکه ها که بسیار نادر هم هستند در موزین آستان قدس رضوی در مشهد مقدس نگهداری می شود .

امام رضا ( ع ) درباره فلسفه روزه فرمودند اگر پرسیدند چرا روزه واجب شده است ، پاسخ آن است که درد گرسنگی و تشنگی را بدانید و از این راه به فقر و بی زاد و توشگی آخرت پی ببرید . از آن جا که روزه دار بر اثر گرسنگی پیش آمده فروتنی می کند و نیاز نشان می دهد و مقاومت می کند پس مستحق اجر است .


بخش حریم رضوی