تبیان، دستیار زندگی
آیا می خواهید سالها به عمر كامپیوتر خود بیفزایید. در اینجا نكاتی ساده را به اطلاع شما می رسانیم كه از كاهش كارایی و عمر كامپیوتر جلوگیری می كند. بزرگترین دشمن كامپیوتر گرماست، كه باعث می شود چیپ های و دیگر اجزای داخلی كامپیوتر گرم شوند. و همچنین از كارا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه عمر کامپیوتر خود را افزایش دهید؟

آیا می خواهید سالها به عمر كامپیوتر خود بیفزایید. در اینجا نكاتی ساده را به اطلاع شما می رسانیم كه از كاهش كارایی و عمر كامپیوتر جلوگیری می كند.

بزرگترین دشمن كامپیوتر گرماست، كه باعث می شود چیپ های و دیگر اجزای داخلی كامپیوتر گرم شوند. و همچنین از كارایی كامپیوتر می كاهد.


چگونه عمر کامپیوتر خود را افزایش دهیم؟

اولین چیزی که باید چک کنید این است که از جریان هوا در اطراف کامپیوتر خود مطمئن شوید.

اگر کامپیوتر خود را در یک محفظه قرار می دهید حتما در پشت آن یک سوراخ دایره ای برای جریان هوا باز کنید. به طوریکه این سوراخ مسیر هوای فن كامپیوتر شما را باز نگه دارد. تا هوای خنك بتواند از داخل كیس كامپیوتر شما بگذرد.

اگر كامپیوتر را در داخل محفظه ای قرار می دهید، حداقل تا فضای 10 سانتی متری پشت كیس نباید هیچ مانعی وجود داشته باشد. تا جریان هوا برقرار شود.

مطمئن شوید بالا و پشت مانیتور شما از گرد و خاك پاك شده است. كتابها، ورقهای كاغذ، جعبه ها و سایر اشیاء را روی مانیتور خود قرار ندهید.

همیشه به شكافهای بالای مانیتور توجه كافی داشته باشید تا گرمای اضافی به راحتی دفع شود. اگر این گرما دفع نشود گرمای اضافی به قطعات الكترونیكی مانیتور سرایت كرده كه نتیجه آن بهم ریختگی رنگ، لرزش تصویر و مشكلات دیگری را برای مانیتور است.

كار بعدی كه می توانید انجام دهید پاك كردن گرد و غبار از سطوح داخلی كامپیوتر است.این كار را حداقل دو بار در سال انجام دهیدو هر دو سال یكبار این كار را برای مانیتور انجام دهید.

به گرد و غبار همانند یك پتو نگاه كنید، كه چیپهای كامپیوتر را داغ نگه می دارند، هر چه گرد و خاك بیشتری روی آنها نشسته باشد، بیشتر داغ میشوند. چه میزان گرد و خاك زیاد است؟ 0.05 میلیمتر چطور است یا آنقدر كه بتوان گرد و غبار را دید، همین میزان كم می تواند دمای داخلی چیپها را 5 درصد افزایش دهد. به نظر شما 5 درصد زیاد نیست ! اگر بدانید این مقدار میتواند سالها از عمر كامپیوتر شما بكاهد چطور؟

راحت ترین راه برای نظافت داخل كامپیوتر استفاده از یك جاروبرقی خانگی است. بعد از اینكه با یك مكنده مانند جاروبرقی آن را تمیز كردید می توانید از هوای فشرده (با فشار كم  طوری كه به قطعات كامپیوتر صدمه وارد نشود) برای بیرون راندن گرد و غبار باقی مانده استفاده كنید.

مطمئن شوید كه پره های فن های خنك كننده را كاملاً تمیز كرده اید. فن منبع تغذیه برق و CPU و كیس را تمیز كنید.

برای نظافت كی برد هم از هوای فشرده استفاده كنید و توجه داشته باشید كه هیچگاه برای نظافت كی برد از مایعات استفاده نكنید. و از یك كاور برای پوشاندن كی برد در زمان بی كاری كی برد استفاده كنید. با همین روش ساده سالها به عمر كی برد خود اضافه می كنید.

و اما می رویم سراغ هارد دیسك، اول از همه توجه داشته باشید كه هارد دیسك به گونه ای طراحی شده است كه به صورت افقی نصب شود بنابراین نمی توانید هارد دیسك را به پهلو نصب كنید و از آن انتظار كار بیش از دو سال را داشته باشید. 90 درصد هارد دیسكها كه به پهلو در كیس نصب می شوند بعد از دو سال مشكل پیدا می كنند و احتیاج به تعویض دارند. این شیوه نصب باعث فشار وارد شدن به قسمت كوچكی از بیرینگ های هارد می شود و این بیرینگ ها خراب می شوند. ولی با نصب افقی هارد وزن هارد به طور یكنواخت در كل سطح بیرینگ تقسیم می شود بنابراین بیرینگ هارد دچار خرابی پیش از موعد نمی شود.

معمولاً هارد دیسكهایی كه روی قطعاتی كه تولید گرما می كنند قرار می گیرند یا بین قطعات دیگر ساندویچ شده اند و برای تبادل حرارت و جریان هوا فضای كافی وجود ندارد زودتر دچار مشكل می شوند.

بخاطر داشته باشید كه هارد درایو شما دارای یك موتور و قطعات متحرك است. هر چه تهویه هوا در اطراف آن بیشتر باشد راحتر گرمای اضافی را دفع می كند و عمر آن بیشتر خواهد بود. در ضمن هارد نسبت به لرزش و تكانهای شدید به خصوص در حال كار حساس است پس مراقب هارد دیسك خود باشید و كامپیوتر خود را روی میزی قرار دهید كه محكم و ثابت است.

به كامپیوتر خود اجازه بدهید نفس بكشد و آن را تمیز نگه دارید تا در سالهای بعد هم در خدمت شما باشد.


منبع: سایت سنجش مستمر