تبیان، دستیار زندگی
کاندیداتوری رستم قاسمی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای تصدی وزارت نفت سر و صدای بسیاری در محافل خارج از کشور به راه انداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سردارقاسمی کابوس نفتی غرب!


کاندیداتوری رستم قاسمی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای تصدی وزارت نفت سر و صدای بسیاری در محافل خارج از کشور به راه انداخته است.


 سردارقاسمی

کاندیداتوری رستم قاسمی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای تصدی وزارت نفت سر و صدای بسیاری در محافل خارج از کشور به راه انداخته است. در این فضا نویسنده دیلی تلگراف در نوشتاری کوتاه نقش کاسه داغ تر از آش را بازی کرده و در سخنانی بی پایه و اساس ادعا می‌کند که آخرین چیزی که غرب در روزهای تحریم ایران به آن نیاز داشت انتصاب یک سردار سپاه به عنوان رئیس احتمالی اوپک است!

نویسنده این مطلب با اشاره به بحران اقتصادی که جهان در حال حاضر با آن روبه رو است ادعا می‌کند که حضور مردی جنجالی در مسند اوپک که ریاست دوره ای آن بر عهده ایران است می‌تواند به مشکلات و دردسرهای اقتصادی بیشتر بینجامد: اوپک مسئولیت برقراری توزان میان تولید و مصرف نفت را در سرتاسر جهان بر عهده دارد و در این روزهای سخت اقتصادی قطعا حضور سردار قاسمی حاشیه‌های فراوانی در این مجمع نفتی به راه خواهد انداخت.

رستم قاسمی 62 ساله را محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران برای احراز پست وزارت نفت کاندید کرد که به شکل اتوماتیک بر مسند ریاست اوپک هم تکیه خواهد زد. ایران از اکتبر گذشته تا کنون ریاست اوپک را بر عهده دارد. تلگراف در این خصوص می‌نویسد: نام قاسمی از سوی جامعه جهانی در برخی تحریم‌ها قید شده و بسیاری از رسانه‌های غربی در چند روز اخیر با بزرگنمایی این مساله ادعا کرده اند که وی در دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران نقش چشمگیری داشته است.

این انتخاب باید از سوی مجلس شورای اسلامی‌ایران هم مهر تایید بخورد. نویسنده تلگراف در نهایت می‌نویسد: اگر قاسمی بتواند رای اعتماد نمایندگان مجلس را در دست بگیرد باید اذعان کنیم که ریاست اوپک در اختیار مردی قرار می‌گیرد که به مخالفت با غرب شهره عام و خاص است! قیمت نفت در حال حاضر هم سیر صعودی خود را طی می‌کند و این کابوس که ایران از ریاست خود بر اوپک برای پایان دادن به تحریم‌ها استفاده کند می‌تواند خواب شب را بر همگان حرام کند.

رستم قاسمی 62 ساله را محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران برای احراز پست وزارت نفت کاندید کرد که به شکل اتوماتیک بر مسند ریاست اوپک هم تکیه خواهد زد

ماجرای تحریم سردار قاسمی

به گزارش تبیان به نقل از خبرآنلاین ، یکی از دغدغه‌های اصلی در خصوص حضور رستم قاسمی در نفت به قرارگرفتن نام او در فهرست اشخاص حقیقی تحریم شده از سوی دول غربی باز می‌گشت. تحریم‌هایی که علیه فعالیت‌های هسته ای صلح آمیز ایران وضع شده تا مانع دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری هسته ای شود.

در این بین براساس اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،رستم قاسمی پس از حضورش در نفت به طور طبیعی نامش از لیست تحریمی‌ها خارج خواهد شد و به راحتی می‌تواند به سفرهای خارجی خود بپردازد.

به گفته علاءالدین بروجردی،مشابه این اتفاق برای برخی دیگر از اعضای دولت پیش از حضور در دولت پیش آمده بود اما به واسطه حضور آنان در دولت این مشکل برطرف شده و آنان به راحتی سفرهای خارجی را انجام داده اند.

اگر قاسمی بتواند رای اعتماد نمایندگان مجلس را در دست بگیرد باید اذعان کنیم که ریاست اوپک در اختیار مردی قرار می‌گیرد که به مخالفت با غرب شهره عام و خاص است! قیمت نفت در حال حاضر هم سیر صعودی خود را طی می‌کند و این کابوس که ایران از ریاست خود بر اوپک برای پایان دادن به تحریم‌ها استفاده کند می‌تواند خواب شب را بر همگان حرام کند.

وی درعین حال از رای بالای رستم قاسمی در مجلس خبرداد و تاکید کرد:اغلب نمایندگان مجلس از حضور وی بر مسند وزارت نفت استقبال کرده اند.

وی تاکید کرد:به واسطه آن که این وزیر پیشنهادی نفت پیش از این در بسیاری از پروژه‌های نفتی دست داشته و سابقه خوبی از وی به جا مانده است، امیدواریم صنعت نفت بار دیگر به روزهای شکوفایی خود بازگردد.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: خبرآنلاین و دیپلماسی ایرانی