تبیان، دستیار زندگی
اجازه دهید یک چیز را واضح بگوییم: چیزی به اسم برنزه شدن بی خطر وجود ندارد. وقتی زیر نور آفتاب یا روی تخت سولاریوم دراز می‌کشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنزه کردن در شیردهی خطری ندارد؟


اگر اصرار به برنزه شدن دارید، اطلاعات زیر به شما کمک خواهد کرد تا آسیب وارده به پوست را به حداقل برسانید، ولی به یاد داشته باشید که برنزه شدن به پوست آسیب می‌رساند و متخصصین پوست انجام آن را اصلا توصیه نمی‌کنند.


شیردهی

اجازه دهید یک چیز را واضح بگوییم: چیزی به اسم برنزه شدن بی خطر وجود ندارد. وقتی زیر نور آفتاب یا روی تخت سولاریوم دراز می‌کشید تا برنزه شوید، خودتان را در معرض مشکلات زیر قرار می‌دهید:

- ایجاد لک پوستی و پیری زودرس پوست

- ایجاد سوختگی‌های دردناک

- ایجاد سرطان پوست

مادران در زمان شیردهی نگران فعالیت‌هایی هستند که بر روی کودک آنان اثر بگذارد. مادران جوانی که علاقه‌مند به برنزه کردن در زمان شیردهی هستند بهتر است بدانند که این کار هیچ آسیبی را بر روی کودکشان نخواهد گذاشت.

مادران در زمان شیردهی می توانند به طور مصنوعی (سولاریوم) یا طبیعی برنزه شوند، بدون این‌که نگران خطرات برنزه شدن برای کودک خود باشند. مادران می‌توانند همان مقدار شیر را که قبل از برنزه کردن داشتند، بعد از برنزه کردن هم داشته باشند.

مادری که در زمان شیردهی خود را برنزه می‌کند، هیچ آسیبی به فرزندش نمی‌رساند، ولی اشعه مضر فرابنفش شانس خود مادر را برای ابتلا به سرطان پوست افزایش می‌دهد.

البته مادر در زمان شیردهی باید مراقبت‌های ویژه‌ای را از سینه‌های خود داشته باشد، به دلیل اینکه در زمان شیردهی سینه‌های او حساس‌تر از قبل شده و به راحتی توسط اشعه فرابنفش تحریک می‌شود و ممکن است موجب ناراحتی مادر شود.

مراقبت از کودک

زمانی که مادر در حال برنزه کردن پوست خود است، کودک نباید حضور داشته باشد. اگر مادر زیر نور خورشید برنزه  می‌کند، کودک او باید توسط چتر یا کلاه محافظت شود.

همیشه هنگام خروج از منزل از ضد آفتاب برای کودک خود (بالای شش ماهگی) استفاده کنید.

 تاثیر سولاریوم روی کیفیت شیر مادر

طی تحقیقات به عمل آمده هیچ گونه مدرکی مبنی بر تاثیر مخرب برنزه کردن در تخت‌های مخصوص برنزه شدن (سولاریوم) در طی دوران شیردهی بر روی کودک وجود ندارد. اشعه‌های فرابنفشی که توسط دستگاه‌های مخصوص در تخت‌های برنزه شدن تولید می‌شود، تغییری در کیفیت شیر مادر ایجاد نمی‌کنند.

آفتاب سوختگی

مادران در دوران شیردهی باید مراقب باشند که سینه‌هایشان در طی برنزه شدن دچار آفتاب‌سوختگی نشود. آفتاب‌سوختگی موجب ناراحتی مادر در هنگام شیر دادن به کودک می‌شود.

قبل از برنزه کردن برای افزایش تاثیر برنزه شدن توصیه می‌شود که افراد بتاکاروتن مصرف کنند، ولی مادران شیرده نباید از بتاکاروتن قبل از برنزه کردن استفاده کنند

مشورت با پزشک

اگر نگران خطرات برنزه کردن در زمان شیردهی هستید، با پزشک خود مشورت کنید. مطمئنا او شرایط شما را بهتر می‌داند و شما را در جهت رفع نگرانی‌هایتان راهنمایی می‌کند.

خطرات دیگر

متخصصان در مورد سالن‌های برنزه کردن که با تبلیغات خود شعار برنزه کردن بی خطر و سالم را رواج می‌دهند هشدار می‌دهند و افراد را از خطرات اشعه فرابنفش که در طی برنزه کردن ساتع می‌شود، آگاه می‌کنند. این خطرات سبب چروک پوست، آسیب‌های چشمی و سرطان پوست می‌شود.

توصیه به کسانی که می خواهند در سالن (سولاریوم) برنزه کنند

- تمیزی و نظافت سالن اهمیت بسیار زیادی دارد. حتماً به سالن‌هایی بروید که تخت‌ها را ضدعفونی می‌کنند.

- سالن باید یک فرم به شما دهد تا توسط آن نوع پوستتان را مشخص کند. این فرم برای تعیین واکنش پوستتان به برنزه شدن استفاده می‌شود.

- اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید حتماً آن را با کارکنان سالن در میان بگذارید. این داروها ممکن است بر حساسیت شما به تخت‌های برنزه اثر بگذارند.

- از عینک‌های مخصوص استفاده کنید. این عینک‌ها از کاسه چشمانتان محافظت کرده و از آنجا که پلک‌ها برنزه نمی‌شوند، متوجه نخواهید شد که اصلاً عینک روی چشمتان بوده است.

- اکثر متخصصین پوست معتقدند که تخت‌های برنزه احتمال ابتلای فرد به سرطان پوست را بالا می‌برند. وقتی فرد از این روش برای برنزه شدن استفاده می‌کند، اکثر لایه‌های پوست او خیلی بیشتر از زمانی که آفتاب می‌گیرد تخریب می‌شوند. البته شما می‌توانید نوع اشعه فرابنفشی که پوستتان دریافت می‌کند را تعیین کنید تا دچار آفتاب سوختگی نشوید.

- کم‌ترین دوز اشعه فرابنفش را برای برنزه کردن انتخاب کنید و مدت زمانی را که در معرض نور سولاریوم قرار می گیرید کاهش دهید تا از بروز خطرات گفته شده پیشگیری کنید.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

تخت‌های برنزه اعتیاد می‌آورند

عوارض برنزه کردن زیاد پوست

برای برنزه شدن، راه بی ‌خطری هست؟

نسل سوخته!

تاثیرات نور خورشید بر پوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.