تبیان، دستیار زندگی
یك فكر یا ایدة جدید كه تركیبی از ایده های قدیمی است را خلاقیت گویند. خلاقیت یعنی كنار هم قرار دادن افكار و ایده هایی كه تا قبل از این پنداشته می شد به یكدیگر ربطی ندارند. این توانایی شماست كه افكار مختلف را با یكدیگر تركیب كنید و یك ایده نو كه مفید هم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه خلاق شویم؟

یك فكر یا ایدة جدید كه تركیبی از ایده های قدیمی است را خلاقیت گویند.

خلاقیت یعنی كنار هم قرار دادن افكار و ایده هایی كه تا قبل از این پنداشته می شد به یكدیگر ربطی ندارند. این توانایی شماست كه افكار مختلف را با یكدیگر تركیب كنید و یك ایده نو كه مفید هم هست بوجود آورید.


چگونه خلاق شویم

آن گونه كه به نظر می رسد ظاهراً مسئله ای وجود ندارد كه نتوانید حل كنید هدفی وجود ندارد كه نتوانید به آن برسید هیچ مانعی وجود ندارد كه نتوانید از آن بگذرید اگر بدانید چگونه از قدرت خلاقیت مغز خود استفاده كنید تا هر مشكلی را مانند یك اشعه لیزر از زندگی خود جدا كنید و دور بیندازید.

شما خلاق هستید

خلاقیت به معنی اختراع یك چیز كاملاً جدید نیست، بلكه بوجود آوردن یك سری ارتباطات همسو است. لازم نیست كه حتماً یك فرد خاص باشید تا خلاق باشید هر كسی می تواند خلاق باشد. این مهم نیست كه شما كی هستید، مهم این است كه چگونه عمل می كنید.

تنها چیزی كه احتیاج دارید این است كه برای مشكل خود چندین راه حل پیدا كنید نه این كه خود را به اولین راه حلی كه به نظرتان می رسد یا از همه ساده تر است محدود كنید. به خود اجازه بدهید كه سر زنده،كنجكاو و انعطاف پذیر باشید.

روانشناسان معتقدند كه خلق ایده در یك شخص به فعالیتهای او بستگی دارد و این تفكر را تفكر همبسته می نامند. این وابستگی به صورت مداوم و خطی نیست بلكه پرشی است. با بوجود آوردن ارتباط بین افكار و ایده های مختلف برای یك لحظه هم كه شده باید نسبت به وضعیت موجود در خود شك و تردید ایجاد كنید. محدودیت برای خلاقیت كشنده است كه به جای اینكه به جواب برسد باعث خفه شدن نطفه تفكر خلاق می شود.

یك پیش شرط مهم

همچنان كه به بررسی افراد خلاق می پردازید یك چیز مشترك در همه آنها خواهید یافت و آن عشق به كاری است كه انجام می دهند.

آموزش و پروراندن خلاقیت

یك خبر خوب این است كه خلاقیت یك مهارت و استعداد است كه قابل یادگیری و پروراندن است پس برای افزایش مهارت خود تمرین كنید. با این مهارت می توانید رشد شخصی و حرفه ای خود را شتاب ببخشید.

با افزایش مهارت های فكری و انجام تمرین های لازم برای شكوفایی خلاقیت می توانید ارزش فعالیتهای خود را چند برابر كنید و به سرعت كمیت و كیفیت دستاورد هایتان افزایش می یابد.

هر روز تمرین كنید

اگر بخواهید جام قهرمانی تنیس را ببرید. هر چند وقت تمرین می كنید؟ ماهی یكبار؟ هفته ای یكبار؟ روزی یكبار؟

هر چند وقت یكبار باید عضلات خلاقیت مغز خود را تمرین دهید تا دارای قدرت خلاقیت بالایی باشید؟ ماهی یكبار؟ هفته ای یكبار؟ یا هر روز؟

با یك دیدگاه متفاوت به قضایا بنگرید

همیشه یك دیدگاه متفاوت منجر به یك نوع آوری شده است. حال برای كارها و مسائل موجود می خواهید یك راه حل بهتر پیدا كنید پس آنها را بازسازی كنید یعنی اول كار یا حرفه یا مشكل خود را به اجزای كوچكتر تقسیم كنید و برای حل مشكل یا یافتن راه بهتر برای انجام كار از یك راه متفاوت این اجزا را كنار هم بچینید.

بدنبال سئوالات جستجوگر باشید

برای خلاق بودن یك ذهن كنجكاو نیاز دارید بدون تعداد زیادی سئوالات چرا؟ و چه می شد اگر؟ نمی توانید یك دید خلاق بوجود آورید. برای بوجود آوردن چنین دیدی كه اكثر افراد در همین زمینه دجار مشكل هستند مطمئن شوید كه علاوه بر ظاهر هر چیزی به زیر پوسته و ماهیت آن هم نگاهی داشته باشید هیچ كاری را برای امتیاز گرفتن و مورد توجه قرار گرفتن انجام ندهید. سعی كنید به دنیا با چشمهای كنجكاو تری بنگرید. سعی كنید نظریاتی پویا ارائه دهید و به آنها اكتفا نكنید سعی كنید هر چیز مهمی را از خود بپرسید چرا؟ و ببینید چه اتفاقی می افتاد اگر اینچنین می شد؟

چگونه فردی خلاق شویم؟

در حال حاضر مهارت های بسیاری برای رشد و حفظ خلاقیت در شما وجود دارد.که می توانید از آنها بهره مند شوید.به مهارت های زیر توجه کنید:

1) برای اینکه خلاق تر شوید نسبت به توانایی های خود مثبت نگر باشید. به یاد داشته باشید که خلاقیت را می توان یاد گرفت پرورش داد وحتی انتخاب کرد.

2)برای حل مسائل روز مره سعی کنید به شیوه ای نوین زیرکانه یا ذوقی عمل کنید.

3)در خود اراده قبول خطر (ریسک)را پرورش دهید. سعی کنید در مقابل شیوه های سنتی برای نگاه به چیزها و نیز انجام آنها مقاومت کنید.

4)وقتی به دنبال خلاقیت هستید از موانع و سد های پیشرو پرهیز کنید.

5)در خواسته ی دیگران پایداری بورزید.سعی کنید با ارائه تعریفی جدید از راه حل ها بر روش های قدیمی خود غلبه کنید.

6) اگر با مسا له عاشقانه برخورد کردید ژرف بیاندیشید آرامش داشته باشید و پایداری به خرج دهید.

7)از تمرینات پنج گانه تحلیل کردن ، ژرف اندیشیدن ،تولید راه حل ،آرامش و پایداری استفاده کنید.

8)برای رسیدن به خلاقیت از ظرفیت های جسارت ورزانه خود منابع مفید و آموزش های مناسب استفاده کنید.

9)خلاقیت خود را باانجام کار های ذوقی پرورش دهید.

10)انرژی های عالی خود را کشف و حفظ کنید.خلا قیت را هر روز با جدیت دنبال کنید.

11)نگرشی باز داشته سرزنده و خوشحال باشید کنجکاوی بورزید وبر حل مسئله تمر کز نمایید.

12)در برابر راه ها ی ممکن دیگر و آزمایش آنها دیدی حساس و گشوده داشته باشید.

13)آزمایش های زندگی را تکرار کنید یاد بگیرید که حل مشکلات زندگی فقط با صرف وقت امکان پذیر می گردد.

14)برای حل مشکلات زندگی از تکنیک ها ی پرورش ذهن همچون طوفان مغزی استفاده کنید.


منابع:

وبلاگ مقالات آموزشی

وبلاگ کارآفرینان جوان