تبیان، دستیار زندگی
هنگامی که زیر آفتاب داغ تابستانی راه می‌روید، علاوه بر محافظت از پوست باید به فکر چشم‌هایتان هم باشید. شاید با خودتان فکر کنید با تنگ کردن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آفتاب چشم‌هایتان را نسوزاند


هنگامی که زیر آفتاب داغ تابستانی راه می‌روید، علاوه بر محافظت از پوست باید به فکر چشم‌هایتان هم باشید. شاید با خودتان فکر کنید با تنگ کردن چشم‌ها و نگاه نکردن مستقیم به خورشید مشکل حل می‌شود، اما باید بدانید همان‌قدر که اشعه‌های آفتاب برای پوست مضر است، می‌تواند برای سلامت چشم‌ها هم دردسرساز باشد. پس به سادگی از این مورد نگذرید و با انتخاب و استفاده درست از عینک‌های آفتابی، سلامت چشم‌ها را تامین کنید.


تابش نور آفتاب بر چشم

دکتر امین‌الله نیک اقبالی، دبیر کل انجمن چشم پزشکی ایران درباره استفاده از عینک‌های آفتابی می‌گوید: تابش شدید آفتاب و وجود اشعه ماورای بنفش، استفاده از عینک‌های آفتابی را ضروری می‌کند.

در تابستان که روزها طولانی‌تر و تابش آفتاب مستقیم‌تر است، نیاز به استفاده از این عینک‌ها بیشتر احساس می‌شود. در فصل زمستان هم به دلیل وجود برف، نباید استفاده از عینک‌های آفتابی را فراموش کرد. علاوه بر این زمانی که کنار دریا هستید نیز به دلیل بازتاب اشعه از سطح آب نیاز است از عینک آفتابی استفاده شود.

هر جا که نور آفتاب زیاد باشد، چه به دلیل طولانی بودن روز یا تابش مستقیم آفتاب و چه به دلیل بازتاب نور از سطوح صیقلی، برای محافظت از چشم‌ها باید از عینک‌های آفتابی استفاده شود.

اگر از عینک آفتابی استفاده نکنید...

تقریبا تمام قسمت‌های بدن توسط پوست پوشیده شده است و به همین دلیل تاثیر اشعه ماورای بنفش روی پوست دیده می‌شود. به گفته دکتر نیک اقبالی همان‌طور که اشعه ماورای بنفش پوست را می‌سوزاند و برنزه می‌کند، روی پوست پلک هم تاثیر می‌گذارد.

اما چشم تنها جایی است که قسمتی از آن را پوست نمی‌پوشاند؛ مثل قرنیه و ملتحمه که به طور مستقیم در معرض تابش اشعه ماورای بنفش قرار دارد.

این فوق تخصص شبکیه در این زمینه هشدار می‌دهد: تابش مستقیم اشعه ماورای بنفش و بازتابی که از مناطق مختلف دارد، باعث می‌شود ملتحمه و قرنیه تحت تاثیر قرار بگیرند و دچار عوارضی مانند بیماری ناخنک شوند. چون عقیده بر این است که شاید اشعه ماورای بنفش زمینه‌ساز ایجاد ناخنک چشم باشد.

وی درباره تاثیر اشعه ماورای بنفش بر چشم‌ها توضیح می‌دهد: وقتی جوشکاران بدون استفاده از محافظ جوشکاری می‌کنند، دچار سوزش چشم می‌شوند. علت این سوزش نیز زخم‌های ایجاد شده روی قرنیه است که باعث می‌شود این افراد به نور حساس شوند، اشک ریزش پیدا کنند و تا مدتی نتوانند چشم‌هایشان را باز نگه دارند.

به گفته دکتر نیک اقبالی اگر اشعه ماورای‌بنفش برای مدتی طولانی به چشم بتابد، همین عوارض را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل اگر برای مدتی طولانی در برف راه بروید یا کنار دریا بمانید، ممکن است دچار این حالات شوید.

وی می‌افزاید: اشعه ماورای بنفش باعث می‌شود سطح قرنیه و ملتحمه زخم شده و در آن سوختگی ایجاد شود. در نتیجه چشم فرد دچار درد، سوزش و ناراحتی خواهد شد.

در تمام نقاط ایران تابش آفتاب شدید است، لذا به همه افراد توصیه می‌شود عینک آفتابی مناسبی تهیه و از آن استفاده کنند

دکتر نیک اقبالی با اشاره به این‌که قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماورای بنفش خورشید احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد، خاطرنشان می‌کند: مقداری از اشعه ماورای بنفش توسط قرنیه فیلتر می‌شود، ولی مقدار کمی نیز ممکن است به چشم راه پیدا کند و امکان بروز آب مروارید را افزایش دهد؛ در این شرایط به خصوص میان افراد سیگاری احتمال ابتلا به آب مروارید بیشتر می‌شود.

به گفته وی، حتی ممکن است مقداری از لنز هم عبور کند، به شبکیه برسد و آن را بسوزاند. در نتیجه دید شخص کاهش می‌یابد.

به گفته دکتر نیک اقبالی تابش آفتاب و نور، هم می‌تواند روی پوست پلک تاثیر بگذارد و هم ممکن است اثراتی روی ملتحمه و قرنیه داشته باشد. همچنین ممکن است با تاثیر گذاشتن روی عدسی چشم، احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد، یا شبکیه را بسوزاند و دید مرکزی را مختل کند.

ویژگی‌های یک عینک آفتابی مناسب

اکثر عینک‌های آفتابی برای محافظت از چشم در برابر پرتوهای مضر نور خورشید طراحی شده‌اند، ولی هنگام خرید باید دقت داشته باشید حفاظت در مقابل بعضی از این اشعه‌ها بیشتر اهمیت دارد.

دکتر نیک اقبالی در این زمینه توضیح می‌دهد: تقریباً همه عینک های موجود در عینک‌سازی‌ها استاندارد هستند. در عینک فروشی‌ها نیز دستگاهی وجود دارد که تاثیر اشعه ماورای بنفش و میزان آن را نشان می‌دهد. بنابراین اگر قصد خرید عینک آفتابی مناسبی دارید، باید آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه و حتما امتحان کنید.

امروز در بازار، انواع مختلف عینک‌های آفتابی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد. دکتر نیک اقبالی با بیان این‌که انتخاب میان رنگ‌های مختلف عینک‌ها به سلیقه افراد بستگی دارد، می‌افزاید: عقیده بر این است که برای رانندگی و مواردی این چنین، رنگ خاکستری بهتر است چون شخص می‌تواند راحت‌تر و بهتر ببیند. ولی در کل انتخاب رنگ‌ها به سلیقه شخص بستگی دارد.

دبیر کل انجمن چشم پزشکی ایران با اشاره به این‌که در تمام نقاط ایران تابش آفتاب شدید است، به همه افراد توصیه می‌کند عینک آفتابی مناسبی تهیه و از آن استفاده کنند.

بخش سلامت تبیان


منبع : جام جم - نیلوفراسعدی بیگی

مطالب مرتبط:

استفاده از عینک آفتابی در صبح و عصر ضروری است

عینک آفتابی قهوه‌ای هنگام رانندگی

انواع عینک های آفتابی

چه کسانی باید عینک آفتابی بزنند؟

برخی از عینک‌های آفتابی مضرند

چه عینکی؟ چه رنگی؟

کودکان هم باید از عینک آفتابی استفاده کنند

از دست فروش ها عینک آفتابی نخرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.