تبیان، دستیار زندگی
یک متخصص تغذیه با بیان این که نوشیدنی‌های بسیار خنک و یا چای داغ در هنگام افطار، تشنگی و عطش را بیشتر می‌کند، توصیه کرد: شروع افطار با یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل مناسب‌تر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شروع افطار با شیر و خرما


یک متخصص تغذیه با بیان این که نوشیدنی‌های بسیار خنک و یا چای داغ در هنگام افطار، تشنگی و عطش را بیشتر می‌کند، توصیه کرد: شروع افطار با یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل مناسب‌تر است.


شیر و خرما

دکتر ضیاءالدین مظهری،متخصص تغذیه با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تاکید بر استفاده از تمام گروه‌های غذایی در این ایام اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان لازم است از تمام گروه‌های غذایی استفاده شود.

با روزه داری و حذف یک وعده غذایی که در حدود 600 کالری است، انرژی‌های ذخیره شده مازاد بر نیاز بدن که به صورت چربی انباشته شده است، کاهش یافته و باعث می‌شود نوعی جرم گیری در تمام ارگان‌های حساس اتفاق بیفتد و برخی سموم نیز از بدن خارج شوند.

وی با اشاره به این‌که در کنار ایجاد تعادل در هیچ ماهی از سال به اندازه‌ی ماه مبارک رمضان، اسراف در مصرف مواد قندی و چربی مشاهده نمی‌شود، گفت: مواد قندی که در این ایام از طریق مصرف مواد غذایی چون زولبیا و بامیه، حلوا و شله‌زرد به بدن می‌رسد، بسیار فراتر از نیاز آن بوده و این مسئله باعث می‌شود افراد از این موهبت الهی که یک درمان اجباری است محروم شده و در پایان ماه مبارک رمضان به جای این‌که شاداب و سرحال باشند و بدن‌شان با تجربه تحمل گرسنگی و تشنگی توان خودش را افزون‌تر کرده و به بازسازی و تقویت سیستم دفاعی‌اش بپردازد، اثر عکس داشته باشد، ضعیف‌تر شده و با افزایش قند خون، اوره و نظیر آن روبرو شود.

اهدای خون نه تنها ضرری ندارد بلکه باعث نو شدن سلول‌های خون می‌شود.

تنها باید دقت کرد که این میزان خون کم شده از حجم مایعات بدن، جبران شود. اگر افراد پس از افطار، خون دهند می‌توانند با استفاده از آب، آب میوه، میوه

و سبزیجات فراوان این کمبود را جبران کنند

رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در پاسخ به این پرسش که برخی توصیه‌های اسلامی چون آغاز افطار با نمک یا خرما تا چه میزان مورد توصیه علم تغذیه نیز هست، گفت: از زمان سحر تا افطار در یک فاصله طولانی، فعالیت سیستم گوارشی کم می‌شود و با فرا رسیدن زمان افطار، تغییراتی در بدن به وجود می‌آید که باید با کمک تغذیه آن را به درستی تنظیم کرد. شروع افطار با نمک و آب جوش، بدن را آماده دریافت مواد غذایی دیگر می‌کند. پس از آن استفاده از یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل بسیار مناسب است و می‌تواند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران کند.

وی اضافه کرد: از این میان خرما، علاوه بر قند طبیعی، سرشار از حیات است و حاوی مواد مغذی و با ارزشی چون آهن و منیزیم است.

نوشیدنی‌های بسیار خنک به ویژه نوشیدنی‌های گازدار و چای داغ و پی در پی

نه تنها کمکی به فرد نمی‌کند بلکه عطش وی را نیز بیشتر می‌کند

دکتر مظهری با بیان این مطلب که ممکن است مصرف شیر برای برخی افراد مضر باشد، گفت: استفاده‌ی مخلوطی از آب و آب میوه‌ی تازه و یا سوپ رقیق جو با ترکیب سبزیجات مختلف و غلات که با آب مرغ یا آب گوشت بدون چربی تهیه شده‌اند برای شروع افطار در این افراد مناسب هستند.

وی ادامه داد: استفاده از شیربرنج و فرنی که با قطعات میوه‌های خشک و خلال بادام غنی شده است و یا نان سنگک به همراه پنیر و گردو هم مطلوب هستند. لازم به ذکر است آرام خوردن غذا و افراط نکردن در مصرف آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. نوشیدنی‌های بسیار خنک به ویژه نوشیدنی‌های گازدار و چای داغ و پی در پی نه تنها کمکی به فرد نمی‌کند بلکه عطش وی را نیز بیشتر می‌کند.

این متخصص تغذیه، در ادامه با مورد توجه قرار دادن این مطلب که برخی افراد در ماه مبارک رمضان مبادرت به اهدای خون می‌نمایند، گفت: اهدای خون نه تنها ضرری ندارد بلکه باعث نو شدن سلول‌های خون می‌شود. تنها باید دقت کرد که این میزان خون کم شده از حجم مایعات بدن، جبران شود. اگر افراد پس از افطار، خون دهند می‌توانند با استفاده از آب، آب میوه، میوه و سبزیجات فراوان این کمبود را جبران کنند.

خرما، علاوه بر قند طبیعی، سرشار از حیات است و حاوی مواد مغذی و

با ارزشی چون آهن و منیزیم است

وی ادامه داد: سبزیجات علاوه بر این که از خشکی مزاج جلوگیری می‌کنند، از این حیث که آب فراوان دارند و این آب به صورت ژلی در دستگاه گوارش باقی می‌ماند، به تدریج آب مورد نیاز بدن را در طول روز تأمین می‌کند. منابع حاوی فیبر چون غلات و حبوبات و انواع سالادها و سبزیجات تازه که با روغن زیتون و آب لیموی تازه تهیه شده‌اند برای تأمین ریزمغذی‌ها و حفظ طراوت و شادابی در هنگام روزه‌داری مفید هستند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

یبوست هنگام روزه داری شایع است

بوی بد دهان در روزه داران

موقع افطار پُرخوری نکنید

8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری

موقع سحری و افطار چه بخوریم؟

مژده به چاق ها در ماه رمضان

تاثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

بخور نخورهای ماه رمضان

سحری مثل ناهار سبک باشد

در تابستان حتما سحری بخورید

چای و قهوه در سحری باعث تشنگی می‌شوند

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

روزه داری در افراد و شرایط مختلف

کاهش تشنگی در ماه رمضان

تفاوت غذاهای سحری و افطار

سفارش های کلی تغذیه برای روزه داران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.