تبیان، دستیار زندگی
شاید خیلی ها برای به حوزه آمدن انگیزه قوی داشته اند، ولی به مرور زمان این انگیزه سست شده است. در این مقاله به بررسی عوامل تقویت این پدیده خواهیم پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌های تقویت انگیزه

انگیزه

شاید خیلی ها برای به حوزه آمدن انگیزه قوی داشته اند، ولی به مرور زمان این انگیزه سست شده است. در این مقاله به بررسی عوامل تقویت این پدیده خواهیم پرداخت.

در کل می‌توانیم راه‌های تقویت انگیزه را به دو دسته کلی تقسیم کنیم. گروهی وابسته به جسم است که تحت عنوان عوامل جسمانی طرح می شود و گروه دیگر عواملی است که وابسته به جسم نیست و از آن به عوامل غیر جسمانی تعبیر می کنیم.

توضیح مطلب را بخوانید:

الف. عوامل جسمانی (فیزیولوژیک)

تنظیم خواب: خواب به موقع، خواب اول شب، خواب به اندازه نیاز و خواب با شکم خالی[1]، و پرهیز از خواب بین الطلوعین

رعایت برنامه غذایی: خوراک سالم و حلال، سبزی‌جات و صیفی‌جات، خوراکی‌های طبیعی، شام سبک، و پرهیز از خوراکی‌های مصنوعی و چرب، پرخوری، بدخوری.

ورزش: مانند ورزش صبحگاهی، کوه، شنا و ...

حجامت یا اهدای خون: که علاوه بر تأمین سلامتی از غلظت خون می‌کاهد.

توجه به فضای محیط: مانند رنگ روشن، نور کافی، درجه حرارت متناسب، بوی مطبوع، زیبایی محیء گل و گیاه و فضای سبز و ...

رعایت بهداشت فردی، نظافت بدن و لباس و محیط

رعایت نظم و آراستگی فردی و محیط پیرامون و پرهیز از شلختگی

تأمین آسایش جسمانی (پرهیز از پوشیدن جوراب یا لباس تنگ، فشار ادرار، بد بودن محل نشستن، و...)

اقدام برای درمان بیماری‌ها و حفظ سلامت از جمله عفونت چشم که مستقیما موجب خواب آلودگی و کسالت است.

ب. عوامل غیر جسمی و غیرمادی

ایمان به خدا و ارتباطات معنوی مانند دعا، استغفار، توسل و صدقه و ...

دعا و درخواست طراوت روحی از خدای متعال[2]

افزایش ایمان به رسالت طلبگی و روشن ساختن هدف از طریق مطالعه کتبی که در باره حوزه و طلبگی نوشته شده، ارتباط با اساتید و مباحثه[3]

توجه به رسالت سنگین و وظیفه‌ جهانی طلبگی.

معاشرت با انسان‌های سرزنده، نشیط و موفق.

ارتباطات اجتماعی و هم‌صحبتی با دیگران.

تفریح و استفاده از لذائذ حلال.[4]

استقبال از برنامه‌های رقابتی.[5]

حضور در جمع و فعالیت‌های جمعی و طراحی برنامه‌های گروهی. الرفیق ثم الطریق.

نظر به فراورده تولیدی[6]

استحکام عمل[7]

پرهیز از معاشرت با انسان‌های سست و بی‌رمق. (افسرده دل افسرده کند انجمنی را)

پرهیز از گناه

پرهیز از عزلت و انزوا و گوشه‌گیری[8]

شناخت ظرفیت جسمی و روحی خود و عدم مقایسه خود با دیگران

تلاش برای کسب مهارت‌های طلبگی

شرکت مستمر در برنامه‌های اخلاقی و مجالس تИر

مطالعه سرگذشت بزرگان

مشاوره مستمر در برنامه‌ها و بیان حالات روحی برای مشاوران

پی‌گیری مستمر برنامه درسی و پرهیز از انباشته شدن تکالیف و عقب افتادن مباحثه

پرهیز از برنامه‌های بیهوده و سرگرمی‌های لغو مانند فیلم، بلوتوث، تماشای فوتبال، اینترنت و ...

پرهیز از پرداختن افراطی به فعالیت‌های جانبی وقت‌گیر مانند ورزش و کارهای اجرایی.

[1]پیامبر اکرم (ص) در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان اهل خود را بیدار نگاه می‌داشت و آنان را که خواب ربوده بود آب به صورتشان می‌پاشید. حضرت فاطمه (س) نیز نمی‌گذاشت در این شب کسی از اهلش بخوابد و علاج می‌فرمود خواب آنان را به کمی طعام و آنان را برای احیای این شب مهیا می‌ساخت یعنی امر می‌فرمود که روز را استراحت کنند تا شب خوابشان نبرد. (مفاتیح الجنان، اعمال شب 23 ماه رمضان)

[2]مانند دعاهای مأثوری که در صفحات گذشته بدان اشاره شد.

[3]امام علی (ع) فرمودند: ما ضعف بدن عما قویت علیه النیه (من لایحضره الفقیه، ج4، ص400) جسم انسان از آنچه بدان نیت قوی تعلق گرفته ناتوان نیست.

[4]امام کاظم (ع) می‌فرمایند: اجتهدوا فی أن یكون زمانكم أربع ساعات ساعة لمناجاة الله و ساعة لأمر المعاش و ساعة لمعاشرة الإخوان و الثقات الذین یعرفونكم عیوبكم و یخلصون لكم فی الباطن و ساعة تخلون فیها للذاتكم فی غیر محرم و بهذه الساعة تقدرون علی الثلاث ساعات (تحف‏العقول، ص410)

[5]در دین اسلام نیز بدین امر اهتمام نشان داده شده است؛ فاستبقوا الخیرات (بقره: 148 و مائده: ‌48) سارعوا الی مغفره من ربکم (آل عمران: 133) سابقوا الی مغفره من ربکم (حدید: 21) والسابقون السابقون اولئک المقربون (واقعه: 10 و 11)

[6]انسان مخلوق خود را دوست می‌دارد. وقتی که احساس کنیم که خودمان اثری تولید کرده‌ایم و فعالیتی داشته‌ایم نشاط بیشتری داریم.

[7]هэه کاری را به صورتی بهتر و کامل‌تر ارائه کنیم نسبت به آن علاقه‌مند‌تر هستیم. در مقابل هرگاه کاری را نیم‌بند و بدون سلیقه انجام دهیم نسبت به آن رغبت و علاقه کمتری داریم. همچنین باکلاس بودن کار و توجه به وجهه هنری و ذائقه زیبایی شناختی در انگیزه تأثیر دارد.

[8]لذا اگر یکی از دوستان ما دچار این عارضه شد لازم است او را رها نکنیم و با برقراری ارتباط بیشتر و حال و احوال صمیمی او را درمان کنیم. کما این که ملاقات انسان مصیبت زده موجب تسلی خاطر و رهایی او از غصه است.

محمد عالم‌زاده نوری

تهیه و فرآوری: محمد حسین امین – گروه حوزه علمیه تبیان


پی نوشتها :

[1]پیامبر اکرم (ص) در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان اهل خود را بیدار نگاه می‌داشت و آنان را که خواب ربوده بود آب به صورتشان می‌پاشید. حضرت فاطمه (س) نیز نمی‌گذاشت در این شب کسی از اهلش بخوابد و علاج می‌فرمود خواب آنان را به کمی طعام و آنان را برای احیای این شب مهیا می‌ساخت یعنی امر می‌فرمود که روز را استراحت کنند تا شب خوابشان نبرد. (مفاتیح الجنان، اعمال شب 23 ماه رمضان)

[2]مانند دعاهای مأثوری که در صفحات گذشته بدان اشاره شد.

[3]امام علی (ع) فرمودند: ما ضعف بدن عما قویت علیه النیه (من لایحضره الفقیه، ج4، ص400) جسم انسان از آنچه بدان نیت قوی تعلق گرفته ناتوان نیست.

[4]امام کاظم (ع) می‌فرمایند: اجتهدوا فی أن یكون زمانكم أربع ساعات ساعة لمناجاة الله و ساعة لأمر المعاش و ساعة لمعاشرة الإخوان و الثقات الذین یعرفونكم عیوبكم و یخلصون لكم فی الباطن و ساعة تخلون فیها للذاتكم فی غیر محرم و بهذه الساعة تقدرون علی الثلاث ساعات (تحف‏العقول، ص410)

[5]در دین اسلام نیز بدین امر اهتمام نشان داده شده است؛ فاستبقوا الخیرات (بقره: 148 و مائده: ‌48) سارعوا الی مغفره من ربکم (آل عمران: 133) سابقوا الی مغفره من ربکم (حدید: 21) والسابقون السابقون اولئک المقربون (واقعه: 10 و 11)

[6]انسان مخلوق خود را دوست می‌دارد. وقتی که احساس کنیم که خودمان اثری تولید کرده‌ایم و فعالیتی داشته‌ایم نشاط بیشتری داریم.

[7]هэه کاری را به صورتی بهتر و کامل‌تر ارائه کنیم نسبت به آن علاقه‌مند‌تر هستیم. در مقابل هرگاه کاری را نیم‌بند و بدون سلیقه انجام دهیم نسبت به آن رغبت و علاقه کمتری داریم. همچنین باکلاس بودن کار و توجه به وجهه هنری و ذائقه زیبایی شناختی در انگیزه تأثیر دارد.

[8]لذا اگر یکی از دوستان ما دچار این عارضه شد لازم است او را رها نکنیم و با برقراری ارتباط بیشتر و حال و احوال صمیمی او را درمان کنیم. کما این که ملاقات انسان مصیبت زده موجب تسلی خاطر و رهایی او از غصه است.

منبع : کتاب راه رسم طلبگی محمد عالم‌زاده نوری

تهیه و فرآوری: محمد حسین امین – گروه حوزه علمیه تبیان